• ika82

hur lång uppsägningstid har jag?

Hejsan!
    Har blivit erbjuden ett nytt jobb som jag tänkt tacka ja till=) men undrar hur lång uppsägningstid jag har hos min nuvarande arbetsgivare. Jag har jobbat där i 7månader. Är det 1månad eller 3 månader. Jag jobbar inom kommunen.

Tacksam för svar
    Erika

• Svar på tråden hur lång uppsägningstid har jag?
  • ika82

Hittar inget om det på mitt anställningsavtal

• Tecken

Det ska stå i ditt kollektivavtal. Många kollektivavtal finns på nätet, bara att Googla fram

Det beror också på vilken anställningsform du har. Du och din arbetsgivare kan ha kommit överens om något annat än det som står i kollektivavtalet.

• a mor

Normalfallet är att du har en månad och arbetsgivaren 1-6 månader. Sen vet jag ju inte om du tillhör normalfallet. 

• jassikan

Finns det inget kollektivavtal/står det inget på ditt anställningsavtal så gäller lagen om du inte har ex.vis ett vikariat/tidsbegränsad anst. utan uppsägningstid eller liknande.

Lag om anställningsskydd
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM

Uppsägningstid
    11 § För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad.
       Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av- två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år,
    - tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år,
    - fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år,
    - fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, och
    - sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år.

Svar på tråden hur lång uppsägningstid har jag?