• wozzgirl

Nyfödd i spjälsäng eller i nåt mindre..?

Hur är det... kan man ha en nyfödd att sova i spjälsängen eller känner han/hon sig tryggare i nåt som inte är såå stort? Typ en liten korg eller nåt?

Läste även nånstans att små babysar ska sova i fotändan i sängen... dvs med fötterna mot gaveln? Nån som vet nåt om dethär?

Blir mamma i nästa vecka o det är väl så lagom i sista minuten att börja fundera på nåt sånthär nu.. eh.

• Svar på tråden Nyfödd i spjälsäng eller i nåt mindre..?
  • nelly 1

Hej!!
    Grattis till den lill* som kommer.
    Vi hade en korg som Rasmus sov i när han var nyfödd men det går lika bra med spjälsängen direkt. Det går ju faktiskt att minska ner sängen med hjälp av filtar och täcken. Annars precis som du själv skrev: att ligga på "fel ledd" i sängen.

Det ordnar sig ska du se!!!

Lycka till!
    *kram

• ebben

Jag har spjälsängen som bebben får sova i. Men jag ska lägga dit nåt täcke eller filt eller så så det blir mer ombonat och känns lite mindre! Bara rulla och liksom lägga vid kanten.

• Filippa

Grattis till lillen!
    Våran tös ligger i en korg nu i början, men skall flytta över henne till spjälsäng när hon är ca3 mån.

• Upptagen

Heira låg i hårdliften till barnvagnen de första veckorna, eftersom hon annars bara låg och slog ut med armarna i stora spjälsängen. Men sen började vi låta henne sova i spjälsängen eftersom, och det fungerar bra!
    Sen brukar det väl bli lite automatiskt så att bebis får sova hos mamma och pappa en hel del också...

• wozzgirl

Tyvärr så är det inte tal om att den lille kan sova i vår säng.. Den är för smal för oss redan (vi har pratat om att köpa en bredare i många år redan..) men dels är orsaken till det att min sambo blir våldsam i sömnen ibland och har lyckats lappa till mig i ansiktet flera gånger under årens lopp. Så aldrig att jag vågar låta den lille sova där.

• isabell22

Ella trivs inte i sin spjälsäng den e för stor korgen går därimot bra.

• bubbu

Vår lilla tös sov med oss i ca 5 v. Nu sover hon i sin vagga till kl 04, sedan när hon vaknar tar vi henne till oss. Har även spjälsäng till henne men den skall vi inte börja använda förrän hon sover hela natten eller större delar av natten, förhoppningsvis när hon är 3-4 mån. Spjälsängen står i hennes rum och det är på andra sidan av huset. Av praktiska skäl sover hon i vaggan som vi kan ha i vårt rum. Vaggan är oxo bra pga att man kan flytta runt den, så hon kan vara där vi är, tex när vi äter och tittar på TV etc.

Så gör vi!

• Mumin

Johanna trivdes alldeles utmärkt i sin stora spjälsäng från första början. Jag minskade ner den med lite kuddar i fotändan och sånt. Fast man ska ju akta sig för att ha för mycket grejer i sänge, det räcker ju att en kudde välter ner på en nyfödd för att den ska kvävas...

• Mandy

Vi hade en korg som var så passa stor att vi bytte till spjälsäng först vid 5 månader. Sov hon bra i. Tyckte nästan den var för stor alldeles i början för henne så jag la lite filtar och sånt för att göra den tryggare för henne.

• Johnna

Vi använde en lite vagga, men även den kändes för stor så jag rullade ihop fleecefiltar (är född i slutet av oktober) och lade runt om. Bebisar trivs ju som sagt när det är trångt! Lycka till!

• skidan

Vi hade min gamla korg. Den ville hon aldrig sova i. Hon sov mellan oss tills hon var 4mån. Då fick hon en spjälsäng. Jag la några rullade vuxenlakan under hennes lakan så att det blev trångt. Då sov hon gott.

Wozzagirl: Jag slog ofta min man i sömnen tidigare Han kunde råka ut för både en armbåge och knytnäve Fast sedan Amelie föddes så har det inte hänt. Man sover annorlunda med en bebis mellan.

• Wilja

Vi har också använt hårdliften i början till våra små.
    Men dom var inte många veckor när de flyttat över till sin spjälis.
    Med lite filtar och annat mys däri så trivdes dom så bra.
    Där har dom sovit så gott så.

En vännina till mig som ska får barn i augusti har skickat efter ett "babynest" (Har för mig att det heter så) som ett litet "bo" som bebisen kan ligga i i början.
    Verkar himla bra faktiskt!

• Jen75

Matilda har sovit i sin spjälsäng redan från den dagen vi kom hem fr BB. Men jag la en filt som jag bullade upp så det blev lite trångt & gossit

• Teskedsmamman

Totte har alltid legat i spjälsängen, däremot har jag "bäddat" in honom kvällar han har varit orolig i sömnen. Jag har då lagt badlakan under madrassen så han har legat "trångt" och han har blivit lugnare...

Svar på tråden Nyfödd i spjälsäng eller i nåt mindre..?