• ulle85

Vilket te är bäst för gravida?

Jag dricker 1-2 koppar te (normalstora) om dagen. Vilket te är bäst för mig som är gravid? Har hört att man ska försöka undvika svart te...

• Svar på tråden Vilket te är bäst för gravida?
  • pluppfamiljen

Jag dricker mullbärs te inte gott men nyttigt Solig

Blivande 6 barns mamma
  • hoopie

Vad jag har förstått så är RÖTT te bra när man är gravid, bäst iaf..  

• La Lola

Du kan dricka svart te oxå....om du vill alltså.

Från kostråden:
    "Kaffe och svart te innehåller koffein, som i höga doser kan öka risken för missfall. När man är gravid bör man därför inte få i sig mer än 300 milligram koffein per dag. Det motsvarar antingen tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller sex koppar svart te (2 dl/kopp). Även coladrycker och energidrycker kan innehålla koffein."

www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • vimse

Jag dricker Rooibos te som är koffein fritt:) Är te älskare<3

• MammanZ

Tänk på att te är stoppande för magen om du har sånna problem när du är gravid. Jag fick big no-no av barnmorskan på alla sorters te :(

• LiJo10

Äsch, drick det som är godast! Blir du förstoppad får du väl äta en banan eller kiwi till. 

• Dimitra
    ulle85 skrev 2011-02-13 09:14:18 följande:
    Jag dricker 1-2 koppar te (normalstora) om dagen. Vilket te är bäst för mig som är gravid?
    Det som gör dig på gott humör
    The Dimitra universe.
  • Blevmamma060708

Jusst nu är dett pepparmint te som gäller för mig mmm.

• happy family
    MammanZ skrev 2011-02-15 09:40:49 följande:
    Tänk på att te är stoppande för magen om du har sånna problem när du är gravid. Jag fick big no-no av barnmorskan på alla sorters te :(
    Svart the är stoppande för att det vätske drivande. Grönt och rött the är inte stoppande! 
  • justja

gojibär och havtorn :D det är riktigt gott och nyttigt :D

• angelica03

rött te är bäst för gravid =)

• telgebo

Jag dricker rött te vanilj

Gravid v.6+6 BF 24/10 Efter 19 mån slit och ett MA
  • pållan

Jag är visserligen nybliven gravid, men har kollat det här med té ganska noga eftersom jag i vanliga fall dricker mycket svart té. Har frågat en läkare och en sjuksköterska, båda säger att det inte är farligt att dricka upp till 5-6 koppar svart té om dagen. Grönt té innehåller också koffein. Tänkte nog ta det säkra för det osäkra och nöja mig med ett par koppar svart té på morgonen, och resten av tiden dricka kamomill, pepparmynta, lindblomsté och andra örtttéer.  Alla örttéer, inlusive rooibos, är fria från koffein. Det finns också koffeinfritt svart té att köpa i väldorterade téaffärer. 

Svar på tråden Vilket te är bäst för gravida?