• Anonym (mamman)

Får dåligt samvete gentemot arbetsgvaren för att jag vill jobba 50%..

Min son ska snart börja på förskola och kommer då att vara 16 månader. Pga. ekonomin har jag inte råd att vara hemma på heltid längre utan hade tänkt att börja jobba 50-60% och ta ut resten i föräldraledighet. Detta för att sonen ska få så korta dagar som möjligt på förskolan och vi ska få mer tid tillsammans.

Nu har jag så dåligt samvete gentemot min arbetsgivare. Jag är anställd som konsult på ett bemanningsföretag och när jag idag har pratat med min chef så låter det jätteproblematiskt för dem; de har SÅ få uppdrag som är på deltid men att självklart har jag rätt att jobba deltid så länge jag ahr föräldradagar kvar och de får lösa det på något sätt (detta sagt i uppgiven ton och lite suckande). Gör jag fel på något sätt? Är mitt dåliga samvete befogat? Borde jag rätta mig efter vad som är bäst för arbetsgivaren?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-14 16:04
    Alltså.. jag vet att man har rätt att vara föräldraledig på heltid fram tills barnet är 18 månader. Med andra ord borde man väl ha rätt att vara föräldraledig på halvtid fram tills barnet är 18 månader? Jag har inte räknat med att vara föräldraledig på halvtid i all evighet utan bara till en början - tills han fyller 18 månader om jag inte får ett deltidsuppdrag som är längre än så.

• Svar på tråden Får dåligt samvete gentemot arbetsgvaren för att jag vill jobba 50%..
  • Anonym

Du har inte rätt att vara ledig 40 eller 50%... Går arbetsgivaren med på det ändå så är det bra för dig men du riskerar nog vidare anställning.

• Anonym (mamman)

Har man inte rätt att vara föräldraledig på halvtid? Då måste jag ha missuppfattat något...

• Anonym (mamman)

Alltså.. jag vet att man har rätt att vara föräldraledig på heltid fram tills barnet är 18 månader. Med andra ord borde man väl ha rätt att vara föräldraledig på halvtid fram tills barnet är 18 månader? Jag har inte räknat med att vara föräldraledig på halvtid i all evighet utan bara till en början - tills han fyller 18 månader om jag inte får ett deltidsuppdrag som är längre än så.

• Anonym

Har du ansökt om fl 2 månader innan du ska börja jobba igen?

• Anonym

Du har rätt att gå ner till 75%, men hur tiden ska läggas kan arbetsgivaren ha synpunkter på. Kanske skulle det funka att ni båda jobbar 75% istället för en 100% och en 50%. Då kan arbetsgivaren inte säga något utan det är er lagliga rätt.

• Anonym (mamman)
    Anonym skrev 2011-02-14 17:52:48 följande:
    Har du ansökt om fl 2 månader innan du ska börja jobba igen?

Ansökt? Jag har haft regelbunden kontakt med min chef under hela min föräldraledighet och det var HON som började säga att "Ta så lång tid på dig som du behöver, och vill du börja jobba halvtid så är det inga problem." Detta sa hon typ i juni. Så då tänkte jag ju att det inte skulle vara några problem att börja jobba halvtid när det väl var dags.

Anonym skrev 2011-02-14 17:56:17 följande:
    Du har rätt att gå ner till 75%, men hur tiden ska läggas kan arbetsgivaren ha synpunkter på. Kanske skulle det funka att ni båda jobbar 75% istället för en 100% och en 50%. Då kan arbetsgivaren inte säga något utan det är er lagliga rätt.

Har man bara rätt att gå ner till 75% INNAN barnet fyllt 18 månader? Jag måste ha missat något ordentligt...

• Anonym
    Anonym (mamman) skrev 2011-02-14 18:02:43 följande:

Ansökt? Jag har haft regelbunden kontakt med min chef under hela min föräldraledighet och det var HON som började säga att "Ta så lång tid på dig som du behöver, och vill du börja jobba halvtid så är det inga problem." Detta sa hon typ i juni. Så då tänkte jag ju att det inte skulle vara några problem att börja jobba halvtid när det väl var dags.

