Får dåligt samvete gentemot arbetsgvaren för att jag vill jobba 50%..
Min son ska snart börja på förskola och kommer då att vara 16 månader. Pga. ekonomin har jag inte råd att vara hemma på heltid längre utan hade tänkt att börja jobba 50-60% och ta ut resten i föräldraledighet. Detta för att sonen ska få så korta dagar som möjligt på förskolan och vi ska få mer tid tillsammans.
Nu har jag så dåligt samvete gentemot min arbetsgivare. Jag är anställd som konsult på ett bemanningsföretag och när jag idag har pratat med min chef så låter det jätteproblematiskt för dem; de har SÅ få uppdrag som är på deltid men att självklart har jag rätt att jobba deltid så länge jag ahr föräldradagar kvar och de får lösa det på något sätt (detta sagt i uppgiven ton och lite suckande). Gör jag fel på något sätt? Är mitt dåliga samvete befogat? Borde jag rätta mig efter vad som är bäst för arbetsgivaren?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-14 16:04
Alltså.. jag vet att man har rätt att vara föräldraledig på heltid fram tills barnet är 18 månader. Med andra ord borde man väl ha rätt att vara föräldraledig på halvtid fram tills barnet är 18 månader? Jag har inte räknat med att vara föräldraledig på halvtid i all evighet utan bara till en början - tills han fyller 18 månader om jag inte får ett deltidsuppdrag som är längre än så.