• Simsonen

Skaffa Mops? Berätta gärna lite om rasen.

Nu har vi fått erbjudande om en Mops, så blir det en till hund här hemma så blir det den. Men jag skulle vilja veta så mycket det går om rasen. Den lilla tjejen är tre år så det är ingen valp.
    Aktiveringsbehov? Lätt att bli nervös? Skällandet? o.s.v
    Långpromenader finns naturligtvis inräknade men inte direkt att gå agilitykurser eller så utan mer promenader och lek. Vi är en stor akiv familj så den får inte ha lött att bli nervös. 

• Svar på tråden Skaffa Mops? Berätta gärna lite om rasen.
  • hmcc

Jag hade en mops på kurs en gång och har även träffat den senare.

Otroligt underbar mentalt, men jag vet inte om det är rastypiskt eller om just denna var som ett lyckopiller.

Du kan ju ha hunden på prov innan ni betsämmer er helt.

• Uncia

jag har uppfödning på rasen, dem flesta mopsar är väldigt coola i olika situatoner och är glada och förtjusta i människor. dem kan skälla till när folk kommer hemma, men lägger av snabbt. är ingen bjäbbig hund jämfört med andra småhundar.
    dem anpassar sig väldigt bra efter familjen och hur aktiva dem är. jag vet flera som gått lydnad och agility och jag själv har gått rallylydnad som gick kanonbra.
    så det är ingen nervös ras av sig allmänt, sen finns det ju alltid individer. men som ovan säger, ha den på provtid för att se om ni trivs tillsammans.

lycka till, du får gärna messa om du har fler frågor om rasen.

har själv just nu en kull med små svarta mopsvalpar hemma. man har aldrig tråkigt med en mops brukar jag säga.

• Simsonen
    Uncia skrev 2011-02-14 14:37:27 följande:
    jag har uppfödning på rasen, dem flesta mopsar är väldigt coola i olika situatoner och är glada och förtjusta i människor. dem kan skälla till när folk kommer hemma, men lägger av snabbt. är ingen bjäbbig hund jämfört med andra småhundar.
    dem anpassar sig väldigt bra efter familjen och hur aktiva dem är. jag vet flera som gått lydnad och agility och jag själv har gått rallylydnad som gick kanonbra.
    så det är ingen nervös ras av sig allmänt, sen finns det ju alltid individer. men som ovan säger, ha den på provtid för att se om ni trivs tillsammans.

lycka till, du får gärna messa om du har fler frågor om rasen.

har själv just nu en kull med små svarta mopsvalpar hemma. man har aldrig tråkigt med en mops brukar jag säga.
    Ja det gör jag nog, sitter nu och försöker bestämma mig, ska ge svar imorron. Men som sagt, jag kan ju ha den på prov.
  • Uncia

ja precis, hoppas det går bra.

• Millan9901

Jag har två underbara små mopsar. En hanne som vi haft i 3 år nu och en tik som vi tog över för ett år sen då hon redan var 2 år. Har alltid haft mops och rasen är helt underbar! De är så kärleksfulla men samtidigt självständiga. Jag går både på agillity och lydnas kurs.. Med lite köttbullar eller godis kan du få en mops att testa det mesta :o)
    De älskar barn!! Och andra hundar förstås.

Det enda du kanske ska tänka på är att det tyvärr finns en del hälso problem,, som med de flesta raser. Det är mycket som INTE täcks av försäkringsbolagen pga av rasen. Av de 6 mopsar jag haft har jag bara haft problem med 2. Alla från samma uppfödare.. Problem som vi fått betala för omfattar problem med mjuka gomen, en operation som kostade drygt 15 000kr samt ögon problem med operation som inte täcktes av vårt försäkrings bolag i Schweiz när vi bodde där (svensk mops)
    Mitt tips är att du kollar vad som täcks av försäkringen innan du tecknar den. Innan man blir påhoppad här ska jag trycka på att jag inte anser att ALLA mopsar har problem, bara att det finns vissa undantag pga av rasen hos tex Agria. 

Har även fått mycket information om valpfabriker som säljer mopsar på blocket så borde kanske granskas oxå då inte samma regler för parning kanske tillämpats vilket kan leda till mer hälso problem. Det finns dock super många duktiga och seriösa uppfödare i Sverige.

Men jag lovar att de är värda varenda krona som du ev skulle behöva lägga ut! Mysigare familjehunds ras får du leta efter!!

OM du har hem henne på prov så kan jag tipsa om att ha henne minst 1-2 veckor innan du bestämmer dej. När vi fick vår lilla tjej som kom från en understimulerade miljö var hon skogstokig de första dagarna och flåsade nåt otroligt.. M

Lycka till!!

Svar på tråden Skaffa Mops? Berätta gärna lite om rasen.