• Anonym (snäll)

Har mitt x rätt att kräva tillbaka underhåll?

Jag och mitt x har gemensam vårdnad om Fia. X betalar underhåll via Försäkringskassan på 1273 kr i månaden. Förra året hade han henne ungefär en halv dag varannan vecka. Så har umgänget sett ut sen augusti-2010.

Från Februari nu i år har han utökat umgänget. Via familjerätten har vi kommit överens om att han ska ha Fia varannan helg. Hur kommer detta att påverka underhållet och ska detta korrigeras via försäkringskassan?

Såhär kommer umgänget se ut:
    Fredag kl.10 till Söndag kl.16 ( ungefärliga tider)

X lånar vår vagn vid umgänget och jag har även köpt ett paket blöjor, välling och tvättlappar. Som jag anser ska räcka för februari. Övrig mat står han för när de umgås. Tidigare umgänge har jag alltid skickat med kläder, gröt och blöjor.

Min fråga är : Har X rätt att kräva tillbaka underhåll av mig med tanke på att hon fortfarande bara är umgängesbarn?

Ombyteskläder har jag förstått att umgängesföräldern ska stå för. Samt transport om det gäller kortare sträckor.

• Svar på tråden Har mitt x rätt att kräva tillbaka underhåll?
  • fjonkan

Det finns en uträkning på försäkringskassans hemsida. Men om han "bara" har barnet varannan helg så blir du inte återbetalningsskyldig. Det finns ngn regel om vistelsen överstiger ett visst antal dagar per månad så kan han dra av lite grann för varje dag men inte om han har varannan helg.

Hoppas du förstår hur jag menar??

Jag är faran som lurar i natten.....
  • Anonym (%)

Umgängesföräldern har rätt att göra avdrag på underhållet om h*n har barnet minst 5 nätter i sträck, eller minst 6 nätter totalt på en månad. Umgänget som du beskriver innebär 4 nätter per månad och då får uf inte göra avdrag.

Den dag han har rätt till att göra avdrag så ska han skicka in en blankett till FK och så gör de avdraget. Han har aldrig rätt att få pengar direkt från dig.

Uf ska stå för det som barnet behöver under umgängestiden. Mat och blöjor är självklart att han ska köpa själv. För du har väl inte tänkt skicka med toapapper tills barnet blir 18?

• Anonym

Du behöver bara skicka med vagn och 1 blöja om det blir akut byte som gäller. Sen får x stå för resten eller ska du skicka med matlådor i framtiden?

• Anonym (Så gör vi)

Som någon skrev så är det fem dagar i streck eller 6 eller fler dagar i månaden. Vi har det så. Umgänge fredag till måndag. Plus mer vid jul och sommar. Då skickar sambon in det papper till fsk, som mamman skrivit under innan bara. Så dras det från nästa betalning. Han betalar lite mindre då bara. Man får skicka in tre månader retroaktivt. I ditt fall är detta inte aktuellt eftersom det bara gäller 4 dagar. Här skickar mamman med kläder, men mat, månadspeng och annat vi vill göra eller köpa står självklart vi för. Så jag tycker bara du kan skicka med kläder för helgen. Lycka till och vad roligt för er son att pappa vill ha honom mera.

• Anonym (Hoppsan!)
    Anonym (Så gör vi) skrev 2011-02-14 09:07:33 följande:
    Som någon skrev så är det fem dagar i streck eller 6 eller fler dagar i månaden. Vi har det så. Umgänge fredag till måndag. Plus mer vid jul och sommar. Då skickar sambon in det papper till fsk, som mamman skrivit under innan bara. Så dras det från nästa betalning. Han betalar lite mindre då bara. Man får skicka in tre månader retroaktivt. I ditt fall är detta inte aktuellt eftersom det bara gäller 4 dagar. Här skickar mamman med kläder, men mat, månadspeng och annat vi vill göra eller köpa står självklart vi för. Så jag tycker bara du kan skicka med kläder för helgen. Lycka till och vad roligt för er son att pappa vill ha honom mera.
    Son?  Fia är ett typisk killnamn, eller hur?!Drömmer Läs trådstarten lite bättre innan du svarar är ett litet råd i all välmening...
  • Anonym (Så gör vi)

Ops. Sorry! Själva ts fråga fick ju rätt svar, men dotter skulle det stå då så klart.

