• Anonym (zebran)

Bristningar under/efter graviditet, försvinner de någonsin?

En fråga till alla er som varit gravida och fått bristningar.. Blekar dom?
    Är i vecka 30 och har fått jättemycket bristningar på brösten, säkert 10 illröda sträck från vårtgårdarna och utåt över bröstet, och ett tiotal sträck på utsidan av låren och nu även börjat få på skinkorna...
    De jag har på brösten syns ju liksom även utanför bhn, så har jag u-ringat så ser man ju dem tydligt...  
    Smörjer mig varje dag med fet bodybutter...men det verkar inte hjälpa..

Min fråga är, kommer dessa någonsin att blekna?
    Jag gör vad som helst för mitt barn och att jag ser ut som jag gör nu förstår jag beror på min graviditet och det stör mig inte just nu..
    ...men kommer jag behöva se ut såhär för resten av mitt liv nu eller kommer jag kunna visa mig i bikini igen utan att det skriker om mina bristningar..?

• Svar på tråden Bristningar under/efter graviditet, försvinner de någonsin?
  • SunnyBunny

Jag hade inte jätte mycket bristningar på bröstet, men visst fick lite grann på ena. Kanske 5 lite småröda sträck. Och dem är borta nu faktiskt 3 år senare:)

• crossfit

De kommer att blekna med tiden. Tyvärr kvittar det hur mycket du smörjer. Bristningarna beror på hormoner.

• Runguska

Jag fick massor då jag väntade sonen, många och breda. Trodde aldrig jag skulle bli återställd, men så typ två år senare insåg jag att det såg rätt okej ut. Blev då gravid igen och nu ser jag "hemsk" ut igen. Så nog verkar de (i alla fall på mig) till stor del blekna men om det någonsin blir helt okej vet jag inte. Sedan varierar det nog väldigt mycket från person till person också - dels hur många och stora man får men också hur de sedan "försvinner".

• Anonym

ja de bleknar men efter 16 år efter min grav så tycker jag nog att de syns men de är inte ilsket röda utan silverfärgade.

• Anonym (zebran)

Men ingen som har provat/vet om någon salva eller behandling som fungerar mot dem?
    Min mamma sa när jag blev gravid att "du får nog inga bristningar, jag fick inte en enda med dig"
    men jag verkar inte ha samma tur som min mamma utan jag verkar få dem överallt.. dock tack o lov ännu inga på magen..men det kommer väl det också... 

• Southern Belle
    Anonym (zebran) skrev 2011-02-12 23:51:59 följande:
    Men ingen som har provat/vet om någon salva eller behandling som fungerar mot dem?
    Min mamma sa när jag blev gravid att "du får nog inga bristningar, jag fick inte en enda med dig"
    men jag verkar inte ha samma tur som min mamma utan jag verkar få dem överallt.. dock tack o lov ännu inga på magen..men det kommer väl det också... 
    Att du får bristningar på brösten betyder inte att du får bristningar på magen. När, var och om bristningar dyker upp är väldigt olika från kvinna till kvinna och från gång till gång!

Att smörja sig hjälper tyvärr sällan mot bristningar. Däremot finns det produkter som sägs bleka ärr snabbare så är du otålig får du leta rätt på någon sådan produkt. Är tveksam till om det finns i Sverige men det går säkert att beställa från utlandet.

Lycka till!
  • EMH

Jag hade HEMSKA bristningar på både mage och bröst under en period då jag ökade mycket i vikt snabbt (jag skyller på p-sprutan...). Särskilt en på magen som var lila och såg ut som ett operationsärr MEN de bleknar och idag syns de knappt alls. Ett litet svagt sträck som man kan se om man vet att det är där. Det borde vara samma med bristningar från graviditet, antar jag. Det kan ta några år, men de bleknar :)

• pernillahansson78

Jag hade fruktansvärda graviditetsbristningar fram tills nu, ni kan få se bilder på före/efter bilder, på min mage! Jag bestämde mig i Maj nu 2014 att det var dags att bli av med dem och jag testade allt så som krämer och oljor. Sedan fick jag nys om e-dermastamp som är en elektrisk maskin som har mikronålar på toppen som penetrerar huden som då ger en nyproduktion av kollagen och elastin (Påläst)! Det funkade verkligen jättebra för man kunde ändra storlek på nålarna och hastighet, vilket anpassade sig till vilket område man ville behandla, i mitt fall graviditetsbristningar! Skäms Jag behandlade min hy i ca 11 veckor och nu är de nästan helt borta! så jag rekommenderar starkt att köpa en sådan, det är verkligen värt prisetCool Man kan se min mage på för & efter bilder på www.e-dermastamp.se ! Jag köpte en e-dermastamp Deluxe tror jag den hette!

Svar på tråden Bristningar under/efter graviditet, försvinner de någonsin?