• Annakatta

Vi som har bebisar som vaknar vid 5-tiden!

Jag har en 8 månaders som senaste tiden har börjat vakna allt tidigare och tidigare på morgnarna, hon vaknar ofta ca 05.20 från att ha sovit till ca halv åtta. Ibland lyckas jag få henne att somna om en stund till och ibland sover hon "ända" till 6-tiden och då är allt frid och fröjd, men ibland ska hon bara UPP!

Hon sover ganska bra under natten och dagtid sover hon mellan 2-3 timmar. Ofta en dryg timme på förmiddagen och en eller två kortare stunder på eftermiddagen. Men min egentid blir ju kraftigt reducerad när hon vaknar så tidigt, för på kvällarna när hon somnat (någon gång mellan 18 och19, det går inte att fördröja kvällsläggningen för hon är övertrött vid den tiden) så är jag ju själv så vansinnigt trött att jag inte orkar göra någonting, utan somnar ofta framför TV:n vid 21.

Och under förmiddagsvilan behöver jag tiden för att själv "komma igång" så att jag ska kunna vara en hyfsat glad och pigg mamma tills hon vaknar, dessutom måste jag passa på att städa av golven lite snabbt och plocka undan i lägenheten så att det ska vara ok för henne att krypa runt sen. Ibland försöker jag vila tillsammans med henne, men har svårt att komma till ro. Jag försöker vara ute på minst en promenad varje dag och göra någon aktivitet dagligen, så att vi båda ska få lite stimulans och frisk luft.

Jag vill inte klaga, jag förstår att man som förälder inte kommer att vara bortskämd med varken sovmorgnar eller egentid och jag har det bra med min lilla tjej, hon är oftas pigg och social och vi har roligt ihop. Men dagarna blir lååånga och på eftermiddagarna dippar jag och blir trött och lättirriterad, samtidigt som lillan också är det, fast hon vill oftast inte sova några längre stunder, trots att jag upplever att hon verkligen skulle behöva det och försöker på alla sätt och vis att få henne till ro (promenader, vagga i famnen, ligga bredvid mig i sängen, ligga i sin egen säng, ligga i vagnen inne, ligga i vagnen ute, bäras runt i sele), men inget fungerar vid den tiden.

Jag skulle vilja utbyta erfarenheter med andra föräldrar som har en liknande situation och kanske få lite tips och idéer, för jag känner att det börjar ta på mina krafter och att jag inte orkar vara den mamma jag skulle vilja vara.

Jag har hört att det ofta är struligt med sömnen runt 8 månaders ålder, känns det igen? Med tanke på hur mycket barnen utvecklas vid den här åldern är det ju inte konstigt att de sover sämre, min dotter vände sig till mage första gången för två månader sen och nu går hon med stöd, så det är ju en raketsnabb utveckling! Men ni med erfarenhet, lugnar det sig lite när de nya färdigheterna sätter sig sas?  

Tips, råd, stöd eller bara lite igenkännig TACK!!! {#emotions_dlg.flower}

Blev mamma till en liten flicka 100612
  • Svar på tråden Vi som har bebisar som vaknar vid 5-tiden!
  • Hanna 77

Min son var likadan. Han vaknade mellan 4 och 5 varje morgon frå ca 7-8 månaders ålder. Nu är han 2 år och sover till ca 06.30 och har gjort det de senaste 3-5 månaderna. Vi försökte allt: sova mindre på dagen, lägga senare, välling och massa annat. Men inget hjälpte så mitt tips är att försöka sova ikapp när barnet sover. Ta sovmorgon varannan dag på helgen och vila på dagen när barnet sover. Sen ät det bara att vänta på att barnet blir äldre för då blir det bättre!

• Annakatta
    Hanna 77 skrev 2011-02-13 10:08:36 följande:
    Min son var likadan. Han vaknade mellan 4 och 5 varje morgon frå ca 7-8 månaders ålder. Nu är han 2 år och sover till ca 06.30 och har gjort det de senaste 3-5 månaderna. Vi försökte allt: sova mindre på dagen, lägga senare, välling och massa annat. Men inget hjälpte så mitt tips är att försöka sova ikapp när barnet sover. Ta sovmorgon varannan dag på helgen och vila på dagen när barnet sover. Sen ät det bara att vänta på att barnet blir äldre för då blir det bättre!
    Tack för ditt svar! Inte så jätteupplyftande kanske, men det finns hopp om några år alltså Är ensamstående, så jag måste dock försöka komma ikapp på egen hand...
  • Hanna 77
    Annakatta skrev 2011-02-13 13:59:36 följande:
    Tack för ditt svar! Inte så jätteupplyftande kanske, men det finns hopp om några år alltså Är ensamstående, så jag måste dock försöka komma ikapp på egen hand...
    Nej tyvärr har jag inget mirakeltips. Kan du få hjälp av vänner eller släktingar som kan ta dottern en morgon så att du får sova ut?