• bonnieloveskim
    Anonym (snäll) skrev 2011-02-13 08:30:34 följande:

Jag och mitt x har gemensam vårdnad om Fia. X betalar underhåll via Försäkringskassan på 1273 kr i månaden. Förra året hade han henne ungefär en halv dag varannan vecka. Så har umgänget sett ut sen augusti-2010.

Från Februari nu i år har han utökat umgänget. Via familjerätten har vi kommit överens om att han ska ha Fia varannan helg. Hur kommer detta att påverka underhållet och ska detta korrigeras via försäkringskassan?

Såhär kommer umgänget se ut:
    Fredag kl.10 till Söndag kl.16 ( ungefärliga tider)

X lånar vår vagn vid umgänget och jag har även köpt ett paket blöjor, välling och tvättlappar. Som jag anser ska räcka för februari. Övrig mat står han för när de umgås. Tidigare umgänge har jag alltid skickat med kläder, gröt och blöjor.

Min fråga är : Har X rätt att kräva tillbaka underhåll av mig med tanke på att hon fortfarande bara är umgängesbarn?

Ombyteskläder har jag förstått att umgängesföräldern ska stå för. Samt transport om det gäller kortare sträckor.

han har inte rätt attt kräva tillbaka underhåll.
    däremot så har han rätt att göra avdrag för umgänge och han kan göra anmäla umängesavdrag inom 3 månader.
    Dvs han kan inte kräva pegnar från dig utan måste själv reglera detta med fk - som i sin tur reglerar detta med dig.

om han tjafsar om detta med att vilja ha tillbaka underhåll så låta han ta diskussionen med fk om det. så slipper ni tjafsa för det finns reglerat vad som gäller.

Men du har inte skylidghet att skicka med något med barnet när han har umänge, inget förutom barnet med lämpligas kläder på kroppen, ev medicin och info om barnet så han kan ha umänge.
    Det är ingen som kräver att du ska betala blöjor och mat på hans tid.

• Anonym (snäll)

tack för alla svar.

Jag har köpt blöjor, ett paket gröt och två paket tvättlappar..
    Nu sist hon var dit så skickade jag med speciella salvor också..
    Men jag förstår av det jag läser här att jag INTE behöver göra det..

Denna månad blir det tre helger i rad + att han har haft Fia från igår till idag..
    ( Jag är lite sjuklig och är i kontakt med sjukvården)
    Så det blev en extra dag. Men med tanke på att jag står för det jag skrivit överst,
    borde jag ju knappast behöva betala tillbaka underhåll denna månad?
    Från och med nästa månad kommer det ju bli varannan helg..

Låter kanske lite märkligt, men vi har gjort upp detta via familjerätten.

• bonnieloveskim
    Anonym (snäll) skrev 2011-02-22 09:50:21 följande:
    tack för alla svar.

Jag har köpt blöjor, ett paket gröt och två paket tvättlappar..
    Nu sist hon var dit så skickade jag med speciella salvor också..
    Men jag förstår av det jag läser här att jag INTE behöver göra det..

Denna månad blir det tre helger i rad + att han har haft Fia från igår till idag..
    ( Jag är lite sjuklig och är i kontakt med sjukvården)
    Så det blev en extra dag. Men med tanke på att jag står för det jag skrivit överst,
    borde jag ju knappast behöva betala tillbaka underhåll denna månad?
    Från och med nästa månad kommer det ju bli varannan helg..

