• Anonym

feber vid stress??

Jag har sista tiden,ja länge egentligen,när jag tänker efter. .inte mått så bra,har lätt att stressa upp mig inombords,blir stressad av en sån enkel sak som att ha ett "möte" med en vän inplanerat,jag vet inte varför..mår som bäst när jag vet precis hur vardagen blir..jobb och sen hem till hemmets lugna vrå..utan massa saker inplanerat..sista tiden har jag lagt märke till att när jag försöker orka göra saker,fast jag är trött,vilket jag är nästan jämt nu för tiden så får jag feber,känner direkt i kroppen att tempen börjar stiga...kan detta hänga ihop med stress? har inga andra symtom på sjukdomar..vad ska jag göra tycker ni? börjar vara jobbigt...någons som varit med om nåt liknande? tacksam för svar

• Svar på tråden feber vid stress??
  • Anonym

tack så mycket för länken   känner igen mig i mycket av det,får man fråga hur du orkar med alla måsten i vardagen? just nu känns det mycket tungt med det mesta här   såå jobbigt att få denna feber så fort jag försöker göra något....

• Anonym (ME/CFS)

jo de e en kamp att leva med den sjukdommen. men de gäller att hitta sina ramar för vad man klarar av och sen prioritera bort allt som inte är måsten! dela upp saker man ska göra. diska tex. bara ta en del av disken sen vila innan du diskar klart.

• Anonym

ok ja,orkar du jobba? jag är sjukskriven minst en gång per mån för jag känner mig så sjuk och trött..usäkta alla frågor,du behöver inte svara om du inte vill...men skönt att få vetilera sig lite,vågar inte säga till folk hur trött och dålig jag känner mig egentligen, vore så skönt att få veta vad som är fel,men är också rädd att läkaren inte ska ta mig på allvar,hur gick du tillväga för att få din diagnos?

• Anonym (ME/CFS)

tyvärr är det svårt att få denna diagnosen då många innom primärvården inte vet vad det är. känner knappt till den.  Jag fick min diagnos efter jag krävde att min vårdcentral remiterade mig till Gottfriesmotagningen i mölndahl (jag bor i skåne)

jag orkar idag inte jobba100% för jag gick med denna sjukdomen i 9år utan att veta om vad de var så jag pushade mig för hårt vilket gjorde mig sjukare å sjukare.  de börja som du med att jag va sjuk minst en vecka i månaden.. nu  jobbar jag ca 8h i veckan.

Fråga på. vet hur de är när man står med massa frågor å inte får svar. :)

• Anonym

tack snälla du för att  du svarar på mina frågor,har nu suttit och läst lite om denna sjukdom och jag känner igen mig väldigt mycket..gäller väl att ta mod till sig och ringa läkaren..för det är inte bra att gå omkring så här i flera år,som du säger..jag har ju hoppats på att det är något som ska gå över,men inser att det bara blir värre,man känner sig konstig som får feber och känner sig dålig,så fort man blivit lite stressad eller jort något....blev du plötsligt sämre eller sökte du fler gånger innan du förstod vad det var?

• Anonym (ME/CFS)

när du ska till dr se till att vara på läst och ha information med dig. annars e de lätt att dom bara avfärdar dig! en sak som e bra är om du sätter dig ner och tänker tillbaka på när det kan ha börjat. och sen skriver ner allt du kan komma på med symptom du har fått å när de började.  en liten sjukdomshistoria.

Min började när jag fick körtelfeber. efter de blev jag aldrig riktigt frisk och kännde mig trött å hängig.. sen ju längre tiden gick och ju mer jag pushade mig själv med jobb å studier så blev jag sjukare å sjukare. 2009 blev så kass att jag orka inget. konstant feber och blev då långtidssjukskriven. det var då jag av en bekant fick höra av sjukdommen å läste om den å kände igen mig. de va som att läsa om mig själv och jag hade gått så många år å mått så kasst trots läkarna inte hitta nåt fel på mig. så jag trodde ett tag att jag måste vara psykiskt sjuk..

Jag har sökt för alla möjliga besvär å varit på hundratals undersökningar som inte visade mycket.

själv vågade jag inte heller erkänna hur trött jag var för andra så jag låssades som inge när jag skulle umgås med folk även om jag mådde kasst å helst hade stannat hemma. ville inte att folk skulle tro att jag e lat,

Får jag fråga var i landet du bor? de finns många underföreningar till RME som har sk cafeträffar varje månad där du skulle kunna gå å träffa andra som lider av denna sjukdommen som kan ge dig råd och tips på hur du ska kunna söka hjälp på bästa sätt!

• Anonym

åh tack för sitt svar ,vad glad jag blir,tack för att du tog dig tid jag bor utanför örebro. ska försöka samla mod och söka läkare för detta..

Svar på tråden feber vid stress??