• Anonym (Lina)

Gravid trots hormonspiral??

Börjar bli lite orolig....
    Mensen är två veckor sen...det brukar den aldrig vara...brukar ha regelbunden mens.
    Jag har hormonspiral insatt men känner inte tråden längre.....
    Jag har alltid känt den innan.....
    Vad har hänt?? Kan jag vara gravid.....??
    Men man ska ju inte kunna bli det med en hormonspiral.......
  • Svar på tråden Gravid trots hormonspiral??
  • sexologen

Hej!
     Hormonspiraler ska ge ett fullgott skydd mot graviditeter, så det är inte alls säkert att du är gravid, men är du orolig tycker jag absolut att du ska undersökas och att ett grav.test tas. Hormonspiraler kan också göra att mensen blir mer oregelbunden och för vissa kvinnor uteblir mensen helt vilket naturligtvis kan leda till ökad oro för graviditet.

Hälsningar Sara

• Anonym (Lina)

Tack för svar!
    Var och köpte ett grav-test innan....det VISAR positivt !!!! Men hur kunde detta hända !??
    Jag har ju som sagt spiral.........vad kan ha hänt med den ?? Den har ju inte "trillat" ut. Men jag känner inte heller tråden.......
    Ska ringa och boka tid imorgon!

• sexologen

Bra att du bokar tid!
    Viktigt att spiralen tas ut så fort som möjligt om du vill fullfölja graviditeten. Det är mycket liten risk/chans att bli gravid med hormonspiral, man beräknar att det är 0,16 kvinnor på 100 per år som blir gravida trots hormonspiral. Lycka till med besök och beslut.

Hälsningar Sara

• Anonym (Lina)

Fick tid redan idag... om några timmar! Är nervös.....
    Du skrev "viktigt att spiralen tas ut så fort som möjligt om du vill fullfölja graviditeten"
    Är risken stor att något händer med barnet?
    Kan fostret bli skadat p g a detta?
    Hur länge kan man gå innan man plockat ut spiralen?
    Är det en myt eller är det sant. Har hört att spiralen kan vandra och att den kan komma ut då barnet föds?
    Fattar inte att jag kunde bli gravid....
    men om allt går bra så gör det inget, det var nog meningen att detta skulle hända.
    Tack för att du tar dig tid med mig!

• sexologen

Hej!
    Vad bra att du har tid redan idag!
    Det är viktigt att ta ut spiralen för att undvika att hormonet gestagen som går direkt till livmodern utsätter fostret för detta hormon. Man vet dock inte hur fostret påverkas av gestagen,så för att vara på den säkra sidan är det bra att ta ut spiralen vid en graviditet. Låter som att du är paff men glad över din graviditet, så lycka till:)

Hälsningar Sara

• Anonym (Lina)

Klart jag är paff över detta....jag är ju tydligen en av "0,16 kvinnor på 100 per år" som blivit gravid trots hormonspiralen.....jag fattar fortfarande ingenting.......
    Men jag är såklart glad ändå och hoppas på att detta ska gå bra och att fostret mår bra.
    Trots att det inte var planerat så är det välkommet till vår familj. Vi är glada både jag och killen men ochså lite smått chockade. Vi har barn sen innan.
    Ska göra mig färdig för att åka nu.
    Tack än en gång för att du tog dig tid!

Svar på tråden Gravid trots hormonspiral??