• lna

Vart finns dessa ögondroppar? Och någon som vet vad dem heter?

Som mamma till en snart 11-månaders liten vilding och gravid i v.24 så ser inte mina ögon så roliga ut om man säger så! Trötta, rödspräckliga...
    Jag vet att det ska finnas en ögonsalva eller droppar som man kan droppa i ögonen som drar ihop blodkärlen i ögonvitan lite. Det gör att ögonvitan blir vitare och man ser lite piggare ut!
    En kompis till mig hade såna i USA men det borde ju finnas här också??

• Svar på tråden Vart finns dessa ögondroppar? Och någon som vet vad dem heter?
  • lna

Tack för länken!
    Varför får man inte det? Är de farliga att använda?

• Husali

men dom gör ju reklam för såna på tv nu.

• lna

lisamaria:
    Gör dem?? Det har jag missat.. Säger dem vart man kan köpa dem?

• Mirva

Ja, de anses vara farliga. Därför får de inte säljas i Sverige.

• lna

Finns det något liknande Clear eyes i Sverige? Något som inte är lika starkt kanske?

• Champagne

050905
    Fråga Hur ligger det till med "Clear Eyes"? Är det okej att ta med sig in i Sverige ifrån utlandet?

050912
    Svar Den verksamma substansen i "Clear Eyes" är Nafazolinhydroklorid. Läkemedel som innehåller nafazolin är inte klassade som narkotika i Sverige men ingår i receptbelagda läkemedel. Receptbelagda läkemedel får inte föras in i Sverige från annat EES land genom postförsändelse om inte en läkare förskrivit läkemedlet (recept). Från land utanför EES är det inte tillåtet att införa receptbelagda läkemedel.Mvh NoDrugs

Källa: www.nodrugs.se/default.htm

• Husali

Nä. Dom säger inte vart dom kan köpas. Är väl kanske inte exakt samma märke, men det har samma verkan.

Senast nån vecka sen så såg jag reklamen på tv.

• lna

Sunflower:
    Med andra ord så är det inte så himla käckt att beställa sådana utomlands då?

Sökte på google och såg ett företag i Sverige som sålde sådana, frågan är ju bara hur seriösa dem är.. www.toy-boy.se vad tror ni?

• Champagne

Skador av receptbelagda läkemedel inköpta via Internet?
    Inga svenska försäkringar gäller

Personer som anlitar sjukvård är skyddade av två olika försäkringar: Patientförsäkringen och Läkemedelsförsäkringen. Dessa försäkringar ger under vissa förutsättningar ersättning till en person som skadats eller till efterlevande vid dödsfall.

Försäkringarna gäller endast personer som anlitar vårdgivare i Sverige respektive använder ett i Sverige utlämnat läkemedel.

Detta innebär att Läkemedelsförsäkringen gäller inte för läkemedel inköpta via Internet och levererade från utlandet, vare sig det rör sig om ett EU-land eller exempelvis USA.

Källa: www.mpa.se/observanda/obs03/031218_forsakringinternet.shtml

• Gnap

Dom gör ju reklam för Visine, droppar för trötta ögon på tv nu. Dom finns att köpa receptfritt på Apoteket.

• lna

Gnap:
    TACK!! Ska kolla upp det idag då!

• tako

Hej Ina!
    "Clear eye" finna det droppar som heter som säljs utomlands. Varför de inte säljs i sverige vet jag inte, men det är väl som med allt annat.
    Dropparna är inte farliga vad jag vet!
    Har själv tänkt köpa dem vid nästa resa!

• Snova

I både USA och England iaf finns ett otal varianter av dessa. (Clear Eyes, Sparkling Eyes etc, finns även de som är mer riktade mot allergi/för känsliga ögon etc.) Har använt dem i åratal utan problem/skador. Har fått det förklarat av en ögonsjuksköterska såhär;

De drar ihop blodkärlen i ögat och det är inte nyttigt i för stor utsträckning men ngn gång då och då är lugnt! Inte varje dag alltså!

Svar på tråden Vart finns dessa ögondroppar? Och någon som vet vad dem heter?