Mönster till virkade torgvantar
Jag hittar bara ett enda mönster för VIRKADE torgvantar och skulle vilja ha ett mönster med virkade torgvantar som har tummar. Någon som vet var jag kan hitta?
Jag hittar bara ett enda mönster för VIRKADE torgvantar och skulle vilja ha ett mönster med virkade torgvantar som har tummar. Någon som vet var jag kan hitta?
Såg att du var inne i tissel&trasseltråden också, ställ frågan där också! Har tyvärr inget tips på rak arm, me nhar du kollat mönsterarkivet? monsterarkivet.blogspot.com
Annars är ju garnstudio en klassiker.
PS, bilden i andra tråden ser ut som stolpar eller halvstolpar, hoppas du får svar från någon annan där! är nämligen inte helt säker. har ett par benvärmare i min blogg virkade med stolpar, du kan ju kolla och jämföra om du vill.
Jag har frågat där men det tycks inte vara så att nån sett min fråga än.
De är väldigt lika dina benvärmare så det är precis så jag vill göra mina torgvantar. Har du möjlighet att enkelt förklara hur du gjort dem? Det enda jag då behöver lista ut är hur jag gör en tumme och sen rätt omkrets :)
Den enda skillnaden på dina benvärmare och de torgvantar jag vill virka är att "mina" helst ska vara helt raka. Eftersom jag är ny vågar jag inte riktigt chansa.
Jag har aldrig virkat torgvantar men jag skulle göra så här: virka handledsvärmare, dvs virka en tub med rätt omkrets, i stolpar eller fasta maskor spelar ingen roll, ta det du tycker är lätt. När de är så långa du vill innan tummen - ta på dem och prova så du vet - så gör du ett tumhål. Det gör du genom att virka luftmaskor istället för att virka i maskorna på tuben, och hoppar över lämpligt antal maskor.
En halvstolpe motsvarar en luftmaska i höjd. En helstolpe motsvarar två luftmaskor i höjd. Om du behöver ett hål för din tumme som är fem maskor brett och du virkar i helstolpar gör du alltså 2 luftmaskor (för höjden), fem luftmaskor (för själva hålet) och två luftmaskor (för höjden på andra sidan hålet), och sedan börjar du virka stolpar som vanligt igen efter att ha hoppat över fem maskor. Då får du ett hål.
Virka vidare utan att bry dig om hålet, använd luftmaskebågen som virkbas för nästa varv (tänk på att du ska virka i de fem mittersta maskorna så att de två maskorna som motsvarar höjden ska bli stolpar). Virka runt, runt tills du har en tub som når upp till knogarna när du stuckit ut tummen genom hålet.
Nu har du en torgvante utan tumme, eller hur?
Tummen är lätt. Ta en ny tråd, och börja virka runt, runt i hålet som du har gjort för en tumme. Första varvet är lite meckigt, det är inte så himla noga att du kommer åt i alla maskor faktiskt, bara virka runt, runt, så får du ett litet rör som blir en tumme.
(Undrar om jag inte ska prova att göra ett par sådana!)
Ska försöka mig på din beskrivning :) Tack så jättemycket för hjälpen. Vet du om 3 eller 4 mm virknål är bäst?
Men jag tycker du ska ta en grövre virknål till luftmaskorna i början - åtminstone för mig är det så att uppläggningen med luftmaskor blir MYCKET tajtare än själva virkningen.
Jag kör på en 4 mm och det ser jättefint ut. Dock så blev det fel i början. Jag har gjort rätt genom hela som jag gjort hittills men i början när jag skulle gå upp till nästa varv så har det liksom blivit snett på något vis. Hur gör jag egentligen när jag går från första varvet till andra?
Jag har lagt upp 34 maskor och gjort en luftmaska (tror jag det heter, det heter slip stich på engelska) för att göra en ring. Sen har jag gjort stolpar runt hela varvet. Jag testade nåt för att komma upp till andra varvt men det blir fel. Hur gör jag så det ser snyggt ut?
Slip stitch är en smygmaska.
Om du virkar runt runt så blir det en spiral (det är så jag virkar för jag kan i princip bara göra amigurumisar). Om du vill virka i slutna varv så måste du avsluta varje varv för sig. Då virkar du stolpar runt hela varvet och när du kommer till den maskan du började i så gör du en smygmaska som sätter ihop stolparna. Sedan virkar du två luftmaskor - det är början på nästa varv och lika högt som en stolpe - och virkar ett varv till, gör en smygmaska för att sätta ihop din sista stolpe med din första "fuskstolpe" dvs de båda luftmaskorna, virkar två luftmaskor till osv i all oändlighet.
De här förkortningarna har jag stött på i amerikanska mönster:
smygmaska - slipstitch, slst
fast maska - stitch eller single crotchet, sc
halvstolpe - half double crochet, hdc
stolpe - double crochet, dc
luftmaska - chain stitch, cs
När jag virkat mitt första varv med luftmaskor och ska börja på det första varvet med stolpar, börjar jag två luftmaskor då också?
Jag är såå tacksam för din hjälp för det här är så kul att lära sig :D
Nu har jag gjort klart ett par torgvantar, förutom tummarna, ska fixa dem ikväll.
Är lite ledsen eftersom jag lyckades få dem olika stora :( Har använt samma antal maskor så jag tror jag gjorde nåt konstigt vid tumhålet. Funderar på om jag vågar virka nästa par lite tajtare än 34 maskor. Känns som man vill att såna här sitter ganska tajt.
Tack så mycket för hjälpen :D
Det var snabbt jobbat!!
de kan ha blivit olika stora för att du har blivit duktigare med övning och virkar jämnare och antingen hårdare eller lösare på den andra torgvanten. I värsta fall får man repa upp. Men prova att tvätta och lägga ut och sträcka dem lite (blocka, som det heter) så kanske det löser sig!