• RedTopaz

Har du tagit NSAID (Ipren, ibumetin, naproxen osv) under grav??

Har du tagit det någon eller några gånger under graviditeten trots att du vet att det inte är bra, bara för att inget annat hjälp mot smärtan?

Mamma till Leo 051004 och Noa 090218, Gravid med nr 3, BF 110828
  • Svar på tråden Har du tagit NSAID (Ipren, ibumetin, naproxen osv) under grav??
  • Miss Cee

Jag tog ett par ipren i början av grav innan jag visste om att jag var gravid, men efter att jag fått veta så tog jag inget sådant.

Var lite orolig för de där tabletterna men enligt bm så ska det inte ha varit nån fara med någon enstaka tablett där i början iaf. Hur mycket det påverkar senare i grav vet jag inget om...

• crossfit

Väldigt farligt för barnet i slutet av grav. Gör så att ett hål i hjärtat stängs. Då får bebis syrebrist, enkelt uttryckt. Eftersom barnet inte andas i magen behöver blodet kunna åka från höger till vänster kammare i hjärtat utan att gå via lungorna. Kan blodet inte det går det illa.

• Sanna02

Har också hört att det är väldigt väldigt farligt, alltså = Död för barnet i magen...

• listo

Det är bara några få år sedan rekommendationerna ändrades från att den typen av läkemedel var okej under första och andra trimestern till att de helt bör undvikas under graviditet. Det är

Det är INTE så att intag av dessa läkemedel leder till absolut och akut fosterdöd, däremot kan det öka risken för en viss sorts (ovanlig) missbildning på hjärtat, men det handlar fortfarande om väldigt låg risk att drabbas av denna missbildning.
    I de undersökningar som ledde fram till ändringen av rekommendationerna, drog man slutsaten att regelbundet intag av hyfsat höga doser NSAID-läkemedel kunde orsaka denna riskökning, men det är ännu inte helt klarlagt om det verkligen ÄR så att NSAID-läkemedel kan ha denna påverkan.

Lite fakta om detta, klippt från Läkemedelsverket:
    I en studie (3) som utgår från det Medicinska Födelseregistret sågs en högre förekomst av hjärtmissbildning än förväntat. Bland 2 557 barn födda av mödrar som rapporterat intag av NSAID (ASA exkluderat) under tidig graviditet, sågs 36 fall, vilket kan jämföras med det förväntade antalet på cirka 20 fall (OR 1,86 [95 % CI 1,32 - 2,62]).
    Missbildningarna var i de flesta fall av lindrig art. Resultat från ett större material från samma register (4) medger inga ytterligare slutsatser. Det kan således inte klarläggas om ökningen är slumpmässig eller beror på en verklig effekt av NSAID.
    Om ett samband föreligger är riskökningen sannolikt kopplad till långvarigt bruk av NSAID. En eventuell effekt är sannolikt också dosberoende.

(Källa)

Nämen det ÄR så. Jag hörde det av en som hade hört det på FL...
  • listo

Tillägg till urklippet från Läkemedelsverket:

"Slutligen är det viktigt att framhålla att NSAID och ASA sannolikt har använts av ett mycket stort antal gravida kvinnor som fött friska barn, vilket talar för att risken för missbildning, om den finns, är mycket låg"

• crossfit
    listoplisto skrev 2011-02-14 15:50:09 följande:
    Det är bara några få år sedan rekommendationerna ändrades från att den typen av läkemedel var okej under första och andra trimestern till att de helt bör undvikas under graviditet. Det är

Det är INTE så att intag av dessa läkemedel leder till absolut och akut fosterdöd, däremot kan det öka risken för en viss sorts (ovanlig) missbildning på hjärtat, men det handlar fortfarande om väldigt låg risk att drabbas av denna missbildning.
    I de undersökningar som ledde fram till ändringen av rekommendationerna, drog man slutsaten att regelbundet intag av hyfsat höga doser NSAID-läkemedel kunde orsaka denna riskökning, men det är ännu inte helt klarlagt om det verkligen ÄR så att NSAID-läkemedel kan ha denna påverkan.

Lite fakta om detta, klippt från Läkemedelsverket:
    I en studie (3) som utgår från det Medicinska Födelseregistret sågs en högre förekomst av hjärtmissbildning än förväntat. Bland 2 557 barn födda av mödrar som rapporterat intag av NSAID (ASA exkluderat) under tidig graviditet, sågs 36 fall, vilket kan jämföras med det förväntade antalet på cirka 20 fall (OR 1,86 [95 % CI 1,32 - 2,62]).
    Missbildningarna var i de flesta fall av lindrig art. Resultat från ett större material från samma register (4) medger inga ytterligare slutsatser. Det kan således inte klarläggas om ökningen är slumpmässig eller beror på en verklig effekt av NSAID.
    Om ett samband föreligger är riskökningen sannolikt kopplad till långvarigt bruk av NSAID. En eventuell effekt är sannolikt också dosberoende.

