• abcabc

Gymnasielärare- trivs ni med ert yrke??

Jag är gymnasielärare i ma och fy, men jobbar inte som det just nu. Jobbade ett par terminer på en gymnasieskola, men hade svårt att hantera stressen och känslan av att aldrig riktigt vara ledig. Har nu jobbat med annat i fyra år och kan ibland känna att jag saknar läraryrket, men vet inte om jag vågar hoppa på det igen. Loven är ju onekligen lockande, min stora kille börjar skolan till hösten, men är det värt att vara (kanske) stressad resten av året? Lite luddigt inlägg, men jag är nyfiken på hur ni andra lärare ser på saken?

• Svar på tråden Gymnasielärare- trivs ni med ert yrke??
  • frankrike

Jag är språklärare på gymnasiet. Jobbat sedan 2002 med avbrott för två mammaledigheter. Jag älskar mitt jobb. Men inte pga loven utan kontakten med eleverna och för att det är kreativt. Lönen är jag inte nöjd med och heller inte att jag får sitta och rätta en hel del på kvällar och helger. Samtidigt när man har små barn är det ju kanon. Nu sportlov med hela familjen. Min man är också lärare. Den tid man har med familjen är värd mer än alla feta löner i världen. Lycka till.

• Johan75

Positivt:
    1. Kontakten med eleverna.
    2. Intellektuellt stimulerande vardag och (ibland) kollegor.
    3. Kännslan av att du gör något viktigt.
    4. Långa lov.

Negativt:
    1. Mycket jobb + lång utbildning = låg lön. (betalt för övertid? - skulle inte tro det)
    2. Hög stress som inte slutar när arbetsdagen officiellt är slut.
    3. Skolledare som tycker lärare ska hålla på med en oändlig massa skit som inte har med pedagogoik att göra.
    4. En skolminister som kontinueligt berättar för alla som vill lyssna vilket dåligt jobb du gör.
    5. Omöjligt att ta "ledigt" utanför de lov du har. (tjänstledigt i så fall)
    6. Alla du känner har tittat på "klass 9A" och vill berätta för dig hur du ska jobba eftersom "de vet"?
    7. Föräldrar.