Låter kanske lite märkligt, men vi har gjort upp detta via familjerätten.
    familjerätten är ingen beslutande instans.
    man kan inte tvinga någon skicka med saker utan får själv stå för alla kostander/saker på sin egen tid.

ska du skicka med så begära högre underhåll... säg du vill skriva avtal på högre underhåll tex 2000 i månaden...
  • Anonym (snäll)

nej tror du missförstod.
    Det var x som sa att OM jag skickar med saker så kommer han inte gå till fk och begära tillbaka på underhållet.
    Eller att jag helt enkelt ska få mindre.. Sen hade han ju också ett förslag om att jag kunde ge honom typ 300 kr istället för att köpa blöjor etc.. Men då har jag med andra ord varit korkad som gjorde precis det

• bonnieloveskim
    Anonym (snäll) skrev 2011-02-22 10:13:56 följande:
    nej tror du missförstod.
    Det var x som sa att OM jag skickar med saker så kommer han inte gå till fk och begära tillbaka på underhållet.
    Eller att jag helt enkelt ska få mindre.. Sen hade han ju också ett förslag om att jag kunde ge honom typ 300 kr istället för att köpa blöjor etc.. Men då har jag med andra ord varit korkad som gjorde precis det
    önska han lycka till

och låt han köpa allt själv nu, barnvagn och kläder och blöjor etc...
  • Anonym (snäll)

Men jag har läst på en sida nånstans en lag om detta.
    ska nog snoka upp dendär sidan igen så slipper jag fundera. :)

• bonnieloveskim
    Anonym (snäll) skrev 2011-02-22 10:24:27 följande:
    Men jag har läst på en sida nånstans en lag om detta.
    ska nog snoka upp dendär sidan igen så slipper jag fundera. :)
    vad menar du  kan jag hjälpa dig kolla
  • bonnieloveskim

Har en förälder som enligt 2 § skall betala underhållsbidrag haft barnet hos sig under en sammanhängande tid av minst fem hela dygn eller under en kalendermånad haft barnet hos sig i minst sex hela dygn, får föräldern vid fullgörande av sin bidragsskyldighet tillgodoräkna sig ett avdrag för varje helt dygn av barnets vistelse med 1/40 av det underhållsbidrag som räknat för kalendermånad gäller under tiden för vistelsen. Något sådant avdrag får dock inte göras på underhållsbidrag som belöper på senare tid än sex månader från utgången av den kalendermånad då vistelsen upphörde

från föräldrabalken 7 kap 4§
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490381.htm

6 månader retrokativt om man betalar frivilligt allts.

3 månader via fk.
    http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/ff_us_4079c_underhallsstod_avdrag_nar_barnet_bor_tillfalligt_hos_dig.pdf

• Anonym (snäll)

Tack. Jo det är det jag själv har läst om.
    Så nästa månad kan han med andra ord inte kräva att jag ska stå för blöjor och sånt.
    Då hon bara kommer vara hos honom som följer:

Onsdagar efter dagis några timmar, sedan 2 helger under månaden..

Sedan har han bättre ekonomi än mig, är sambo. Jag bor ensam med Fia.
     Läst om det, att om den ena föräldern har sämre ekonomi så kan underhållet påverkas.
     Så vore konstigt om jag skulle bli återbetalningsskyldig.
    De har barnkläder efter x sambos barn som Fia får använda..

• Anonym (snäll)

Kan det stämma att man alltså ska räkna såhär :

1/40. Om vi säger att X har Fia 6 dygn en månad.

1273/40 = 31,80
    31,8 gånger 6 = 191 kr

Det låter ju väldigt lite... Jag kanske missförstod.
    Men om den siffran stämmer har jag handlat saker dit för lika mycket som jag borde betalt..

• bonnieloveskim
    Anonym (snäll) skrev 2011-02-23 14:04:33 följande:
    Kan det stämma att man alltså ska räkna såhär :

1/40. Om vi säger att X har Fia 6 dygn en månad.

1273/40 = 31,80
    31,8 gånger 6 = 191 kr

Det låter ju väldigt lite... Jag kanske missförstod.
    Men om den siffran stämmer har jag handlat saker dit för lika mycket som jag borde betalt..
    ja det stämmer.

så låt han göra sina avdrag.

när barnet blir älde och underhållet detsamma och barnet kostar mer så får han betala det i alla fall..

om han betalar högre underhåll är det ändå 1/40 del per dag.
Svar på tråden Har mitt x rätt att kräva tillbaka underhåll?