• Anonym (bruden?)

Betala för släktingars resa till vårt bröllop

Säg att vi vill gifta oss utomlands, t ex Thailand. Vi bjuder med närmaste släkten (4 vuxna) och erbjuder oss att betala kostnaden motsvarande resa + 1v på det billigaste hotellet researrangören har på det resmålet. (Om vi t ex åker till Koh Lanta med Fritidsresor så får de 1v på fritidsresors billigaste hotell på Koh Lanta.) Vill de bo bättre eller stanna längre så får de lägga till de pengarna själva. Låter det rimligt?

Sen kommer fortsättningsfrågan: Två av dessa släktingar bor utomlands. Osäkert om det går direktflyg till Thailand därifrån. Ska vi då betala den extra kostnaden för dem att antingen ta reguljärflyg eller för dem att ta sig till Sverige? Hade vi gift oss här hade vi  antagligen inte betalat deras resa hit.

Vänner och bekanta är välkomna att följa med men vi kommer inte betala för dem och det kommer bli en allmän bröllopsfest när vi kommer hem.

Vi har inte bestämt något än, inte ens att vi ska gifta oss utomlands, utan det är bara på funderings-stadiet. Exakt vad vi ska betala påverkar ju hur mycket vi måste spara ihop och i förlängningen när vi har möjlighet att åka (om det nu blir något). Vi kommer inte förvänta oss några bröllopspresenter utöver att de är barnvakt någon/några kvällar medan vi är borta så att vi får chansen att gå ut och äta åtminstone nån gång bara vi två.

Snälla, åsikter! Är det ett vettigt upplägg? Hur skulle ni gjort med släktingarna som bor utomlands?

• Svar på tråden Betala för släktingars resa till vårt bröllop
  • Anonym (Loppan)

Varför ska ni betala deras resor öht? Gifter ni er utomlands så får de/gästerna själva bestämma om de vill ta den kostnaden eller stanna hemma.

• Emerun

Jag skulle inte betala för någon annan överhuvudtaget. Jag skulle vara själviskt och hellre lägga de pengarna på mig själv, de dyrare ringarna tex om du står väger mellan en billigare och dyrare vigselring. Lägg pengarna ni sparar ihop på er och era minnen i stället.
    Hade jag gift mig idag(har varit gift i 8år) så skulle jag rymt, köpt flashigare ringar(mer bling) och lagt de 50000kr vi la på vårt bröllop(bröllopsresan inte inräknad) på oss istället.

• Anonym (bruden?)

Vissa av släktingarna har helt enkelt inte råd att betala resan själv och vi vill helst ha dessa 4 med på bröllopet. Alternativet skulle vara att gifta oss hemma. Skillnaden i kostnad för oss blir inte så stor mellan ett litet, enkelt bröllop i Thailand och ett större bröllop hemma + bröllopsresa.

• Anonym (bruden?)

Just möjligheten att få hjälp/avlastning med barnet/en både på flygresan och medan vi är borta skulle vara guld värt. Gå ut och äta ensamma en kväll, åka på en barnfri utflyckt, kunna ägna oss åt bara varandra nån dag utan att behöva oroa oss för barn.

Sambon vill inte rymma, har föreslagit det förrut Det är jätteviktigt för honom att hans släktingar är med på bröllopet.

• Anonym (Loppan)
    Anonym (bruden?) skrev 2011-02-13 14:51:25 följande:
    Just möjligheten att få hjälp/avlastning med barnet/en både på flygresan och medan vi är borta skulle vara guld värt. Gå ut och äta ensamma en kväll, åka på en barnfri utflyckt, kunna ägna oss åt bara varandra nån dag utan att behöva oroa oss för barn.

Sambon vill inte rymma, har föreslagit det förrut Det är jätteviktigt för honom att hans släktingar är med på bröllopet.
    Det låter som att ni bestämt er. Var bara väldigt tydliga med att resan är villkorad: släktingarna får följa med om de agerar barnvakt kvällstid.

Vad gäller släktingarna i utlandet: Ni verkar har bestämt er där också. Kan ni mötas på halva vägen? Ni betalar den dyrare resan för en av personerna, de får stå för den andra?
  • Emerun

Om ni absolut inte behöva göra avkall på något kring kläder, ringar osv för att ni betalar för era släktingar så betala deras resor, för de som bor utomlands så betala för resa Sverige-Thailand, så får de stå för resa sitt land-Sverige själva. Om det inte är billigare från deras land till Thailand även om de tex måste mellanlanda någonstans.