Anonym skrev 2011-02-14 17:56:17 följande:

Har man bara rätt att gå ner till 75% INNAN barnet fyllt 18 månader? Jag måste ha missat något ordentligt...

Klart du måste ansöka. Varje period föräldraledighet ska man ansöka om i tid. Annars kan arbetsgivaren neka.

Du har rätt att vara föräldraledig helt fram till 18 månader.
  • Anonym (mamman)
    Anonym skrev 2011-02-14 18:05:59 följande:
    Klart du måste ansöka. Varje period föräldraledighet ska man ansöka om i tid. Annars kan arbetsgivaren neka.

Du har rätt att vara föräldraledig helt fram till 18 månader.
    Men det här är ju ingen separat period? Jag övergår bara från he föräldraledighet till halv?

Nåja.. Chefen ringde nyss och nu verkar det som att de kan ha hittat ett deltidsuppdrag åt mig ändå - frid och fröjd.
  • Anonym

Man har rätt att vara föräldraledig på heltid (eller deltid) med eller utan föräldrapenning fram tills barnet fyller 18 månader. Därefter kan du vara föräldraledig heltid eller deltid MED föräldrapenning (om dagar finns kvar). Du har rätt att arbeta 75% fram tills barnet fyller 8(?) år. Dock om du är ledig utan ersättning från FK efter ettårsdagen sänks din SGI med motsvarande %.

• Anonym (mamman)
    Anonym skrev 2011-02-14 18:12:02 följande:
    Därefter kan du vara föräldraledig heltid eller deltid MED föräldrapenning (om dagar finns kvar). Du har rätt att arbeta 75% fram tills barnet fyller 8(?) år.
    Men har man RÄTT att vara föräldraledig 50% efter att barnet fyllt 18 månader, förutsatt att man har föräldradagar kvar?
  • Barbabok
    Anonym (mamman) skrev 2011-02-14 18:17:17 följande:
    Men har man RÄTT att vara föräldraledig 50% efter att barnet fyllt 18 månader, förutsatt att man har föräldradagar kvar?
    Ja.
  • Anonym
    Anonym (mamman) skrev 2011-02-14 18:17:17 följande:
    Tyvärr, det är faktiskt nej på den frågan. Du har rätt att vara ledig 25%, dvs jobba 75% fram tills att barnet fyller 8, allt annat är upp till arbetsgivaren. Ska du dessutom avsluta din heltidsledighet och gå på en deltidsledighet ska du lämna in en ny ansökan, och det gör man minst två månader i förväg. Dessutom, om du planerat mer än tre föräldraledighetsperioder under det närmaste året har arbetsgivaren rätt att neka nr 4 och framåt.
  • Anonym (mamman)

Men på försäkringskassans hemsida står:

"Både pappor och mammor kan med stöd av föräldraledighetslagen vara föräldralediga till dess att barnet ärett och ett halvt år gammalt. 

Rätten till ledighet gäller oavsett om föräldern tar ut föräldrapenning eller inte. Därefter har föräldern rätt till ledighet i samband med att de tar ut föräldrapenning som de har kvar och tillfällig föräldrapenning för att ta hand om sjukt barn."

• Anonym (mamman)

Och enligt föräldraledighetslagen:

3 § Det finns följande sex former av föräldraledighet för vård av barn m.m.:
    1. Hel ledighet för en kvinnlig arbetstagare i samband med hennes barns födelse och för amning (mammaledighet, 4 §).
    2. Hel ledighet för en förälder tills barnet blivit 18 månader eller, under förutsättning att föräldern då har hel föräldrapenning, för tid därefter (hel ledighet med eller utan föräldrapenning, 5 §).
    3. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern har tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 §).
    4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 §).
    5. Ledighet för en arbetstagares tillfälliga vård av barn (ledighet med tillfällig föräldrapenning m.m., 8 §).
    6. Hel ledighet eller ledighet i form av förkortning av normal arbetstid med hälften för en förälder till ett barn för vilket lämnas helt vårdnadsbidrag (ledighet med vårdnadsbidrag, 9 §).

• Anonym
    Du missade: 

5 § En förälder har rätt till hel ledighet för vård av barn till dess barnet är 18 månader oavsett om föräldern får föräldrapenning eller inte.

