• J L86

Kan kommunen verkligen göra såhär...??? Hjälp mig

Hej.,
    Jag har ett problem med mitt jobb. Jag är utb undersköterska och jobbar som timmanställd i min kommun i hemtjänsten. Varit där i många år, nu är det så att två andra timmanställda dykt upp och min chef påstår att dom med sin utb som sjukvårdsbiträde (gammal utb) sen den andra har utb barnskötare. Den utb har jag oxå. Innan har jag haft första tjing på alla extra tider och så. Men nu i fredags så säger chefen att vi ska dela på dessa tider... och jag har fått massa tider ända in i slutet i mars som jag nu måste lämna i från mig och dela med mig till dom andra två.... Borde inte jag som utb undersköterska ha rätt att gå före dom andra två?? Kan man ringa facket och kolla vad som gäller...? vill inte bli behandlad såhär....

Några tips och idér från er läsare???

• Svar på tråden Kan kommunen verkligen göra såhär...??? Hjälp mig
  • Tecken

Ni är alla timanställda med likvärdiga utbildningar. Du har fått ta bort tider i slutet av mars, 1.5 månader bort. Jag kan inte se att kommunen gjort fel. Sök nytt jobb om du vill.

• J L86
    Tecken skrev 2011-02-13 20:10:06 följande:
    Ni är alla timanställda med likvärdiga utbildningar. Du har fått ta bort tider i slutet av mars, 1.5 månader bort. Jag kan inte se att kommunen gjort fel. Sök nytt jobb om du vill.
    Jo men borde inte en utbildad undersköterska gå före en barnskötare?
  • Tecken
    J L86 skrev 2011-02-13 20:11:36 följande:
    Jo men borde inte en utbildad undersköterska gå före en barnskötare?
    Varför det? Vad har du för argument för att det borde vara så? Ni är ju alla timanställda. Jag utgår från att ni alla är anställda för samma typ av tjänst (t ex usk alt. vb på äldreboende)? Eller har du befogenheter som de andra inte har (t ex fler delegeringar)?
  • J L86
    Tecken skrev 2011-02-13 20:14:19 följande:
    Varför det? Vad har du för argument för att det borde vara så? Ni är ju alla timanställda. Jag utgår från att ni alla är anställda för samma typ av tjänst (t ex usk alt. vb på äldreboende)? Eller har du befogenheter som de andra inte har (t ex fler delegeringar)?

Ja jag är utb undersköterska, så jag får ge tex insulin och sådanna saker som dom andra två inte får....

• Tecken
    J L86 skrev 2011-02-13 20:16:32 följande:

Ja jag är utb undersköterska, så jag får ge tex insulin och sådanna saker som dom andra två inte får....

Jag kan ändå inte se att du skulle ha rätt att gå före två andra timanställda t ex när det gäller att välja arbetstider. Det du kan göra, är att fråga din chef varför du inte längre får första tjing på tider. Vet din chef om att du känner såhär?
  • Dellan

Som usk bör du gå före i hemtjänsten! dom är ju inte uskor.. 
    Barnskötaren har ju företräde på dagis/fritids
    Biträdet får ju ta det som blir över men har inte ngt företräde!

Tycker du ska tala med facket..  

• Poppybrandybuckofbuckland

Hej hej!
    Du ska absolut ta kontakt med Kommunal, är inte brukligt att ta tillbaka pass som man reda lovat. Möjligen vill din arbetsgivare inte fortsätta ge dig pass pga att du är på väg att bli en s.k tvååring dvs snart ha rätt till fast anställning (i och med att du jobbat på timmar under flera år).

Hoppas det löser sig för dig!

• J L86
    Tecken skrev 2011-02-13 20:19:41 följande:
    Jag kan ändå inte se att du skulle ha rätt att gå före två andra timanställda t ex när det gäller att välja arbetstider. Det du kan göra, är att fråga din chef varför du inte längre får första tjing på tider. Vet din chef om att du känner såhär?
    Ska ringa henne i morgon....
  • J L86
    Det är så jag resunderar.... Man känner just nu att min utb är värd noll.... Jag är både barnskötare,usk och varit i gruppen längst..... Så man tycker det borde ha lite betydelse i det hela.... det har vatt så innan.... men nu helt plötsligt är det ändrat
  • Baryk
    J L86 skrev 2011-02-13 20:16:32 följande:

Får du automatiskt ge insulin? Utan delegation? Vi har rätt många "outbildade" och barnskötare som har delegation även för insulin i vår kommun. Beror helt på arbetsplats. Till och med jag som är fritidspedagog (med jobb inom LSS) kommer under våren att utbildas av kommunens ssk och få delegation på insulin (jo, jag har redan delegation på övrig medicin, och har haft det rätt länge nu, trots min "ickeutbildning"). I vår verksamhet finns många utbildningar som räknas som utbildning. Barnskötare är en väg att gå, undersköterska en annan. Beror helt på vad man anser är bra för verksamheten. Helt outbildade däremot är en annan sak. MEN! Har man en gång blivit inskriven i vår bemanningsenhet (som är den som sköter alla våra beställningar på timvikarier) så har man också rätt att jobba, oavsett om någon annan skulle ha "högre" utbildning. Med andra ord skulle våra vikarier INTE få medhåll från facket i fall som liknar ditt.
Svar på tråden Kan kommunen verkligen göra såhär...??? Hjälp mig