• Anonym (Trött mamma)

Min dotter vil inte sova

Hej!

Vi har haft sömnproblem med våran dotter sedan start, först atiden hade hon ont i magen, sen vid 2 månade sov hon relativt bra även om hons omnade sent (00-01) men då sov hon iallafall 8 tim i sträck. sen vid 4 månaders ålder började det krångla igen och hon vaknade varje tim och höll på så här (till och från) till jag sluta amma vid 11 månaders ålder. Då sov hon ganska bra och vid 1 års ålder började hon kunna somna i egen säng ett tag och sova hela natten. Nu har hon i och för sig varit mycket förkyld och de har väl stört hennes sömn och så förskolestart nu i januari+att hon fick konstaterat förkylningsastma.

På dagtid sover hon jätte bra, kan sova uppåt 2 1 /2 tim (har en sovstund efter lunch), vi har provat att väcka henne efter 1 tim så hon ska kunna sova bättre på kvällen men hon kan ändå inte somna förrän runt 22. Hon skriker och slår bakut så fort de blir kväll och hon inser att hon ska sova, känns som om vi prövat allt men inget funkar och jag blir orolig att hon inte får den sömn hon behöver eftersom dom dagar hon har förskola måste ju jag väcka henne och hon kanske får en 8-9 tim nattsömn bara...

Känner oss ganska så maktlösa och vet inte hur vi ska kunna hjälpa vår dotter till att få den sömn hon behöver.

• Svar på tråden Min dotter vil inte sova
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det låter som att ni haft problem sedan starten, med undantag för någon/några månader runt året. Min erfarenhet är att det då absolut är läge, att fundera på vad det är som ger bidrar till detta. Ofta är det barn som är mer eller mindre beroende av rutiner och/eller barn som har någon form av odiagnostiserad bakomliggande orsak (förkylningsastma tex).

I erat fall kan man konstatera att upprepade infektioner, med förkylningsastma på köpet, ställt till det. Jag vet inte hur det sett/ser ut med rutiner i er familj.
    Redan från tre månader kan kroppen känna igen vanor/rutiner och antar utifrån dem ett visst mönster/dygnsrytm. Som förälder kan man påverka vanorna till viss del. Naturligtvis är det svårt att göra stora förändringar över kort tid. Det krävs ofta mycket tålamod och tid.

Fundera på om dagarna ser hyfsat regelbunda ut. Går hon till exempel upp samma tid varje dag, äter ni regelbundet, kommer hon ut (gärna) två gånger om dagen och har ni en kvällsrutin som kan hjälpa henne varva ned. Många barn behöver ganska lång tid på sig för att varva ned, innan de kan lägga sig i sängen.

Det framgick inte riktigt hur gammal er dotter är, men runt 1-1,5 år är det inte ovanligt att barn sover runt 2-2,5 timmar per dag. Däremot kanske hon förmodligen behöver några timmar extra på natten.
    Det är dock viktigt att utgå ifrån henne. Alla barn behöver trots allt inte samma mängd sömn. Man märker ganska snabbt på barn om de får tillräckligt med sömn. Är hon pigg och glad under dagen, så får hon med alla sannolikhet tillräckligt.

Prova att skapa tydliga rutiner kring mat, sömn och dagliga aktiviteter.  Låt henne gärna komma ut en gång på fm och en gång på em. Går hon på förskola hela veckan ser det naturligtvis lika ut, men är hon hemma någon/några dagar kan det vara bra att även de är ganska lika.
    Prata igenom med pappa hur och när ni tycker att hon skall sova. Utforma rutiner som passar er och håll fast vid dem, så hon har en chans att vänja sig och acceptera dem.
    De flesta barn brukar så småning om gilla att t ex tillsammans ligga med mamma och/eller pappa i sängen och lyssna på en saga eller höra dem sjunga.

Har er dotter fortfarande problem att varva ned på kvällen tycker jag att ni kontaktar ert BVC, som kan hänvisa er vart ni kan vända er i er kommun för att få råd via t ex barnpsykolog.

MVH Christine

Svar på tråden Min dotter vil inte sova