• Hemlighet

Saftsoppa dagen innan koloskopi?

Någon som vet om man kan dricka det?
    Skall in på koloskopi i morgonbitti och får bara dricka flytande i dag.
    Jag vet att jag får dricka klara drycker, men räknas safft soppa dit? Är så hungrig redan och kl är bara 9,45 Måste ha något matigare än bujong:-S

• Svar på tråden Saftsoppa dagen innan koloskopi?
  • Themis

Jag tror inte att saftsoppa är så bra, du kan ju inte se igenom den om den är i ett glas eller hur? Så tyvärr tror jag inte det är en bra idé.

Klar äppeljuice går väl, om du behöver mer blodsocker för att må bra?

Lycka till med undersökningen, den var lite jobbig men de sa från början hur lång tid det fick ta och min var klar på 15 minuter. Vägen ut kändes heller inget, det är att få in verktyget som är trixigt.

• Hemlighet

Nehep. Jag är utsvullten och det att jag drack lite alkohol ihår gör ju inte saken bättre

Jag har druckit päronsaft och skall dricka varma koppen(silar bort grönsakenra) senare. Men jag måste ha något mer:-/

• tildabelle

Kolla så varmakoppen blir helt klar. eventuella krydde som oregano, basilika osv får du inte dricka, de fastnar i tarmsystemet och försvårar undersökningen.

Smartast är att dricka koktvatten med buljong, så slipper stora kryddorna 

• lollo

Varma koppen som du tänker dricka är det en klar soppa? Du kan inte inte dricka något med redning i. Det bästa är att hålla sig buljong.

• Hemlighet

Det var visst knorrs cup a soup ungersk gulasch.
    Men den drack jag sist när jag skulle göra gastroskopi och då var det inga problem.
    Jag har testat att dricka buljong men fy vad äckligt det var:-S
    Tar man inte en bit av buljongtärningen och låter den lösa i varmt vatten?

• tildabelle

Gastroskopi och koloskopi är helt olika undersökningar.

tarmarna har massa veck och "fickor" där eventuell mat kan fastna och är det inte helt rent så kan man inte alltid genomföra undersökningen.

Riseken finns att du behöver genomlida svält 1 gång till om inte det blir ordentligt gjort första gången. 

Svar på tråden Saftsoppa dagen innan koloskopi?