• Klinga81

Hur kan man tro på gud?

Jag är ateist och har varit det i hela mitt liv. Båda mina föräldrar och min syster tror nog lite svenskt att det finns "nåt" och sådär men inte jag. Absolut inte. Varför skulle det göra det? För mig att det så uppenbart att det inte finns nån magi eller nåt övernaturligt som som ger mening. Jag tror vi bara har sjukt tur som finns och att vi inte finns speciellt länge och sen dör man och det händer absolut ingenting, precis som innan man levde.

Jag tycker givetvis att det hade varit trevligt att tro annorlunda och jag häpnas över att så många verkar tro att det ska hända nåt när man dör eller att man har en själ som på nåt flummit sätt lever vidare. Hur kan man som rationell människa tro på gud eller liknande? Jag bara fattar inte, kan någon göra ett försök?

• Svar på tråden Hur kan man tro på gud?
  • LadyBond

Jag tänker såhär.

Vi vet inte vad som händer när vi dör. Du vet inte. Jag vet inte.

Då är det ju roligare att tro p å något roligt än något tråkigt?

• Philippa

Hur kan man INTE tro på gud eller annat?

• FruLiNi

Varje skapelse, från männniska till minsta bakterie, är så komplexa att det inte kan vara slumpen. Att tro på något "högre" ger människor hopp. Det är väl jättebra!

• Mrs Lady

Jag tror absolut på att det finns en Gud, världen är för vacker för att det skulle vara slumpen Flört 
    kram

• piixelslyna

På något vis så beundrar jag de som tror på gud. Att sätta all sin tro till en högre makt som man faktiskt inte kan veta existerar eller inte. Jag har aldrig kunnat göra det, jag är alldeles för egoistisk för att sätta hela min tro och allt mitt hopp i någon annans händer. 

FruLiNi skrev 2011-02-14 11:29:20 följande:
     Att tro på något "högre" ger människor hopp. 
    Ger det människor hopp? På vilket sätt menar du?
  • FruLiNi
    piixelslyna skrev 2011-02-14 11:43:55 följande:
    På något vis så beundrar jag de som tror på gud. Att sätta all sin tro till en högre makt som man faktiskt inte kan veta existerar eller inte. Jag har aldrig kunnat göra det, jag är alldeles för egoistisk för att sätta hela min tro och allt mitt hopp i någon annans händer. Ger det människor hopp? På vilket sätt menar du?
    Ja, på att det även finns ett liv efter detta. Ëtt liv i paradiset t.ex.
  • piixelslyna
    FruLiNi skrev 2011-02-14 15:33:58 följande:
    Ja, på att det även finns ett liv efter detta. Ëtt liv i paradiset t.ex.
    Hur inbringar det hopp? För mig känns det mer oroväckande att det skulle finnas liv efter döden. 
  • FruLiNi
    piixelslyna skrev 2011-02-14 23:44:03 följande:
    Hur inbringar det hopp? För mig känns det mer oroväckande att det skulle finnas liv efter döden. 
    Ett lyckligt liv i Paradiset är väl inte fy skam...det om någonting bringar väl hopp? Det gör det för Jehovas Vittnen.
  • piixelslyna
    FruLiNi skrev 2011-02-15 09:05:09 följande:
    Ett lyckligt liv i Paradiset är väl inte fy skam...det om någonting bringar väl hopp? Det gör det för Jehovas Vittnen.
    För mig rent personligen inbringar det inte hopp utan väcker oroskänslor. Jag försöker förstå varför man så desperat försöker/väljer att luta sig åt något som händer efter döden. Är man inte nöjd med det man har idag? Vågar man inte leva i nuet och måste istället tro på "ett lyckligt liv i paradiset" för att må bra?
  • hemvärnet

Köper helt klart det att en tro kan ge människor hopp och få dem att må bra. Filmen "the island" tycker jag väl illustrerar hur människor faktiskt kan tänka. 
    Varför vi människor tror på gud och liknande finns en bra dokumentär på BBC om. The god gene eller något liknande. 
    Tror personligen (kraftigt förenklat) att det har med ett behov av en auktoritet, någon som säger vad man ska göra, så man slipper fundera själv över de verkligt svåra sakerna. 

Svar på tråden Hur kan man tro på gud?