• Anonym

semesterersättning EFTER skatt hjälp

Jag kommer ha ungefär 21 000 kr i semesterersättning,men vad blir det efter skatt?
    Påverkar det att jag får 8000 kr i lön samma månad i samma utbetalning som semesterersättning (tex högre skatt)?

hjälp.Vill gärna ha ett hum på ungefär hur mycket jag får den månaden?

• Svar på tråden semesterersättning EFTER skatt hjälp
  • Birgitta2

Kolla i skattetabellen. Vi vet inte vilken tabell du skattar efter. Lägg ihop pengarna och kolla i tabellen så ser du vad det blir i netto.

• Birgitta2

Skattar du efter tabell 32 ex.vis, så drar du 6992 kr från lönen på 21000 kr.

• Anonym

Bor i göteborg,tror skattetabellen är 32.

Men jag har hört att när semesterersättningen kommer,så räknas det på annan tabell,med mindre skatt,eftersom den även kommer tillsammans med lön oftast.Stämmer inte det?

• Anonym (Nej)
    Anonym skrev 2011-02-14 17:39:47 följande:

Men jag har hört att när semesterersättningen kommer,så räknas det på annan tabell,med mindre skatt,eftersom den även kommer tillsammans med lön oftast.Stämmer inte det?
    Nej, det låter märkligt. Var har du hört det någonstans?

Däremot kan det dras en högre engånggsskatt på semester (t ex om du avslutar en anställning och får ut semesterdagar i pengar). Det där rättar dock till sig vid deklarationen nästkommande år.
  • vinterblomma
    Anonym skrev 2011-02-14 17:39:47 följande:

Nej det stämmer inte, pengarna räknas som vilken bruttolön som helst. Räkna mot din skattetabell,det blir antagligen mest rätt. www.skatteverket.se
    Glad för det mesta!!!
  • Birgitta2
    Birgitta2 skrev 2011-02-14 14:59:14 följande:
    Skattar du efter tabell 32 ex.vis, så drar du 6992 kr från lönen på 21000 kr.
    29 000 skulle det ju va.
  • Anonym

När jag pratade med min chef så sa hon att det dras skatt från semesterlönen,som kallas ENgångsskatt.
    Den dras separat,inte tillsammans med lönen.
    tack för svar.

Svar på tråden semesterersättning EFTER skatt hjälp