• nenapena

Varför döpte/döper du ditt barn om du inte är kristen?

Jag och min man valde att inte döpa våran dotter pga att vi inte är kristna.
    Vi hade ett trevligt och mysigt namnkalas istället.

Känns som lite hyckleri att gå och döpa sitt barn om man inte tror på gud.

Känner väldigt många som döpt sina barn med dessa anledning.
    1, Dom tycker det är vackert.
    2, Det är tradition.
    3, För presenterna mm

Är det då inte bättre att barnet får välja själv om det vill döpas när det blir så pass stort så så hon/han kan bestämma det själv?

• Svar på tråden Varför döpte/döper du ditt barn om du inte är kristen?
  • Jezamine

Tycker du de känns som hyckleri..? Ja det får står för dig.

Jag är INTE avstängd
  • nenapena
    Jezamine skrev 2011-02-13 16:54:43 följande:
    Tycker du de känns som hyckleri..? Ja det får står för dig.
    Man lovar att uppfostra sitt barn enligt kristen tro när man döper sitt barn.
    Om det inte är hyckleri att lova nått sådant när man inte tror på gud själv vad är det då?
  • BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Jag har inte döpt mina barn och jag är inte döpt. Älskar mina föräldrar för att de inte döpte mig, jag vill bestämma min religion själv. Det är hyckleri att stå i kyrkan, där man ska hedra kristendomens Gud - och stå och ljuga! Det är respektlöst mot kristendomen. Folk står där och lyssnar på religiöst snack och man lovar att uppfostra barnen enligt kristendomens lära. Hur många uppfostrar sina barn så av de som döper sina barn?

Jag är inte troende öht, men jag har en väldigt stor respekt för troende och för religion. Tänker inte stå i Guds hus och bete mig som en hycklare.

Har endast hört de anledningarna som finns i TS, har ärligt talat inte hört någon säga att de vill döpa sina barn på grund av religionen.

• Jezamine
    nenapena skrev 2011-02-13 16:58:26 följande:
    Man lovar att uppfostra sitt barn enligt kristen tro när man döper sitt barn.
    Om det inte är hyckleri att lova nått sådant när man inte tror på gud själv vad är det då?
    Ja vad det är enligt dig får stå för dig som sagt
    Jag är INTE avstängd
  • BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Jezamine: Du för verkligen diskussionen framåt.

• Mälaröbo

Jag förstod inte riktigt din fråga...
    Jag är inte religiös men kristen, dvs född i ett kristet land av kristna föräldrar, firar de vanligaste kristna högtiderna och går till kyrkan vid livet stora ögonblick (födsel, död, vigsel).

Försöker leva efter kristna värderingar och har inget emot att fostra mina barn att ha samma värderingar.

I Svenska kyrkan är barndop det vanliga, sen bestämmer barnet själv vid konfirmationen om man vill ta det vidare ett steg eller inte.

Därför döpte jag mina barn.

• Jezamine
    BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå skrev 2011-02-13 17:27:32 följande:
    Jezamine: Du för verkligen diskussionen framåt.
    Som du gjorde med inlägget jag citerade nu
    Jag är INTE avstängd
  • bakeacake
    Mälaröbo skrev 2011-02-13 17:38:12 följande:
    Jag förstod inte riktigt din fråga...
    Jag är inte religiös men kristen, dvs född i ett kristet land av kristna föräldrar, firar de vanligaste kristna högtiderna och går till kyrkan vid livet stora ögonblick (födsel, död, vigsel).

Försöker leva efter kristna värderingar och har inget emot att fostra mina barn att ha samma värderingar.

I Svenska kyrkan är barndop det vanliga, sen bestämmer barnet själv vid konfirmationen om man vill ta det vidare ett steg eller inte.

Därför döpte jag mina barn.
    Jo, men då vill du ju också uppfostra dina barn efter dessa kristna värderingar, vilket dem som gör det för att det är en fin grej oftast vill...

Den här frågan är lite som att fråga dem som vill gifta sig i kyrkan men inte ha med gud i bilden hur dem tänker....
  • BymBym

Jag är kristen och just pga det så är mina barn inte döpta. Det måste de få avgöra själva när de blir vuxna.

Tycker faktiskt det oftare är icke kristna som döper än tvärtom. De ser inget religiöst i det utan mer som tradition.

Svar på tråden Varför döpte/döper du ditt barn om du inte är kristen?