Vi som har bebisar som vaknar vid 5-tiden!
Jag har en 8 månaders som senaste tiden har börjat vakna allt tidigare och tidigare på morgnarna, hon vaknar ofta ca 05.20 från att ha sovit till ca halv åtta. Ibland lyckas jag få henne att somna om en stund till och ibland sover hon "ända" till 6-tiden och då är allt frid och fröjd, men ibland ska hon bara UPP!
Hon sover ganska bra under natten och dagtid sover hon mellan 2-3 timmar. Ofta en dryg timme på förmiddagen och en eller två kortare stunder på eftermiddagen. Men min egentid blir ju kraftigt reducerad när hon vaknar så tidigt, för på kvällarna när hon somnat (någon gång mellan 18 och19, det går inte att fördröja kvällsläggningen för hon är övertrött vid den tiden) så är jag ju själv så vansinnigt trött att jag inte orkar göra någonting, utan somnar ofta framför TV:n vid 21.
Och under förmiddagsvilan behöver jag tiden för att själv "komma igång" så att jag ska kunna vara en hyfsat glad och pigg mamma tills hon vaknar, dessutom måste jag passa på att städa av golven lite snabbt och plocka undan i lägenheten så att det ska vara ok för henne att krypa runt sen. Ibland försöker jag vila tillsammans med henne, men har svårt att komma till ro. Jag försöker vara ute på minst en promenad varje dag och göra någon aktivitet dagligen, så att vi båda ska få lite stimulans och frisk luft.
Jag vill inte klaga, jag förstår att man som förälder inte kommer att vara bortskämd med varken sovmorgnar eller egentid och jag har det bra med min lilla tjej, hon är oftas pigg och social och vi har roligt ihop. Men dagarna blir lååånga och på eftermiddagarna dippar jag och blir trött och lättirriterad, samtidigt som lillan också är det, fast hon vill oftast inte sova några längre stunder, trots att jag upplever att hon verkligen skulle behöva det och försöker på alla sätt och vis att få henne till ro (promenader, vagga i famnen, ligga bredvid mig i sängen, ligga i sin egen säng, ligga i vagnen inne, ligga i vagnen ute, bäras runt i sele), men inget fungerar vid den tiden.
Jag skulle vilja utbyta erfarenheter med andra föräldrar som har en liknande situation och kanske få lite tips och idéer, för jag känner att det börjar ta på mina krafter och att jag inte orkar vara den mamma jag skulle vilja vara.
Jag har hört att det ofta är struligt med sömnen runt 8 månaders ålder, känns det igen? Med tanke på hur mycket barnen utvecklas vid den här åldern är det ju inte konstigt att de sover sämre, min dotter vände sig till mage första gången för två månader sen och nu går hon med stöd, så det är ju en raketsnabb utveckling! Men ni med erfarenhet, lugnar det sig lite när de nya färdigheterna sätter sig sas?
Tips, råd, stöd eller bara lite igenkännig TACK!!!