• Koppkaka

Kan man äta laxsushin när man är gravid?

Jag ÄLSKAR allt vad sushi heter, och laxen är min absoluta favorit. Nu verkar det vara lite delade meningar om den är ok att äta eller inte, så helt enkelt.

Kan jag äta laxen på sushin när jag är gravid? Färsklagad från restaurang, inte sån där vakuumpackad från typ ICA. Sån köper jag inte alls.

Under mitt hjärta nu, finns en liten liten du
  • Svar på tråden Kan man äta laxsushin när man är gravid?
  • viseversa

Ja det är okej. Bara du är säker på attd en är fräch och har varit fryst innan den blev suchi! jag har ätit massa lax suchi under mina graviditeter och mina ungar mår toppen!

• SilverEmma
    Shibby 78 skrev 2011-02-13 11:43:31 följande:
    Japp, min BM sa att all sushi utom tonfisken är ok
    Färsk tonfisk kan man också äta, tror det är 2-3 gånger per år som är ok.
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Koppkaka

Ja tonfisken håller jag mig undan, det var jag rätt säker på Men vissa tycker jag det är såna luddiga svar över, typ laxen säger många olika och bläckfisken är jag också osäker på..

Men man tycker ju att fisken som serveras på sushirestauranger rent logiskt sett ALLTID borde ha varit fryst innan, med tanke på frakt osv. Jag HAR ätit laxen tidigare under graviditeten och sist vi såg bebisen mådde h*n då bra Men dessa nojor släpper ju inte i första taget, haha.

Tack för era svar!

Under mitt hjärta nu, finns en liten liten du <3
  • Shibby 78
    SilverEmma skrev 2011-02-13 11:45:42 följande:
    Färsk tonfisk kan man också äta, tror det är 2-3 gånger per år som är ok.
    Ok, men jag gillar inte den ändå
    X vänster äl 2007, X höger äl 2010 ~ nikitasplace.wordpress.com/ ~ IVF1: Kotten, BF 5/10 -11
  • Koppkaka

Tack igen för era svar!

Under mitt hjärta nu, finns en liten liten du <3
  • Veritaslux
    Shibby 78 skrev 2011-02-13 11:48:41 följande:
    Men det stårt inget på livsmedelsverket att den måste varit fryst innan. Står så om skinka men inte fisk:

"Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami – frys det i tre dygn innan du äter."

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/g.../
    Det är "standard" att aldrig servera rå fisk som inte varit fryst, p.g.a. eventuella parasiter som inte är bra för någon, gravid eller ej. Så om man går till en sushi-restaurang har fisken varit fryst, annars är det en kock som inte vet hur man hanterar livsmedel...
    Väntar första barnet. BF 110603
Svar på tråden Kan man äta laxsushin när man är gravid?