• jaghopparhögt

Tina lax för sushi

Tänkte testa att göra egen sushi och har en bit lax i frysen.
    Hur ska man tina den för bästa resultat? Rumstemperatur, kylskåp, vattenbad?
    Hur mycket påverkar valet kvaliten på fisken sen?

• Svar på tråden Tina lax för sushi
  • bakeacake

Jag tinar i rumstemp.. Men jag tinar den inte helt för den är lättare att skära så tunnt som de ska vara då...

• bakeacake
    jaghopparhögt skrev 2011-02-13 17:34:38 följande:
    Hur lång tid tar det`?
    Jag brukar lägga upp den på förmiddagen, jag är ju ioaf alltid hemma och känner på fisken. Tyvärr har jag ingen exakt tid...

Sen kan jag tipsa om att köpa salmalaxen, den kommer i en filébit som är i perfekt storlek för att göra sushiskivor av..
  • jaghopparhögt
    bakeacake skrev 2011-02-13 17:35:58 följande:
    Jag brukar lägga upp den på förmiddagen, jag är ju ioaf alltid hemma och känner på fisken. Tyvärr har jag ingen exakt tid...

Sen kan jag tipsa om att köpa salmalaxen, den kommer i en filébit som är i perfekt storlek för att göra sushiskivor av..
    Jo men om du lägger upp den på förmiddagen, när brukar du äta då?
    Kan det ta 6-8 timmar kanske?
  • bakeacake
    jaghopparhögt skrev 2011-02-13 17:37:50 följande:
    Jo men om du lägger upp den på förmiddagen, när brukar du äta då?
    Kan det ta 6-8 timmar kanske?
    ja, 6-8 timmar skulle jag nog säga att det tar iaf.. märker jag att den inte är tinad nog lägger jag den i vattenbad..
  • Anova

Jag brukar ta ut fisken dygnet innan jag ska använda den och tina i kylskåp. Då är det inte hela världen om den tinar några timmar inann den ska användas.. I rumstemp ökar risken för bakterietillväxt och eftersom man ska använda fisken rå i sushi så är det dumt att utsätta fisken för den risk.
    Har du ingen plats i kylen är fisken i vattentät påse + kallvattenbad det näst bästa alternativet.

• Anova

6-8 timmar skulle jag gissa.. Beror lite på tjockleken osv.

• talare

vi brukar tina den i lite varmare vatten. har märkt att vissa märken ger bättre fisk och andra sämre (trillar i bitar) oavsett hur man tinar. bäst tycker jag att det är att köpa färsk lax, då kan man göra portionsbitar och frysa in, ger bra smak och lätt att få till de storlekar man vill ha sen. viss lax man har testat smakar inget alls! prova dig fram.

• jaghopparhögt

Tack för alla svar, har tagit fram sushin är frysen och lagt den i kylen nu :)
    Hur länge står sig sushi man har gjort klart sen? Ett dygn eller är det känsligt?

• bakeacake
    jaghopparhögt skrev 2011-02-13 21:16:03 följande:
    Hur länge står sig sushi man har gjort klart sen? Ett dygn eller är det känsligt?
    Man ska äta upp den när man gjort den.. Det bildas väääldigt snabt bakterier i fisk...
  • talare
    jaghopparhögt skrev 2011-02-13 21:16:03 följande:
    ät den direkt! även om du inte är rädd för bakterier så är det inte lika gott, fisken blir torr.
Svar på tråden Tina lax för sushi