• Anonym (bruden?)
    Anonym (Loppan) skrev 2011-02-13 14:55:18 följande:
    Det låter som att ni bestämt er. Var bara väldigt tydliga med att resan är villkorad: släktingarna får följa med om de agerar barnvakt kvällstid.

Vad gäller släktingarna i utlandet: Ni verkar har bestämt er där också. Kan ni mötas på halva vägen? Ni betalar den dyrare resan för en av personerna, de får stå för den andra?
    Vi har definitivt inte bestämt oss än, det kanske blir ett bröllop i sverige eller hos släktingarna utomlands eller så blir det inget alls.

En av släktingarna skulle följa med även om vi inte betalade, tyvärr har h*n inte ekonomi för något sånt och skulle få leva på nudlar i typ ett år alt ta ett lån. Den här släktingen har hjälpt oss väldigt mycket och tanken på att h*n ska skuldsätta sig för att kunna vara med på bröllopet känns inte bra. Det skulle förta mycket av glädjen med bröllopet. Den här släktingen skulle även erbjuda sig att vara barnvakt oavsett hur vi gör

Brudklänningen är inte viktig för mig, vill inte ha en princessklänning, och jag älskar våra förlovningsringar. Tycker fortfarande inte jag har sett några vackrare trots att vi bara betalade 1100 för bägge (vi var studenter).
  • Anonym
    Emerun skrev 2011-02-13 14:57:12 följande:
    Om ni absolut inte behöva göra avkall på något kring kläder, ringar osv för att ni betalar för era släktingar så betala deras resor, för de som bor utomlands så betala för resa Sverige-Thailand, så får de stå för resa sitt land-Sverige själva. Om det inte är billigare från deras land till Thailand även om de tex måste mellanlanda någonstans.
    Jag tycker det är finare att ha med människor man tycker om än att lägga pengarna på kläder som man ska ha en gång. Handlar inte bröllopet om att dela sin kärlek med sina nära och kära? Eller handlar det om hur mycket man kan lägga på sig själv på en enda dag?
  • Anonym (bruden?)

För mig är ett bröllop ett sätt för oss att fira vår kärlek till varandra. Kläder, ringar etc är inte det viktigaste så länge de passar oss. De ska passa vår stil och inte få oss att känna oss utklädda. Kläder + ringar kommer definitivt inte gå på över 15 000, snarare en bra bit under 10 000, oavsett var vi gifter oss.

Vi har 4 gäster som vi verkligen vill bjuda. De är vår närmaste familj. Om enda sättet för dem att komma är att vi bjuder dem så är det ok med oss. Vi har några år på oss att spara och vår ekonomi är sån att vi klarar det. Funderingen gäller snarare om vi är snåla som inte bjuder på mer? Har läst om brudpar där de tar med hela tjocka släkten + vänner (visserligen till mindre avlägsna destinationer men ändå).

• Anonym (en till)

Vi går också i planeringstankar och vi har ett liknande problem.... Vi kommer gifta oss på "riktigt" i Norge och mannens familj/vänner från sydamerika har inte helt samma ekonomiska möjligheter som oss. Vi hoppas att hans närmaste familj kan betala själva och vi kommer bjuda 2 familjer som är hans bästa barndomsvänner! Vi har inte bestämt om vi kan inkludera barnen än. I så fall blir det 8 pers..... Visar det sig att även närmaste familjen får det knapert får vi nog skjuta med pengar där med. Men det känns viktigt att de är med på vår stora dag! Planen är att ha en fest senare i sydamerika också men de närmaste borde allt få med sin den största dagen tycker vi!

• Anonym (en till)

Självklart är ni inte snåla! Alla får ju bjuda efter sina premisser..... Tycker det låter jättemysigt med de närmaste på en strand i Thailand!
    Alternativet är ju att ni reser reguljärt och fixar bra boende på egen hand! Thailand är lätt att turista i.... Då är det kanske lättare att hitta flyg direkt från den destination era gäster kommer från!?

• Anonym (en till)

Tycker också det är bisarrt att alla här verkar vilja lägga pengar på saker och sig själva i stället för minnen med familjen....... Ringar etc kan man uppgradera om det inte blingar nog efter ett par år när plånboken tillåter!!

• Anonym (har inte råd)

Jag tycker att det är själviskt att kräva att gäster skall lägga en massa pengar på olika utgifter. Är man bjuden så är man, och vill man då bidra med en present eller något annat så hör det till god ton, men om man tex väljer att gifta sig utomlands, eller som i vårt fall fira en jämn fördelsedag på en flott restaurang - då måste man också acceptera att inbjudna gäster tackar nej pga ekonomin. Vill man trots allt ha dem med, då bjuder man på allt - resa/mat eller vad det nu handlar om.
    Så mitt svar är att ni kan gifta er var ni vill, men om ni har nära släkt som ni vill ha med på brölloppet, så ska ni bjuda på hela resan och uppehället för dem! Annars får ni vara tydliga med att det är helt ok att tacka nej till inbjudan, och inte bli ledsna om de inte kommer.

