• Emma Elisabeth

Flytta hemifrån för första gången

När man ska köpa möbler, så ska man ju skicka dom till lägenheten som man ska bo i. Men hur mycket kostar det att skicka? Beror det på vart och så? På ett ungefär vill jag veta, förstår om ni inte kan svara exakt. Hur betalar man hyran och elen? Är det som att betala internet? Går det på internetbanken? Hur gör man så att man blir skriven i den nya lägenheten?

Ni kanske ser detta som löjliga frågor, men detta är första gången för mig att flytta hemifrån. Och jag har heller ingen att fråga.

• Svar på tråden Flytta hemifrån för första gången
  • MammaTillGuldklimpar

Kan inte svara på möbelfrågan.. Man kan betala alla räkningar via internetbanken. Hyran betalar man i förskott, alltså hyra för april tex betalas i mars. Fråga hyresvärden ang elen, ibland måste man själv ringa elbolaget för ett abonnemang o ibland får man elen automatiskt. Även om du skulle få elabonnemang automatiskt har du alltid rätt att byta. Man tjänar ofta bra på att kolla var billigaste ellen finns. Vi bor tex i helsingborg men får el från storuman i norrland!
    För att bli skriven iblägenheten går du in på posten eller postens hemsida o gör en adressändring. Detta får sen skattemyndigheten reda på o det är dem skriver in dig sen. Lycka till :)

• Annanym

Inga frågor är löjliga, bästa tipset från mig är att skaffa en (begagnad) Hemkunskap-bok från nian, där står "allt" du behöver veta om sådana här saker: hur ett bankkonto fungerar, hur man lagar sin lunch, hur man rent bakom spisen mm.

Googla fram "svensk adressändring", där finns lite info. Har du en kompis som kan hyra en skåpbil på en bensinmack får du med dig en del möbler, annars kan du undersöka med någon flyttfirma som ICM eller Kungsholms express. Räkningar betalar du förslagsvis över din internetbank, är du student brukar man kunna öppna ett studentkonto. Kolla med någon av de större bankerna (läs: SEB, Nordea, Handelsbanken, Swedbank).

En bra hemkunskapsbok hittar du här: Hemkunskap för år 6-9 Har du inte råd med boken ska du nog fundera på om du har råd att flytta över huvud taget. Hemkunskapsboken är den enda bok från högstadiet man eg. har någon direkt praktisk nytta av senare i livet, i boken hittar du svar på precis alla dina frågor och mer därtill.

• Annanym

Ett tips till: skaffa en liten brödkorg eller liknande där du alltid lägger dina nyss inkomna obetalda räkningar. En pärm eller låda för de betalda blir bra, samla allt som har med ekonomin att göra i en särskild låda eller skrivbordslåda.

• Tessideluxe

När du ska flytta ska du.

1. Hitta en lägenhet och se till att få ett kontrakt.
    2. Flytta in (det kan du göra lättast genom att ni hyr en kärra på macken och kör dina saker dit med bil. Du kan anlita flyttfirma men det brukar bli mycket dyrare)
    3. Kontakta www.adrassandring.se och byt din adress. De skickar då hem flyttkort till dig som du kan skicka till dina vänner och kontaktar skattemyndigheten som ser till att du blir skriven i lägenheten. Detta kostar några hundralappar. Annars kan du ringa skattemyndigheten själv och ändra din adress, det är gratis.
    4. Räkningarna betalar du via din internetbank. Du fyller i uppgifterna på dina räkingar (post/bankgiro, summa, betaldag och OCR-nummer och sen är det klart). Du kan också ha autogiro vilket rekommenderas.
    5. Samla alla dina betalda räkningar i en pärm eller mapp så att du kan gå tillbaka och se vad du gjort om det blir fel någonstans.

Lycka till!

• Ruggugglan
    Tessideluxe skrev 2011-02-13 12:20:59 följande:
    När du ska flytta ska du.

1. Hitta en lägenhet och se till att få ett kontrakt.
    2. Flytta in (det kan du göra lättast genom att ni hyr en kärra på macken och kör dina saker dit med bil. Du kan anlita flyttfirma men det brukar bli mycket dyrare)
    3. Kontakta www.adrassandring.se och byt din adress. De skickar då hem flyttkort till dig som du kan skicka till dina vänner och kontaktar skattemyndigheten som ser till att du blir skriven i lägenheten. Detta kostar några hundralappar. Annars kan du ringa skattemyndigheten själv och ändra din adress, det är gratis.
    4. Räkningarna betalar du via din internetbank. Du fyller i uppgifterna på dina räkingar (post/bankgiro, summa, betaldag och OCR-nummer och sen är det klart). Du kan också ha autogiro vilket rekommenderas.
    5. Samla alla dina betalda räkningar i en pärm eller mapp så att du kan gå tillbaka och se vad du gjort om det blir fel någonstans.

Lycka till!
    Perfekt beskrivning! Men vill bara påpeka att adressändring via adressandring.se inte alltid kostar. Det beror på om hon vill ha eftersändning eller inte.
  • Kitsune

Så som jag uppfattat det när jag fick lägenhet när man tackat ja till lägenheten och hämtat nycklarna, skrivit under, fått hyreskontraktet är man väl inskriven men sedan ska man också göra en flyttanmälan på www.adressändring.se så att posten kommer till rätt adress men man får hem kuvert och den blankett som man skickar till skatteverket. Alla räkningar kan man betala genom internetbanken, just med el om jag minns rätt fick jag något att fylla i från kommunfastigheten och skicka vidare med post till elbolaget så att de skulle registrera min inflyttningsdatum. Gällande möbler vet jag inte, de möbler jag fick tillhörde en gång min bror men det jag fick köpa, ansåg han att han kunde själv ta hand om.

