• Anonym

Spricker sönder där bak... :-(

Äter en medicin som gör att man blir lite trög i magen. Det är en medicin som jag ska äta i ca 1-3 år. Nu har lyckats krystat sönder mig i öppningen där bak och blöder vid toabesök... Vad gör jag nu? Smörjer med olja, salva? OBS! Det är ej hemorojder, utan en spricka...
    Drar mig nu för att besöka toa då jag blöder efter varje toabesök... Har fått ett annat piller nu för magen och för att jag inte ska bli så trög, men sprickorna är där nu...

• Svar på tråden Spricker sönder där bak... :-(
  • JKMNA

Fråga din läkare. Så ska det ju inte behöva vara. Hoppas det ordnar sig!

• maja3

stackare.....inte kul förstår jag :(
    Se till att aldrig vara "trög" i magen, använd tex microlax o smörj med salva.
    Men du kan ju börja med att ringa vårdcentralen o rådfråga om du ska träffa läkare innan.

• Anonym (hård...)

Ja, såna sprickor är inte roliga, det gör verkligen jätteont. Det kan vara skönt att smörja lite grand. Jag brukar se till att jag efter toabesök är riktigt ren och smörja med Helosan, inbillar mig att det ar bra men den eftersom den är både mjukande och antiseptisk. Vet jag att jag kommer att vara jättetrög så brukar jag även försöka smörja med något innan jag börjar och jag skulle tro att det mesta i salvväg fungerar, men jag brukar ta helosan även då, annars borde ju glidmedel fungera bra också.

Har man väl fått sprickor så tar det en stund innan de läker eftersom de tenderar att spricka upp när man gör sina behov men det blir lite bättre för varje gång allt eftersom det läker ihop. Vet inte om jag inbillar mig, men det känns som att det läker lite snabbare de ggr jag smörjt.

Hoppas att de piller du fått hjälper magen att vara iform, om inte så finns det många olika saker man kan prova, (har jobbat mycket i med äldre och gett många olika saker för att hålla deras magar igång). Och det är bättre att var proaktiv och ta olika droppar eller pulver än att behöva ta t ex microlax, det är ju egentligen en sista utväg då man redan blivit för hård. Förutom piller, droppar och pulver mm så ät mat som smörjer, linfrön plommon, andra torkade frukter, det går att testa sig fram lite. Många gamla t ex har lite katrinplommon i morgongröten, har inte smakat men de verkar gilla det, eller molinogröt, den är bra för magen.

• frugus

Om du är trög i magen kan det vara en bra idé med något som "smörjer" tarmarna, ex laktulos. Fråga på vårdcentralen eller apoteket så kan de hjälpa dig hitta något som gör magen mindre hård, då behöver du inte krysta så hårt och sprickan får läka.

• Anonym

medans sprickan läker kan du smörja med inotyol kanske det är bra mot sprickor o sånt

• Anonym (xylo)

Köp xyloproct på apoteket. Det är suppar som man stoppar upp i stjärten. De gör att det gör mindre ont, och underlättar läkningen. Drick mycket vatten också!

Svar på tråden Spricker sönder där bak... :-(