• Anonym (trött på piller)

Vill byta preventivmedel, vad välja?

Jag har ätit p-piller i tio år och är så fasligt trött på att skyddandet ligger på mig. Jag hoppas att vi börjar fundera på barn inom ett år. Jag är 25 år gammal och har inga barn sen tidigare.

Vilka preventivmedel skulle passa mig? Tar emot förslag då jag ska förnya p-piller i april men väääldigt gärna vill se vad mer som finns där ute. 

• Svar på tråden Vill byta preventivmedel, vad välja?
  • silhuett

Om du vill att biten med skydd inte ska "ligga på dig" så är det väl kondom som finns som alternativ.
    Om det är att du bara vill slippa tänka på skyddet så finns spiral, stav, spruta.

Vi vill inte använda kondom om det går att undvika. Vi har haft stora problem med kondom när vi använt det, så andra alternativ mottages gärna. Spiral säger de att man helst inte ska ha om man inte varit gravid, och ofta är det så att de ska helst sitta inne i tre år, även om man kan ta ut dem tidigare. Men BM rekommenderar inte spiral.

Nån som vet hur stav och spruta funkar?
    Ja känner två tjejer som använt stav och blödde konstant.  

• silhuett
    Anonym (trött på piller) skrev 2011-02-13 17:39:59 följande:
    Vi vill inte använda kondom om det går att undvika. Vi har haft stora problem med kondom när vi använt det, så andra alternativ mottages gärna. Spiral säger de att man helst inte ska ha om man inte varit gravid, och ofta är det så att de ska helst sitta inne i tre år, även om man kan ta ut dem tidigare. Men BM rekommenderar inte spiral.

Nån som vet hur stav och spruta funkar?
    Ja känner två tjejer som använt stav och blödde konstant.  
    Numera ska det finnas mindre spiraler som funkar för dem som inte varit gravida. Har aldrig hört talas om att man inte får ta ut dem inom 3 år. Jag tog ut min första spiral efter nått drygt halvår.

Spruta ska man helst inte ta om man vill skaffa barn inom de närmaste åren. Det kan nämligen rubba menscykeln och fertiliteten rejält.

Stavarna kan man få samam biverkningar av, som av minipiller. Samma typ av hormoner i. Det är individuellt hur man reagerar på hormonerna.
  • Anonym

Hur viktigt är det att det är jättesäkert? Pessar? P-dator

• Anonym
    silhuett skrev 2011-02-13 18:14:13 följande:
    Numera ska det finnas mindre spiraler som funkar för dem som inte varit gravida. Har aldrig hört talas om att man inte får ta ut dem inom 3 år. Jag tog ut min första spiral efter nått drygt halvår.

Spruta ska man helst inte ta om man vill skaffa barn inom de närmaste åren. Det kan nämligen rubba menscykeln och fertiliteten rejält.

Stavarna kan man få samam biverkningar av, som av minipiller. Samma typ av hormoner i. Det är individuellt hur man reagerar på hormonerna.
    Om man inte får mens av minipiller(cerazette), är det stor chans att det blir samma biverkning med stav då?

Det enda jag inte har hört om är p-dator, vad är det?

Låter ganska så osäkert..hur många använder sånt? Eftersom man aldrig hört det förut tänkte jag.

• Ixchel

Läs på www.preventivmedel.com
    Det fins två nya pessar, Milex och FemCap med välsmakande pessargel...
    Billingsmetoden
    Kvinnlig kondom 

Och skit i vad din barnmorska tycker, ta reda på vad som finns och välj själv.
    Kopparspiral funkar bra för de flesta, även om man aldrig varit gravid. Och det är bara att dra ut den när du vill.
    Vill du ha barn snart kan det vara dumt att använda hormoner av olika skäl.
    Med FemCap är det suveränt att du lär dig när du är fertil, kan vara bra sen när du VILL ha barn.
    Har du ätit p-piller i tio år kan dina körtlar i livmoderhalsen som producerar spermieledande sekret ha degenererat. Så även om du får tillbaks ägglossningen direkt är det inte säkert du blir gravid så snabbt som du vill. Du måste ha spermieledande sekret. Läs mer på www.familjeplanering.se om detta. Du kan också låna en lärobok för barnmorskor där forskningen om hur p-piller påverkar cervixsekretet är redovisad.
    Detta berättar inte barnmorskor i allmänhet, när de förnyar recept. Få barnmorskor är utbildade handledare i Billingsmetoden och därmed känner till hur p-piller påverkar
    fruktsamheten.

• silhuett
    Anonym skrev 2011-02-13 19:36:33 följande:
    Om man inte får mens av minipiller(cerazette), är det stor chans att det blir samma biverkning med stav då?
    Det beror på om det är samam verksamma hormon i båda.. Det finns nått mini-piller som har samma hormon som p-stav, men jag minns inte vilka..
  • Anonym (vems ansvar?)

TS om du inte vill att skyddet ska vara endast ditt ansvar, så har din kille att välja på:
    kondom,
    sterilisering (inte bra om ni vill ha barn)
    eller accpetera att vara avhållsam om ni lär er Billingsmetoden tillsammans.

Om du kan tänka dig att fortsätta ta ansvar, men utan biverkningar och kostnad, be att han skaffar FemCap/eller Milex och pessargel till dig. 

Vill man veta de olika sammansättningarna i hormonella läkemedel, kolla FASS. Kolla biverkningarna samtidigt. 

• Anonym
    Anonym (vems ansvar?) skrev 2011-02-14 14:58:53 följande:
    TS om du inte vill att skyddet ska vara endast ditt ansvar, så har din kille att välja på:
    kondom,
    sterilisering (inte bra om ni vill ha barn)
    eller accpetera att vara avhållsam om ni lär er Billingsmetoden tillsammans.

Om du kan tänka dig att fortsätta ta ansvar, men utan biverkningar och kostnad, be att han skaffar FemCap/eller Milex och pessargel till dig. 

Vill man veta de olika sammansättningarna i hormonella läkemedel, kolla FASS. Kolla biverkningarna samtidigt. 
    Jag tycker Fem Cap är bättre än milex.
  • Anonym (vems ansvar?)

Jag tycker också FemCap är bättre än Milex.
    Och att en man som betalar för mitt pessar är bättre än en man som inte tar nåt ansvar alls. 
    Fast jag beställde min själv. 

Svar på tråden Vill byta preventivmedel, vad välja?