När din dotter blir runt 10-12 månader gammal kan du ju försöka gå ner till bara en sovstund per dag (mitt på dagen) så kanske hon sover längre på natten. Tänk på att ändrig av dagsömn kan ta 3-6 veckor innan det ger resultat på nattsömnen så du måste ha tålamod! 
  • noa08

Hej! Är också ensamstående med en dotter på 8 mån och en son på 2 år. Min dotter vaknar alltid mellan 04.00 och 05.00 och då ger jag henne välling. Då somnar hon om till 07.00. Skulle jag inte ge henne välling skulle hon också vilja gå upp. Har du provat det?

• Annakatta
    noa08 skrev 2011-02-13 18:07:43 följande:
    Hej! Är också ensamstående med en dotter på 8 mån och en son på 2 år. Min dotter vaknar alltid mellan 04.00 och 05.00 och då ger jag henne välling. Då somnar hon om till 07.00. Skulle jag inte ge henne välling skulle hon också vilja gå upp. Har du provat det?
    Självklart! Dessvärre med resultatet att hon då  tycker att hon har fått frukost, så då blir hon extra pigg
    Hanna 77 skrev 2011-02-13 17:05:53 följande:
    När din dotter blir runt 10-12 månader gammal kan du ju försöka gå ner till bara en sovstund per dag (mitt på dagen) så kanske hon sover längre på natten. Tänk på att ändrig av dagsömn kan ta 3-6 veckor innan det ger resultat på nattsömnen så du måste ha tålamod! 
    Tack, det visste jag inte!

Men er situation är väl ändå ganska extrem(ovanlig), jag menar att barnet vaknar såå tidigt, såå länge, eller?  Vad är din uppfattning, för ni måste väl ha pratat med BVC och andra om det här? 
  • ESvalin

Min dotter har varit likadan i två månader:( hon sov hela nätter från 6-8 månader men när hon blev 8 månader så har hon vaknat och skrikit flera ggr per natt. Ibland vaknar hon 4 ggr i timman:( nu är hon tio månader och har äntligen börjat sova lite bättre. Vaknade bara tre ggr i natt å skrek... Jag lägger henne 19-19.30 så sover hon till 5.30-6. Väldigt sällan att hon kan sova till halv sju... Man blir väldigt trött av att vara vaken så mkt på natten och sen gå upp så tidigt. Jag har testat allt! Känns det som. Men nu har vi börjat med att hon får inte sova efter 15 på eftermiddagen. Läste att barnet ska ha sin längsta vakenperiod innan dom ska sova för natten. Vet inte om det är det som gör att hon sover lite bättre eller om det är för att hon blivit äldre?

Jag vill oxå gärna ha fler tips!
    Min dotter har oxå utvecklats väldigt tidigt och fort, ett tag sov hon dåligt för att hon tränade på att krypa å stå på nätterna... Hoppas att din dotter kommer sova bättre snart! Det är pest att bara få sova typ fyra timmar per natt!!!

• Annakatta
    ESvalin skrev 2011-02-14 08:02:44 följande:
    Min dotter har varit likadan i två månader:( hon sov hela nätter från 6-8 månader men när hon blev 8 månader så har hon vaknat och skrikit flera ggr per natt. Ibland vaknar hon 4 ggr i timman:( nu är hon tio månader och har äntligen börjat sova lite bättre. Vaknade bara tre ggr i natt å skrek... Jag lägger henne 19-19.30 så sover hon till 5.30-6. Väldigt sällan att hon kan sova till halv sju... Man blir väldigt trött av att vara vaken så mkt på natten och sen gå upp så tidigt. Jag har testat allt! Känns det som. Men nu har vi börjat med att hon får inte sova efter 15 på eftermiddagen. Läste att barnet ska ha sin längsta vakenperiod innan dom ska sova för natten. Vet inte om det är det som gör att hon sover lite bättre eller om det är för att hon blivit äldre?

