• Anonym (inte riktigt kry)

Ska genomgå ultraljud för lever och galla

Jag är en tjej på 25 år. Ett barn. Har under längre tid känt mig stressad av olika orsaker. Mestadels på grund av konflikter med barnets pappa. Sen ett halvår tillbaka har jag känt att något inte riktigt stämmer i kroppen.

Jag är tröttare, har tyngre andning, gått ner lite i vikt, sämre ork.. Jag var till läkaren för dryga månaden. Sökte för något helt annat. Han började känna och klämma på magen och frågade om jag brukade ha ont.. Osv..
    Som sagt, jag sökte för något heeelt annat..

Fick lämna x antal prover i olika omgångar. Mitt hb var 116 för drygt två veckor sedan. Fick lämna 10 olika rör med prover. Blandannat för att kolla Bilirubin och Ledgångsreumatism? Förstod inte det sistnämnda.
    Mitt bilirubinvärde är alltså förhöjt.

Min pappa har levercancer. Läkaren frågade om någon i familjen lider av gulsot.

Nu till veckan ska jag på ultraljud för lever och galla.

Kan tilläggas att jag satte in en kopparspiral i december. Till följd av den fick jag infektion och hade smärtor i över en vecka. Var till gyn som skrev ut antibiotika. Gammal läkare som påstod att det var överkurs att medicinera. De tog aldrig något infektionsvärde. Jag har fortfarande blödningar då och då efter sex. Jag funderar på att gå tillbaka för att göra nytt cellprov.

I Januari åt jag en kur med Muskelavslappnande och 1g alvedon a la 10 dagar typ. Detta för att jag har värk som strålar från ryggen och ner i ena benet.. Vilket började ungefär i samband med insättningen av spiralen.

Kan medicinerna ha påverkat bilirubinvärdet? Är det någon annan som genomgått ultraljud av lever/galla?

Tacksam för svar. Men försök att inte skrämma upp mig mer tack...

• Svar på tråden Ska genomgå ultraljud för lever och galla
  • fjonkan

Jag har gjort ett ultraljud av min galla och lever för läkaren trodde jag hade gallstensanfall pga mina hemska mag smärtor. Nu var både min galla ocj lever jättefin så jag har väl ngt annat som ger mig magkramp.

Vad är det du undrar över om ultraljudet?

Om dina mediciner har påverkat ditt värde har jag däremot ingen anig om,kanske ngn snäll ssk här på familjeliv vet det?

Jag är faran som lurar i natten.....
  • Anonym (inte riktigt kry)

jag funderar väl vad de ska leta efter..
    Eftersom min pappa har cancer har jag blvit smått paranoid.
    För någon läkare som sagt att det kan vara ärftligt och att alla barn borde scannas för att kolla om man har det typ..

Förhoppningsvis hittar de inget sjukligt..

Jag har nog ingen gallsten. Då brukar man väl ha skitont?

• fjonkan

Ja,jag förstår din oro om cancer men då är det ju bra om dom hittar det så tidigt som möjligt. Själva ultraljudet går fort att göra och när jag gjorde mitt så fick jag besked direkt på plats(brits). Hoppas du får en tid snabbt så är det över sen. Du får tänka positivt och tro att det inte är ngt fel på levern.

Önskar dig lycka till och hoppas du inte har levercancer.

Jag är faran som lurar i natten.....
Svar på tråden Ska genomgå ultraljud för lever och galla