En förälder har därutöver rätt till hel ledighet medan föräldern får hel föräldrapenning enligt 4 kap. lagen (1962:381) om allmän försäkring.

Hur ledigheten får tas ut vid förkortad arbetstid

12 § Vid förkortning av arbetstid får ledigheten spridas över arbetsveckans samtliga dagar eller förläggas till viss eller vissa av arbetsveckans dagar. Lag (2001:143).

Anmälan och beslut om ledighet

13 § En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till ledighet enligt 4, 5, 6, 7 eller 9 § ska anmäla detta till arbetsgivaren minst två månader före ledighetens början eller, om det inte kan ske, så snart som möjligt. I samband med sin anmälan ska arbetstagaren ange hur lång tid ledigheten är planerad att pågå.

• Anonym

Samt:

14 §   Arbetstagaren skall samråda med arbetsgivaren om ledighetens förläggning och om andra frågor som rör ledigheten. Om det kan göras utan olägenhet för arbetstagaren, skall denne lägga ledighet som avses i 11 § så att verksamheten hos arbetsgivaren kan fortgå utan påtaglig störning.

Kan överenskommelse inte träffas om hur ledigheten skall tas ut vid förkortad arbetstid, skall arbetsgivaren förlägga ledigheten i enlighet med arbetstagarens önskemål, om en sådan förläggning inte medför påtaglig störning i arbetsgivarens verksamhet. Arbetsgivaren får inte utan arbetstagarens samtycke förlägga ledigheten på annat sätt än att sprida den över arbetsveckans samtliga dagar, dela upp ledigheten under arbetsdagen eller förlägga den till någon annan tid än arbetsdagens början eller slut.

Har beslut i en sådan fråga som avses i andra stycket träffats på annat sätt än enligt arbetstagarens önskemål, skall arbetsgivaren underrätta arbetstagaren och arbetstagarens lokala arbetstagarorganisation om beslutet. Detta skall om möjligt göras senast två veckor före ledighetens början. Lag (2001:143).

• Anonym (mamman)

Du tänker på det här med att anmäla två månader innan? För själva rätten att jobba 50% har vi ju redan konstaterat..

För det första är det §3 jag utnyttjar. Och §5 rör HEL ledighet. Men med det sagt så anmälde jag i så fall detta redan i somras så det är inget du behöver haka upp dig på.

• MartinP

Hej!

Det här inlägget handlade mycket om regler, men frågan var väll egentligen mest av moralisk natur, eller?

Jag är själv arbetsgivare på ett mindre konsultbolag på 6 anställda. Vi är inom IT/data-branchen och det är näst intill omöjligt att hyra ut någon på annat än 100%. Det är svårt som det är att hyra ut någon som överhuvud taget kan tänkas behöva VABa eller bli sjukskriven. Våra kunder se inte konsulterna som sin egen personal utan något man hyr in just för att slippa den "problematiken".

Men att ha folk som blir föräldralediga ger också möjligheter! En av mina anställda gick på mammaledighet för 3 månader sedan och då kunde vi ersätta henne hos kunden med en ny konsult som vi då anställde. Kunden var dock väldigt nöjd även med "mamman", så jag tror säkert att de vill ha tillbaka även henne när hon kommer tillbaka, och då har jag ju två konsulter där!

Det du ska tänka på är dock att går det inte att hyra ut dig som konsult så kommer du i långa loppet att bli av med ditt jobb pga arbetsbrist. Och "långa loppet" kan vara allt från precis din uppsägningstid till något mer beroende på hur stort bolaget är. Hur mycket man än vill så kan man inte låta sitt bolag gå i konkurs för att en inte går att hyra ut, det är inte rätt mot de andra man har anställt. Jag har själv tvingats göra det för ett par år sedan med en som tyvärr blev deltidssjukskriven. Det känns hemskt men tack och lov hittade vi ett annat jobb till henne på en "vanlig" arbetsplats.

(Nu blir säkert många upprörda över att läsa om den hemska arbetsgivaren. Känner man så så får man gärna komma med förslag på hur det ska lösas på ett bättre sätt för arbetsgivaren...)

Svar på tråden Får dåligt samvete gentemot arbetsgvaren för att jag vill jobba 50%..