• Limael

ni som gjort kejsarsnitt?

gjorde kejsarsnitt i onsdags & undrar hur man gör rent såret? dum fråga men insåg att jag inte fått någon info om det.

• Svar på tråden ni som gjort kejsarsnitt?
  • fjonkan

För min del räckte det med att tvätta lite lätt när jag duschade efter att jag tagit bort tejpen. Så länge det inte är ilsket rött och ömmar kraftigt vid beröring så räcker det nog med vanlig rengöring.

Jag är faran som lurar i natten.....
  • fjonkan

Kanske ska tillägga att du ska kontakta vården om det inte ser fint ut och du vill veta hur du i så fall ska hålla det rent.

• Limael
    fjonkan skrev 2011-02-13 10:10:42 följande:
    För min del räckte det med att tvätta lite lätt när jag duschade efter att jag tagit bort tejpen. Så länge det inte är ilsket rött och ömmar kraftigt vid beröring så räcker det nog med vanlig rengöring.
    okej, för jag har ju små tejpbitar som sitter med de ska lossna av sig själv va?
    hitills har jag bara duttat lite med papper istället för handuk när jag duschat, man behöver ingen alsolsprit eller så?
  • fjonkan

Jag tog bort tejpen efter några dagar när dom började lossna. Nej,du ska inte tvätta med ngt speciellt om det ser rent och fint ut. Pilla bort tejpen när du duschar så kan du tvätta lite försiktigt sen med ngn mild tvål om du vill.

• Limael
    fjonkan skrev 2011-02-13 10:14:58 följande:
    Jag tog bort tejpen efter några dagar när dom började lossna. Nej,du ska inte tvätta med ngt speciellt om det ser rent och fint ut. Pilla bort tejpen när du duschar så kan du tvätta lite försiktigt sen med ngn mild tvål om du vill.
    åh okej, tack så jättemycket :)
  • Kitt

Grattis till bebben! :) jag gjorde inget speciellt utan tvätta lite försiktigt I duschen med vatten bara.

• 3små

Hej Om du har möjlighet att sätta på mer tejp så gör det!  Såret kommer bli finare! Jag har gjort snitt två gånger och första gången tejpade de inte och de såg inte bra ut! Men andra gången bad jag om tej och då blev det jätte bra! Jag hade tejp på i jag tror 1 månad! Och jag tvättade det inte  mer än när jag duchade.
    Lycka till och va försiktig med  att lyfta tungt! Så slipper du så mycket med ärrvävnad inne i såret.

• Jossofräs

Jag spolade bara med vatten när jag stod i duschen och såg till att dutta det ordentligt torrt efteråt. Jag har gjort två snitt och båda har läkt ihop fint!

• NellaGG

Tvätta bara med vatten . tejpa i 6 månader för finast resultat .

• Mirakel händer

Jag tvättade bara med vatten... hade aldrig någon tejp. För det behövdes ej. Grattis till bebisen.

Kim 1995-03-13 & Lina 2010-06-27
Svar på tråden ni som gjort kejsarsnitt?