• Emsan

Okej att äta jordnötter under graviditet?

Hej!

Har haft lite funderingar kring det här med att äta jordnötter under graviditeten och sen amningen. Är det någon som vet om det är okej att göra det eller om det riskerar att det födda barnet blir allergisk mot det pga att jag som mamma ätit det under graviditeten? Eller att det kan skada barnet under graviditeten? Någon som har upplevt detta i verkligheten?

• Svar på tråden Okej att äta jordnötter under graviditet?
  • AW1987

Jag har läst någonstans att man inte ska äta nötter när man är gravid men det hade inget att göra med allergi. Jag har också hört att man inte ska äta nötter när man ammar pga allergi. Så hör med BM.

• Heleon

Jag åt jordnötter och andra sorter under både graviditet och amning. Min son mår prima :)

• Dixie

jag äter nötter som vanligt under graviditeten - men en del barn kan regera med magont osv under amningen om man äter nötter, liksom jordgubbar, lök m.m.

• Emsan

Hmm.. jo får nog fråga BM, men tack för svaren. :)

• La Lola
    Emsan skrev 2011-02-13 21:42:16 följande:
    Hmm.. jo får nog fråga BM, men tack för svaren. :)
    BM kommer utgå från kostråden från Livsmedelsverket eftersom det är de råden hon ska följa.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Hannathu
    La Lola skrev 2011-02-13 22:09:02 följande:
    BM kommer utgå från kostråden från Livsmedelsverket eftersom det är de råden hon ska följa.
    och säger hon något annat så är det egentligen tjänstefel.
  • La Lola
    Hannathu skrev 2011-02-14 20:40:03 följande:
    och säger hon något annat så är det egentligen tjänstefel.
    Exakt.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Hannathu

Bara som en parentes jordnötter är INTE nötter det är en baljväxt närmast släkt med sojabönor mfl

• Emsan

Hej!

Tack för era svar. Jag vet jordnöten inte är en nöt utan en baljväxt. Hur som helst tänkte jag bara säga att jag kommit fram till att inte behålla barnet (menar inte att jag vill höra era åsikter om det), mer bara att ni inte behöver svara mer på denna fråga för min skull. Dock kan det ju finnas andra som är gravida/ammande som är nyfikna på hur det egentligen ligger till. 

Tack. 

Svar på tråden Okej att äta jordnötter under graviditet?