åh, jag vet! Får äntligen leka lite expert inom ämnet :D
har nyligen börjat träna med en personlig tränare och jag är totalt otränad.
mage kör vi liggandes på rygg, med knäna böjda. tryck svanken hela tiden mot golvet så att inget mellanrum där finns och dra in naveln så nedre magen är spänd. håll sen knäna tätt ihop och dra knäna mot bröstet, med svanken tryckt mot golvet och knäna ihop hela tiden. han brukar säga att man ska ha en liten boll eller nåt mellan knäna så man inte glömmer att hålla ihop dom, då tränar man främst mage men också lår. perfekt om man som jag har lite delade magmuskler sen graviditeten.
rumpa ligger du på mage, med benen böjda uppåt från knäna så fötterna pekar i taket. sen ska du spänna rumpan och försöka hålla knäna ifrån golvet så länge du orkar, samt röra benen ihop/ifrån varandra. grejjen med denna är att man ska slappna av i ryggen, i början fick jag ont i nedre ryggen och det kändes mest som en ryggövning men då spände jag mig visst fel, det ska alltså inte kännas i ryggen utan i rumpa och baksidan av låren.
om man bara vill träna lår så ställ dig på knä med höften rak, och luta kroppen lite bakåt så tränar du framsidan av låren. eller om du vill ta baksidan så stoppa in fötterna under soffan eller nåt så du får stöd och luta dig frammåt istället.
eller hela kroppen och allt samtidigt, gör plankan :)