(Källa)
    I tredje trimestern finns risk att  ductus arteriosus sluter sig. Detta är ingen missbildning utan något som ska ske, men först när bebis är utanför magen.

"Under tredje trimestern av graviditeten kan alla prostaglandinsynteshämmare utsätta fostret för:

- Kardiopulmonell toxicitet (för tidig slutning av ductus arteriosus och pulmonell hypertension)

- Störd njurfunktion, som kan leda till njursvikt och därmed minskad mängd fostervatten.

Modern och fostret, vid graviditetens slut, för:

- Ökad blödningstid.

- Hämning av uteruskontraktioner, vilket kan leda till försenad/förlängd förlossning.

Ovanstående medför att Ipren är kontraindicerat under tredje trimestern av graviditeten."

Från janusinfo och FASS
  • crossfit
    listoplisto skrev 2011-02-14 15:51:06 följande:
    Tillägg till urklippet från Läkemedelsverket:

"Slutligen är det viktigt att framhålla att NSAID och ASA sannolikt har använts av ett mycket stort antal gravida kvinnor som fött friska barn, vilket talar för att risken för missbildning, om den finns, är mycket låg"
    Texten du hänvisar till gäller bara första och andra trimestern
  • listo

Texten i FASS bygger på information och fakta från Läkemedelsverket.
    Det är inte rekommenderat att äta NSAID-läkemedel under graviditeten, men det är alltså inte så att ett enstaka intag leder till direkt fosterdöd... vore det så, borde andelen döda foster/ofödda barn ha minskat drastiskt sedan denna nya rekommendation infördes, med tanke på att det tidigare ansågs vara helt okej att ta dessa läkemedel under trimester ett och två.

Risken för negativa effekter finns, men är alltså låg. Det kan vara bra att veta så att man inte blir galet uppskrämd helt i onödan. Jag har sett gravida i detta forum (och andra) som fått panikångest (på riktigt alltså) för att de tagit en Ipren vid ett tillfälle under graviditeten och någon (i all välmening, om än fel) talat om för dem att barnet förmodligen inte skulle överleva, eller möjligen överleva men med svåra missbildningar. Det är så onödigt med sånt tycker jag, därav mitt inklipp från Läkemedelsverket.

Det har för övrigt alltid varit rekommenderat att man inte tar denna typ av läkemedel under tredje trimestern eftersom de är blodförtunnande och kan öka risken för stora och mer svårstoppade blödningar vid förlossningen. Men även där är risken större om det handlar om regelbundet intag, inte om man tagit en tablett vid något enstaka tillfälle.

Med det sagt tycker jag att man ska följa rekommendationen i FASS och undvika denna typ av läkemedel, men har man tagit ett sådant läkemedel vid ett enstaka tillfälle så behöver man inte få panik för det, enligt de studier som gjorts.

• RedTopaz

Tack tjejer!!! Väldigt intressant läsning! Jag har graviditetsmigrän och huvudvärk så gott som varje dag från ca v10-20 i mina graviditeter och har under ett par tillfällen med alla barn tagit 2-3st Naproxen när citodon inte hjälpt (när jag haft så ont så jag funderar på att slå huvudet i väggen så att jag tuppar av för att slippa smärtan). Mina två första har kommit ut friska som tur är. Undrade mest om det bara är jag som tagit NSAID...

• listo
    RedTopaz skrev 2011-02-14 19:42:48 följande:
    Undrade mest om det bara är jag som tagit NSAID...
    Det är det absolut inte... när jag väntade min första var det som sagt okej med sådana läkemedel under första och andra trimestern, så jag tog Ipren ibland mot huvudvärk, foglossning och diverse andra krämpor *S*
  • Caroline

Nu vet inte jag vilka tabletter som räknas till NSAID men jag har tagit Panodil mot ryggvärken. Det var läkaren som sa att det var okej så då får man ju lita på det Glad

• listo
    Caroline skrev 2011-02-15 06:19:00 följande:
    Nu vet inte jag vilka tabletter som räknas till NSAID men jag har tagit Panodil mot ryggvärken. Det var läkaren som sa att det var okej så då får man ju lita på det Glad
    Panodil är helt okej, det är inte ett NSAID-läkemedel.

Panodil. Alvedon, Reliv och Pamol är helt okej under hela graviditeten, de innehåller paracetamol.
  • sophiie

När jag har migrän så fungerar bara Naproxen odyl. Så fick jag migrän så tog jag tabletter.

Detta visste min bm om, hon sa ingenting. Erbjöd sig dock skriva ut citodon om jag fick ett svårare anfall. Kanske för att hålla ner antalet tabletter per gång.

• RedTopaz

Intressant Sophiie!! Skönt att jag inte är ensam, även om jag i princip är säker på att någon gång ibland är ofarligt känns det ändå inte bra att ta dem..

Svar på tråden Har du tagit NSAID (Ipren, ibumetin, naproxen osv) under grav??