Billigare och roligare är det att hämta och köra sina saker själv. Ikea vet jag har hyffsat hemkörning, men du nmåste ändå vara i nya lägenheten och ta emot möblerna, även om de kanske bär in dem måste du vara där och skriva på.
Så de är bättre att åka oc köpa möberlan själv, spec om du ska ha på olika ställen.
angående hyran kan de vara olika.
Bor du i hyresrätt i första hand är de nog vanligt att man får rn räkning som du kan betala via internetbanken (jsag tycker de är smidigast) när ja flyttade hmmifrån så anmälde ja mig att kunna betala vanligt också i fall det skulle strula med internet nån gång, men efter två år så hade ja aldirg använt dem så avanmälde mig för de
jag har även bott i bostadsrätt och då var de ett mindre bolag som hade hand om hyran och då fick ja också betala via internet (fick räkning) men de var till ett personkonto har ja för mig.
nu hyr jag hus och då betalar jag summan varje månad till deras konto (ingen räkning)
om man hyr i andra hand kan man komma överens med den som ska ha hyran, vet att en del sätter in till personen som äger/hyr lägenheten och en del säter in dit den ska.
Den mesta elen ingår ju i hyran, men hushålls elen betalar du via elbolaget, du ringer elblaget (tror du kan välja själv) och säger när du vill att de ska sätta på den, och sen får du en faktura som du kan betala via internet, tror de vanligaste är att man betalar var tredje månad.
För att bli skriven på en adress gör du en adress ändring, ringer till adressändring, om du är ung eller student kan du tom få rabatt tror de kostar typ runt 200kronor.
Sen kommer vissa saker komma där du är skriven nu också tex tidningsprenumatiner och sånt, viktigt är då att ringa till dessa bolag och säga att du bytt adress. men de mesta av adressen flyttas med. oc håller i ett år tror ja.
Jag hade också jätte mycket frågor ocvh var nervös när ja flyttade hemmifrån men nu är de vardag