• abcabc

Gymnasielärare- trivs ni med ert yrke??

Jag är gymnasielärare i ma och fy, men jobbar inte som det just nu. Jobbade ett par terminer på en gymnasieskola, men hade svårt att hantera stressen och känslan av att aldrig riktigt vara ledig. Har nu jobbat med annat i fyra år och kan ibland känna att jag saknar läraryrket, men vet inte om jag vågar hoppa på det igen. Loven är ju onekligen lockande, min stora kille börjar skolan till hösten, men är det värt att vara (kanske) stressad resten av året? Lite luddigt inlägg, men jag är nyfiken på hur ni andra lärare ser på saken?

• Svar på tråden Gymnasielärare- trivs ni med ert yrke??
  • frankrike

Jag är språklärare på gymnasiet. Jobbat sedan 2002 med avbrott för två mammaledigheter. Jag älskar mitt jobb. Men inte pga loven utan kontakten med eleverna och för att det är kreativt. Lönen är jag inte nöjd med och heller inte att jag får sitta och rätta en hel del på kvällar och helger. Samtidigt när man har små barn är det ju kanon. Nu sportlov med hela familjen. Min man är också lärare. Den tid man har med familjen är värd mer än alla feta löner i världen. Lycka till.

• Johan75

Positivt:
    1. Kontakten med eleverna.
    2. Intellektuellt stimulerande vardag och (ibland) kollegor.
    3. Kännslan av att du gör något viktigt.
    4. Långa lov.

Negativt:
    1. Mycket jobb + lång utbildning = låg lön. (betalt för övertid? - skulle inte tro det)
    2. Hög stress som inte slutar när arbetsdagen officiellt är slut.
    3. Skolledare som tycker lärare ska hålla på med en oändlig massa skit som inte har med pedagogoik att göra.
    4. En skolminister som kontinueligt berättar för alla som vill lyssna vilket dåligt jobb du gör.
    5. Omöjligt att ta "ledigt" utanför de lov du har. (tjänstledigt i så fall)
    6. Alla du känner har tittat på "klass 9A" och vill berätta för dig hur du ska jobba eftersom "de vet"?
    7. Föräldrar.

Ofta uppväger kontakten med eleverna alla de negativa punkterna - men ibland inte, och då kan det kännas tungt.

Behold, i come as a thief.
  • frankrike

Bra skrivet Johan75! Jag trivs oerhört bra med mina kollegor och jobbar på en skola med mycket trevliga elever. En helt vanlig kommunal gymnasieskola med "lagom" ambitiösa elever. Är också i ett mycket bra arbetslag och har en ok rektor. Sitter i ett trevligt arbetsrum med bra folk. Ja, såna saker betyder också jättemycket. Det jag gillar är ju också att man själv i alla fall "bestämmer" över hur man lägger upp sin undervisning. Det gör man ju inte i alla länder.
    Halva min tjänst är dessutom i franska. Där har jag oftast grupper på runt 15-25 och de brukar vara mestadels intresserade ambitiösa elever med positiv inställning till ämnet.

Ps. Hatar 9A serien... Ds.

• abcabc

Haha, vad skönt att höra att ni inte heller gillar 9A!! Men tycker ni att det positiva överväger det negativa?! Jag saknar elevkontakten och engagemanget i mitt yrke, men vill även ha min fritid med min familj relativt intakt.

• frankrike

I mitt fall överväger det positiva med råge! Men som sagt, beror ju också mycket på skolan, eleverna man har, kollegorna och tjänsten i allmänhet. Fritiden är viktigt och tiden med barnen. Skojar ibland med några kompisar som båda har välbetalda jobb, att dom har pengarna och vi har tiden. Vi har tid att åka bort och så, men inte råd att åka på dyra semestrar utan det blir mest att man hälsar på släkt och vänner. Men jag skulle aldrig byta detta mot att ha barnen på förskolan från sju till fem varje dag, eller till och med längre. Dessutom är jag nu hemma varje onsdag (jobbar 90 procent).

• Mariella81

Jobbar också som gymnasielärare i sv/en och trivs för det mesta väldigt bra med mitt jobb. Den främsta förmånen tycker jag är arbetet med eleverna även om det kan vara tungarbetat ibland. Jobbar på en skola med enbart yrkesutbildningar och det är lite sisådär med elevernas motivation emellanåt men det är ändå alltid roligt att jobba med ungdomar tycker jag. Arbetstiderna är en fördel, likaså loven.