Jag vill oxå gärna ha fler tips!
    Min dotter har oxå utvecklats väldigt tidigt och fort, ett tag sov hon dåligt för att hon tränade på att krypa å stå på nätterna... Hoppas att din dotter kommer sova bättre snart! Det är pest att bara få sova typ fyra timmar per natt!!!
    Åh vad jobbigt för dig, men så skönt att höra någon i ungefär samma sits! Man känner sig lite mindre ensam då. Hoppas också på fler bra tips och att din dotter ska få sova bättre snart! Har läst att barnen kan ha mycket mardrömmar vid den här åldern och att det kan göra att de börjar skrika på nätterna. Min dotter gråter och skriker också en hel del i sömnen just nu, men hittills har hon inte vaknat så ofta pga det (peppar peppar...). Har också hört att de inte ska sova efter 3 på eftermiddagen, men om min dotter inte gör det somnar hon för natten redan kl 5... Men man får kanske bita i det sura äpplet och tvinga henne att vara vaken. Blir inte skoj!
  • Flickan och kråkan

Det går över om det är någon tröst .

Båda mina har vaknat vi 05 i den ålder. Idag är de 3 år respektive 21 månader och vi har sedan länge sovmorgon......till 06.30 .

• Hanna 77
    Annakatta skrev 2011-02-14 07:47:19 följande:
    Men er situation är väl ändå ganska extrem(ovanlig), jag menar att barnet vaknar såå tidigt, såå länge, eller?  Vad är din uppfattning, för ni måste väl ha pratat med BVC och andra om det här? 
    Jag har tagit upp det på BVC men det är helt normalt. Vissa barn vaknar tidiggt de första åren, andra barn har svårt att sova på kvällen etc. När jag och min man pratar med våra föräldrar säger de att vi båda var likadana så det ligger kanske i generna

Min son har alltid sovit lite i jämförelse med andra barn. Redan som spädis stod det i böcker och på Internet att "barnet sover i regel 16-20 timmar per dygn" och då sov min son kanske 15 timmar per dygn och så har det varit hela tiden. Vissa människor (och barn) har mindre sömnbehov än andra och det är inget onormalt eller konstigt med det. VIsst kan barn ha sömnproblem men då är det "värre" än att han vaknar kl 5 på morgnarna.

När min son var 1,5 år gammal såg hans sovdygn ut såhär:
    ca 05.00 vaknar
    12-14 sova lunch
    19:30 somnar för natten

Sedan sov han hela natten till kl 5 nästa morgon igen. Detta ger en dygnsvila på ca 11,5 timmar och det är ganska normalt för ett barn i den åldern. Jag kan också säga att min son började sova bättre på dagarna när vi drog ner dagsömnen till bara ett tillfälle (vi gjorde detta vid 11 månader). 

När har var 20 månader gammal började han på förskolan och då trodde vi att han skulle bli trött och sova mer men det blev tvärtom! Då började han vakna kl 04 istället och det är på tok för tidigt! Men han var inte trött på dagen så han tyckte nog att det var ok. Vi pratade med personalen på förskolan och de föreslog att vi skulle dra ner sömnen till 1,5 timmar på dagen och då började han sova till kl 5 igen. Nu är han lite drygt två år och nu sover han bara 45 min-1 timme på dagen och sover till ungefär 06.30 på morgonen. Han går förtfarande och lägger sig kl 19.30 och har inga problem alls att sova!

Hoppas det blir lite bättre snart!
  • sommartjejen1

här är en till med et tbarn som vaknar tidigt!.....han är 6 månader och vaknar mellan 04 och 04.50..som oftast 04.15.....går inte att få honom att somna om så bara att gå upp ge honom välling,mysa i soffan sen brukar han somna till eter 2-3 timmar dock bara i 30-45 min då somnar han på mig i soffan och då brukar jag också vila ögonen:P...men man har ju inte mycket till liv direkt..jag får panik på kvällen för att jag måste lägga mig så jag hinner få någon tmmes sömn innan han vaknar..så oftast lägger jag mig vid 20.30-21=(...han vaknar en gång vid 00-01 på natten och äter också.....fast han somnar ju mellan 19-20 på kvällen och jag kan inte åhlla honom vaken längre då han är jättetrött........sen sover han inte alltför mycket på dagarna så jag har verkligen en piggelin här hemma

Svar på tråden Vi som har bebisar som vaknar vid 5-tiden!