• lillplutt

Förklara osmos?

Jag undrar om någon skulle kunna förklara teorin om osmos för mig på ett relativt enkelt sätt? Jag har googlat men förstår inte ändå. Vore väldigt tacksam!

• Svar på tråden Förklara osmos?
  • Selfish Geene

Om du lägger varmkorv i en kastrull med vatten kommer korvens membran (skinnet) att släppa igenom vattenmolekyler.
    Eftersom korvens salthalt är högre än det omgivande vattnets, kommer membranet att släppa in vatten tills korven och dess omgivning har uppnått osmosisk jämnvikt (lika salt innanför som utanför)
    Resultat: Korvskinnet spricker

Om det omgivande vattnet däremot har högre saltkoncentration än varmkorven kommer mambranet (korvskinnet) att släppa ut vattenmolekyler tills jämnvikt uppnåtts.

• rescue

Osmos betyder väl i princip utjämning....  Ta ettt kärl med vatten och sätt upp en väg mitt i som avskiljer kärlet i 2 lika delar Väggen har förmåga att släppa igenom molekyler av en viss förutbestämd storlek, Om du sen häller exempelvis salt i ena delen av kärlet och väggen (membranet) tillåter molekyler av salts storlek att passera, så kommer en utjämnning av saltkoncentrationen i de båda delarna av kärlet att ske. Så småningom är det lika mycket salt i vattnet på båda sidor. Det är osmos.

• lillplutt

Tack! Tror jag förstår.. När man saltar grönsaker för att få ur vätska, kan man säga att osmos sker då? Typ inlagd gurka..? Om man lägger gurka i saltlag så ska gurkan dra åt sig salt/släppa vatten för att nivåerna i vattnet/gurkan ska bli jämna?

Svar på tråden Förklara osmos?