• Anonym (Helena)

Är så himla trött på att vara fattig fast jag tjänar över 30000 kr/mån

Baah! Det är den 13.e idag, 12 dagar kvar till lön. Jag har ca 100 kr i plånboken.  Hade 1400 kr kvar när räkningarna var betalda. Fick 1500 kronor av min mamma, men det är som sagt inte mycket kvar av det nu...Fan, jag orkar inte ha det så här! Jag är för tusan högutbildad, tjänar ganska hyfsat....men är ensamstående mamma till tre barn varannan vecka. Det blir ju inga pengar kvar!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-15 00:02
    Tack alla för ert engagemang i tråden! Inser att jag uttryckt mig onödigt provocerande...jag är inte fattig - det borde stått att jag är trött på att känna mig fattig! Det är en stor skillnad i det. Men tycker absolut att jag som högutbildad (5 års universitetsutbildning och med ett jobb som jag spenderar en bra bit mer än 40 tim i veckan på plus pendling ca 8 mil/dag borde kunna unna mig mer även som ensamstående med barn!!
    Många spekulerar i att jag bor i Stockholm - det gör jag inte, jag bor i Öresundsområdet. Tror dock inte att det är nån större skillnad på hyror/BR-priser/huspriser här jmf med Stockholm. Vi har ju många som tjänar mycket pengar här med universitet/högskolor/många företag plus danskarna som hjälper till att driva upp priserna rejält.

• Svar på tråden Är så himla trött på att vara fattig fast jag tjänar över 30000 kr/mån
  • Delfinen

Oj men shit!! Om du har 30'000kr i inkomst och bara 1400kr efter alla räkningar.

Då undrar jag en massa saker!!
    * Vad lägger du pengar på varje månad? Har du koll på det själv? (dvs. ALLA dina utgifter)
    * Vad har du i hyra/bostadskostnad och skulle den gå att sänka?
    * Köper du endast nya prylar? (själv älskar jag Tradera, du kan hitta ALLT där typ, och i sjukt bra kvalitet.. alla märken, osv. vad det nu är du gillar...)

Älskade lilla tös - 090815
  • örebromupp

Ja, jag har väl typ samma summa kvar jag med men jag tjänar ju inte riktigt lika mycket.
    Men det är inget kul att se den ynka 100 lappen man har kvar.

Finns det inget du kan spara in på? 

Varför allt detta tjafs? Se det som ett tillfälle att öka förståelse och tolerans
  • Anonym

Vad har du som kostar så mycket? Vad kan du eventuellt dra ner på? Lista allt så får man pricka av varje grej och se om man kan spara lite här och lite där.

• Jossofräs

Det finns dem som är ensamstående med tre barn på heltid som lever på mycket mindre än så och får det att gå runt.

Problemet är inte att du får för lite pengar, du har troligen snarare dragit på dig för mycket onödiga utgifter.

• Anonym

jag är ensamstående till 3barn,lön 18000kr. DET är tight!
    Du måste ju kunn apriotera annorlunda!

• Gabbe75

Låter surt värre. Kanske går förhandla upp lönen eller byta arbete?

• Anonym

Vad har du för utgifter?

Tyvärr måste man rätta mun efter matsäcken...oavsett inkomst. 

• Gabbe75

Tre barn kostar onekligen pengar. Sen kostar det ju att leva.

Ser att många föreslår att du ska konsumera mindre, men det är ibland lättare sagt än gjort.
    En stor kostnad är boendekostnaden och bor man i Stockholm får man ju räkna med betydligt högre boendekostnader än ute på landsbygden.

Bor du i Stockholm, har en tillräckligt stor bostad så att alla ska få eget rum, ja då förstår jag att det kan vara svårt att gå runt.

• Anonym (samma)

Samma här. Tjänar runt 35000 i månaden och får det precis att gå ihop vissa månader. Ensam med 2 barn. Brukar sucka o säja till mig själv "det  är inte dom stora inkomsterna man blir rik av utan dom små utgifterna. Måste verkligen rensa. Fast en del sparas också.

Svar på tråden Är så himla trött på att vara fattig fast jag tjänar över 30000 kr/mån