Anonym (5) skrev 2015-10-21 15:29:45 följande:
En gammal tråd så vet inte om det ger nåt men jag chansar. Vi är liknande situation. Vår är fem och utreds, först via bvcpsykologen som om hen anser att det finns skäl- kommer skicka remiss för utredning och diagnossättning.
Vi funderar dock mkt kring om barnet i själva verket är särbegåvat och skulle behöva insatser o förståelse för att ta till vara på sin begåvning och även automatiskt må bättre av den stimulansen.
Det jag befarar ifall psykologer missar/misstolkar detta och sätter en diagnos som tex autism eller adhd är att barnet inte alls kommer få samma chanser i skolan till att utvecklas i matte o annat som hen visar enorma kunskaper inom för sin ringa ålder. Människor är trots allt fördomsfulla och får skolan höra "det här är *** och hen har autism" är jag rädd att de kommer behandla barnet utifrån autismperspektivet och inte utefter hens enorma förutsättningar. Jag kommer nämna mina funderingar för psykologen men vill ändå yppa mina känslor och funderingar här o se om någon har erfarenhet att dela med sig av?
Som mamma till barn i övre tonåren som fick sin AS-diagnos som 3,5 åring så kan jag dela med mig av mina erfarenheter kring särbegåvning och diagnoser.
Med diagnos så får skolan en extra skolpeng som gör att de i större utsträckning kan anställa en assistent som hjälper barnet med det den evt har svårt för. Men missta inte den hjälpen för att hjälpa barnet längre med sin särbegåvning för det handlar det inte om.
Mitt barn hade också väldigt lätt för matte och dyl memorerande ämnen (som geografi, språkglosor osv). Svårigheter låg dock inom de ämnen som inte intresserade och som barn med diagnos inom autismspektrat ofta kan ha. Ex läsa och tolka texter. Svenska, historia. Assistenten la tid och fokus på de ämnena eftersom godkänt var det som eftersöktes. Extra timmar med hjälp lades endast om barnet riskerade att inte få godkänt i något ämne. (E, 3) Klarade sig barnet hyfsat överlag så lades ingen tid att avancera i de ämnen som barnet var duktig och intresserad av. Eftersom barnet redan låg bra till där.
Men tid och energi lades på sociala interaktioner och samspel. Att undvika missförstånd och mobbing. Att hjälpa barnet i klassrummet utan att de behövde kräva mer av lärarens tid i jämförelse med andra elever. Se till att barnet inte stör i klassrummet eller att det finns lokal tillgänglig där barnet kan få gå undan och studera istället om det är för stökigt och rörigt i klassrummet.
Diagnoser är till för att hjälpa när man har problem. Inte avancera i de särbegåvningar man har. Men har man inga problem så får man heller ingen diagnos.
Mitt barn går nu "svåraste" programmet på gymnasiet och har planer för vilken universitetsutbildning som h*n kommer att söka till om ett år.