Nackdelen är ju att man aldrig någonsin får känna sig färdig i sitt arbete och att man tar med sig jobbet hem på kvällarna. Saknar ibland ett jobb där man gör sitt på jobbet och sen finns det liksom inget att fundera på när man kommer hem utan man är helt ledig. Kan ju ändå inte påstå att jag är så värst stressad men som med många yrken kommer det ju stressiga perioder. Däremot jobbade jag på högstadiet ett tag och då var jag verkligen stressad så att kroppen började reagera med olika symtom. Kanske är det i jämförelse med den tiden som jag känner att gymnasielärarjobbet är ganska behagligt.

• abcabc

Tack för era tänkvärda svar.
    Finns här fler gymnasielärare?!

• Limus

Här är en till.

Fördelar:

1. Jag älskar att undervisa och att få elever intresserade, motiverade och att få dem att faktiskt lära sig.
    2. Har just nu bra kollegor, bra rektor och ett trevligt arbetslag. Det betyder massor, eftersom jag har jobbat på en skola med extremt dåig psykosocial arbetsmiljö.
    3. Jag känner att jag gör något viktigt.

Nackdelar:

1. Jag är innerligt trött på föräldrar som anser att skolan är den instans som ska få rätt på deras barn. Egen uppfostran har de tydligen inte hört talas om.
    2. Tycker att detta eviga pappersarbete tar för mycket tid - vad hände med den pedagogiska delen av arbetet? Ibland känns det som om man inte gör annat än fyller i dokument, ringer samtal och är socionom, kurator, coach..allt annat utom pedagog.
    3. Det är tydligen väldigt enkelt att vara lärare, kolla bara på 9A så vet man direkt hur man bör vara. Kräks
    4. Det är svårt att sluta för dagen. Har haft både ferietjänst och semestertjänst, och när jag hade semestertjänst jobbade jag jämt. Föräldrar och elever ringer ändå under kvällar och helger.

Saga och jag är tuffa brudar i lyxförpackning
  • lovebuz

Har multimedia och webbdesign på gymnasiet och jobbar på en reklambyrå samtidigt ;) jobbar 75 % och har aldrig ledigt på lov. Är inte utbildad heller. Men det funkar resten av terminen. Till hösten blir det nog tack och hej.

• Heavenlyfaith

Jag arbetade som gymnasielärare/mentor och var kommunalt anställd tidigare. Har inriktat mig på teoretiska ämnen inom Hotell- och restaurang. Har alltid älskat kontakten med eleverna och hade underbara kollegor närmast mig. Däremot var det enormt strul på skolledningen på denna skola. Eleverna fick inte vad deras utbildning innebar, man fick sällan svar på mail, det anmäldes åt höger o vänster för skolledningens usla arbete, från föräldrar och personal. mm mm... ska inte gå in på allt sånt MEN:
    Till ändamålet med mitt inlägg.... Eftersom jag alltid trivts enormt bra med lärandet och kontakten med elverna, att se dessa växa osv, så startade jag eget inom utbildning. Nu är jag konsult och undervisar både på gymnasiet, komvux samt andra vuxenutbildningar och kurser. 
    Idag skulle jag ALDRIG gå tillbaks till den kommunala skolan och älskar min flexibilitet där ingen motarbetar en. 

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • abcabc

Finns här fler som jobbar som gymnasielärare?! Vill höra mera! Och tack till er som svarat :)

• abcabc

Nu har det kommit ut ett jobb på en skola i närheten som jag tror är bra, men ska jag söka?! Fler med erfarenheter?!

• Nojjig82

Jag är utbildad och yrkesverksam gymnasielärare i sv/hi. Jag ÄLSKAR mitt jobb. 
    Ett litet tips kan vara att söka jobb på skolor som nischar sig. Själv arbetar jag på en skola som nästan uteslutande tar in elever med neuropsykiatrisk eller psykiatrisk problematik. Har varit på en stor, kommunal gy-skola innan men trivdes aldrig riktigt med det. 

Jag har turen att arbeta på en skola med en mycket kompetent ledning. De litar på oss vilket gör att vi har nästintill obegränsade friheter. De satsar på fortbildning och tycker inte att vi ska hålla på med saker som inte har med läraruppdraget att göra. Alla har ferietjänster. Ni kanske tänker att det låter för bra för att vara sant, men jag lovar att det finns sådana skolor med. 

Det är brist på mattelärare så du kan säkert välja och vraka. Lycka till! 

Svar på tråden Gymnasielärare- trivs ni med ert yrke??