Everything the State says is a lie, and everything it has it has stolen.
  • Annanym

Glöm inte bort att göra en liten budget när du köper möbler, och skissa på vad du behöver.

Det gjorde inte jag, köpte en jättedyr tresitsig soffa som jag skickade efter från möbelaffären till min lilla, lilla lägenhet. Det blev inte alls bra, soffan visade sig dessutom vara obekväm, jag ångrade mig bittert.

Ha inte för bråttom, titta efter begagnade möbler till att börja med, så byter du successivt ut dem mot nya(re) möbler när du har råd. Det är mitt tips.

• Annanym

Får man fråga vart du ska flytta? Det har inte med tråden att göra egentligen, är bara lite nyfiken...

• Kitsune

Och jag fick också en blankett av den besiktning som gjordes av lägenheten innan man flyttade in alltså på den finns information om vilka skador de hittade i lägenheten från den förra hyresgästen och dennes underskrift.

Everything the State says is a lie, and everything it has it has stolen.
  • Annanym
    Kitsune skrev 2011-02-13 12:47:58 följande:
    Och jag fick också en blankett av den besiktning som gjordes av lägenheten innan man flyttade in alltså på den finns information om vilka skador de hittade i lägenheten från den förra hyresgästen och dennes underskrift.
    Ja, just det. Det ska du se till att du får (och sparar). Det är användbart senare, när du avflyttar (som det heter), så att du inte behöver ersätta förra hyresgästens eventuella skador på t ex tapeter eller golv. Det kan ju t ex vara någon reva i tapeten, fläck, eller fuktskada på parketten e.d. - då ska det stå på protokollet.
  • geeken24
    IKEA har billiga möbler och billig hemkörning (förutsatt att du bor nära ett IKEA). Kolla deras hemsida!
  • iaseia

Billigare och roligare är det att hämta och köra sina saker själv. Ikea vet jag har hyffsat hemkörning, men du nmåste ändå vara i nya lägenheten och ta emot möblerna, även om de kanske bär in dem måste du vara där och skriva på.
    Så de är bättre att åka oc köpa möberlan själv, spec om du ska ha på olika ställen.

angående hyran kan de vara olika.
    Bor du i hyresrätt i första hand är de nog vanligt att man får rn räkning som du kan betala via internetbanken (jsag tycker de är smidigast) när ja flyttade hmmifrån så anmälde ja mig att kunna betala vanligt också i fall det skulle strula med internet nån gång, men efter två år så hade ja aldirg använt dem så avanmälde mig för de
    jag har även bott i bostadsrätt och då var de ett mindre bolag som hade hand om hyran och då fick ja också betala via internet (fick räkning) men de var till ett personkonto har ja för mig.
    nu hyr jag hus och då betalar jag summan varje månad till deras konto (ingen räkning)
    om man hyr i andra hand kan man komma överens med den som ska ha hyran, vet att en del sätter in till personen som äger/hyr lägenheten och en del säter in dit den ska.

Den mesta elen ingår ju i hyran, men hushålls elen betalar du via elbolaget, du ringer elblaget (tror du kan välja själv) och säger när du vill att de ska sätta på den, och sen får du en faktura som du kan betala via internet, tror de vanligaste är att man betalar var tredje månad.

För att bli skriven på en adress gör du en adress ändring, ringer till adressändring, om du är ung eller student kan du tom få rabatt tror de kostar typ runt 200kronor.
    Sen kommer vissa saker komma där du är skriven nu också tex tidningsprenumatiner och sånt, viktigt är då att ringa till dessa bolag och säga att du bytt adress. men de mesta av adressen flyttas med. oc håller i ett år tror ja.

Jag hade också jätte mycket frågor ocvh var nervös när ja flyttade hemmifrån men nu är de vardag 

• BuoBä

Glöm inte att skaffa hemförsäkring.

De olika försäkringsbolagen brukar ha erbjudanden för studenter och ungdomar.

• iaseia

Och spara pengar till evntuella outförutsedda utgiter, för de kommer hur mycket man än planerar...
    de finns alltid något man glömt som man kommer på att man behöver och kp inte en massa onödiga saker var verkligen säker på att du kommer behöva det  

• ljuvliga

du har fått bra svar på dina frågot här. men det här med möbler så kan det vara en god idé att titta efter begagnat till att börja med. vi hade nästan allt begagnat när vi flyttade till första boendet. nu tre år senare har vi bytt ut alla möbler till nya (även nya fast begagnade). o dessutom flyttade vi för ett tag sen till ett annat boende, så många utav möblerna passade inte in här storleksmässigt. låt det ta tid när du ska bestämma dig vad för ny möbel du vill köpa, så du inte köper allt på en gång och sen finns det risk att du ångrar dig.
     du kan transportera möbler till din nya lägenhet själv med släpkärra.

Svar på tråden Flytta hemifrån för första gången