• Laura03

Det är ju jätte snällt att ni bjuder dessa fyra på ert bröllop! Antar att det är era föräldrar? Ja det är väl inte fel att de får ta sig till Sverige för egen maskin. Planet går ju från Sverige. Sedan skriver du att ni inte förväntar er en bröllopspresent. Nä det ska man aldrig förvänta sig. En bröllopspresent är en frivillig gåva, en lyckönskning så även ett telegram och är inget man måste ge, inget heller brudparet kan förvänta sig. Läs mer om detta på ettiketdoktorn blogg på Aftonbladet. hoppas ni får ert drömbröllop

• Anonym (bruden?)
    Anonym (har inte råd) skrev 2011-02-13 21:25:52 följande:
    Jag tycker att det är själviskt att kräva att gäster skall lägga en massa pengar på olika utgifter. Är man bjuden så är man, och vill man då bidra med en present eller något annat så hör det till god ton, men om man tex väljer att gifta sig utomlands, eller som i vårt fall fira en jämn fördelsedag på en flott restaurang - då måste man också acceptera att inbjudna gäster tackar nej pga ekonomin. Vill man trots allt ha dem med, då bjuder man på allt - resa/mat eller vad det nu handlar om.
    Så mitt svar är att ni kan gifta er var ni vill, men om ni har nära släkt som ni vill ha med på brölloppet, så ska ni bjuda på hela resan och uppehället för dem! Annars får ni vara tydliga med att det är helt ok att tacka nej till inbjudan, och inte bli ledsna om de inte kommer.
    Bjuder vi med släkt till ett bröllop på en mer exotisk plats så får vi självklart vara beredda att betala en del av kostnaden. Boendet vi skulle bjuda på är inte direkt en tältplats på stranden utan skillnaden i standard jämfört med vårat boende skulle vara relativt liten. Vill de stanna kvar och ha semester nån vecka efter bröllopet så ska vi väl inte behöva betala det?
    Laura03 skrev 2011-02-13 21:47:34 följande:
    Sedan skriver du att ni inte förväntar er en bröllopspresent. Nä det ska man aldrig förvänta sig. En bröllopspresent är en frivillig gåva, en lyckönskning så även ett telegram och är inget man måste ge, inget heller brudparet kan förvänta sig. Läs mer om detta på ettiketdoktorn blogg på Aftonbladet. hoppas ni får ert drömbröllop
    Det är ändå normalt att man ger bröllopspresenter men istället för materiella saker så skulle vi då önska oss dels att de följer med och dels att de är barnvakt nån kväll.
  • Laura03

Nä bröllopspresenter är inget man normalt måste ge. Det är en lyckönskning. Så är även ett telegram eller ett kort. Man ska inte förvänta sig en bröllopspresent. Har precis fått lära mig det på ettiketdoktorn på Aftonbladets blogg!

• Margaux
    Laura03 skrev 2011-02-14 23:25:59 följande:
    Nä bröllopspresenter är inget man normalt måste ge. Det är en lyckönskning. Så är även ett telegram eller ett kort. Man ska inte förvänta sig en bröllopspresent. Har precis fått lära mig det på ettiketdoktorn på Aftonbladets blogg!
    Självklart är det normalt med en bröllopspresent om man blir bjuden på bröllopsfest! KAnske inte kan förvänta sig för en si eller så stor summa men att man ska överlämna en present är oskriven lag!
    Det tillhör även god vett och etikett att ha med sig något till värdinnan när man blir bjuden på en vanlig middag!!
  • ullis83
    Anonym (en till) skrev 2011-02-13 21:21:04 följande:
    Tycker också det är bisarrt att alla här verkar vilja lägga pengar på saker och sig själva i stället för minnen med familjen....... Ringar etc kan man uppgradera om det inte blingar nog efter ett par år när plånboken tillåter!!

Om man nu bara ska gifta sig en gång i livet, varför ska man inte lägga sina pengar på vad man själv vill?? Om man vill ha en ring för 50 000 istället för att bjuda en massa folk, är det väl upp till brudparet. Finns det någon dag i livet man ska ha rätten att vara självisk är det väl ändå på sin bröllopsdag??

Förlåt för OT, ts

Lukas 070410 och Tilde 090501
Svar på tråden Betala för släktingars resa till vårt bröllop