• SretnaJa

När kom pincettgrepp?

Sonen tar ibland med pekfingret och tummen som att han försöker, speciellt om han är fokuserad och på gott humör. Annars, och oftast, tar han med hela handen - och lyckas få in det i munnen på det viset!

Blir så stressad över att han inte utvecklat pincettgreppet ännu. När kom det för er? Finns det möjligen någon som utvecklade det senare än det typiska 8-9-10 månader?

• Svar på tråden När kom pincettgrepp?
  • ArgaKillen

Min dotter kan pincettgreppet sedan någon månad tillbaka, men väljer oftast den mer kladdiga metoden o trycker in maten med hela handen. Hon e 14 månader snart Skrattande

• SretnaJa

Tack :) Förstår att kladdigast alltid är roligast :) Kom det innan året eller efter?

• ArgaKillen
    SretnaJa skrev 2011-02-13 01:27:58 följande:
    Tack :) Förstår att kladdigast alltid är roligast :) Kom det innan året eller efter?
    Jo kladdigast e alltid bäst. Får hon härja fritt så lhon ut som på bilden efteråt

Annars så började hon med greppet vid ca 10 månaders ålder lite halvdant. Men det kommer o går och hon gör det riktigt bra när hon väl gör det. Fast hon lärde sig att klappa händer och klättra upp på borden mha stolar först den här veckan. Jobbigt Glad
  • LillaFlingan

1a: vid 7mån!
    2a: det verkar komma nu vid 10mån..

• vittra

Du menar när han äter? Vår dotter fick pincettgreppet jättetidigt men det var mer när hon skulle typ plocka upp något litet från golvet eller pilla med något småttigt (hon har alltid haft öga för de mest minimala detaljerna) som hon greppade så. När hon åt så åt hon oftast med hela handen.

• Skogsmamman

Våran dotter använde pincettgreppet när hon var 5 månader å började äta små rån å sånt.

Men är det en grej som dom "måste" kunna? e ju inte jätte viktigt. vissa barn hoppar ju över vissa utvecklingssteg.

• hannis

Vid 6 månader hade min son ett fullt utvecklat pincettgrepp.

• vittra
    Skogsmamman skrev 2011-02-14 10:17:58 följande:
    Våran dotter använde pincettgreppet när hon var 5 månader å började äta små rån å sånt.

Men är det en grej som dom "måste" kunna? e ju inte jätte viktigt. vissa barn hoppar ju över vissa utvecklingssteg.
    Eh va? Det klart att de måste kunna pincettgreppet, annars skulle man ju inte ens kunna hålla i en penna och lära sig skriva ordentligt eller äta ordentligt med bestick och typ tusen andra saker som vi människor gör med händerna... det är ju inte så att de hoppar över grundmotoriska färdigheter, eller hur menar du?

Däremot behöver de ju inte kunna det som bebisar utan det kan ju lika gärna utvecklas senare.
  • Google it

Skogsmamman skrev 2011-02-14 10:17:58 följande:

Pincettgreppet är när dom kan plocka upp små saker typ smulor, med tummen och pekfingret endast inte hålla rån etc...

Lillan va tidig runt 6-7 månader, kröp sent istället. Du behöber inte oroa Dig, alla barn koncentrerar sig på olika saker, han har väl annnat att göraSkrattande

• smurfen08

Vår kunde det inte vid 10månader. Han kunde liksom ta upp men sedan hamnade det i handen/handflatan. Svårt att hålla kvar i pincettgrepp och det var en halvvariant på greppet 

• SretnaJa

Smurfen, när utvecklades det om du minns? Det är just så han gör när han plockar med pincettgrepp, börjar rätt men sen hamnar det i handen

• tjoohalia

min lilla kille kan det inte, han är 10månader.
    han är iofs sen i sin motoriska utveckling (ett par månader) så det var inget läkaren brydde
    sig så mkt om på 10månaderskollen. tror att min stora kille var ca 10månader när han började
    med pincettgreppen, men kommer faktiskt inte riktigt ihåg.

• smurfen08
    SretnaJa skrev 2011-02-14 18:08:16 följande:
    Smurfen, när utvecklades det om du minns? Det är just så han gör när han plockar med pincettgrepp, börjar rätt men sen hamnar det i handen
    Det kom inte långt efter 10månaders kontrollen. Kommer inte riktigt ihåg men jag minns att BVC sköterskan ville försöka få honom att ta en litet gem och han nästan lyckades. Jag tyckte ju att han kunde

Det var nog närmare runt 11 månader som han kunde pilla med tex ärtor utan att de åkte ner i handflatan igen.
Svar på tråden När kom pincettgrepp?