Kan man ställa diagnos på en tre åring med
ev ADD?
Vilka är symtomen hos barn med ADD? Hur lång tid tar en utredning? Vad gör man i utredningen?
ev ADD?
Vilka är symtomen hos barn med ADD? Hur lång tid tar en utredning? Vad gör man i utredningen?
Varför tror du att ditt barn har just ADD? ADD är ju samma som ADHD (egentligen finns inte ADD längre utan man kallar även den diagnosen ADHD) fast utan det hyperaktiva, dvs svårt med koncentration, uppmärksamhet, uthållighet osv. Men hur detta yttrar sig vid 3 års ålder vet jag inte riktigt, kontakta BUP eller barnpsykolog via BVC om du är orolig.
Supersvårt att bedömma vid den åldern.. min dotter är 5 år och har ett team omkring sig..
vi avvaktar just för att det är svårt att lixom sätta fingret på vad som är fast och tillfälligt och vad som inte är det..
Men att det vi är överrens om att hon inte är som andra ...
Men eftersom vi har allt som går ( känns det som) på nära håll så är vi kvar i rullorna, då jag snarare blir överraskad om det INTE är något än tvärtom..
Min 9 åriga dotter har ADD men utreds även för autism så jag kan nog inte riktigt ta henne som exempel. Men hon har, förutom sina sociala svårigheter och annat, svårt med just koncentration, ork, uppmärksamhet och störs lätt av ljud omkring sig. När hon var mindre var hon väldigt rädd och orolig och det tog lång tid, upp i femårsåldern, innan hon kunde tala någorlunda flytande. Hon har fortfarande svårt att uttrycka sig i ord, det kan vara för att hon har svårt att fokusera men logopeden säger att hon har en väldigt splittrad uppfattning av verkligheten runt omkring sig. Det bästa är att utreda om du har funderingar.
Ju tidigare man utreder desto bättre. Sen beror givetvis allt på vilka svårigheter barnet har.
I första hand är det bäst för barnet!!
I andra hand för föräldrarna som inte behöver känna att det är deras fel!
Hur tidigt en diagnos "behövs" är ju framför allt beroende av hur stora svårigheter det handlar om, o hur mkt styrkorna kan kompensera.
När särskilt stöd behövs så ska det ju ges o utredning/diagnos/utvecklingsbedömning el dyl bör ses som en karta.
Strävansmålet är att nå målet, o sen vilken väg man tar är mindre viktig, bara man kommer fram. Med diagnos går det skaffa sig kunskap, som är nyckeln till mycket. Så även till småvägarna på kartorna.
Så känner jag
Man kan ju inte dra alla över en kam, heller! Bara för att du känner ena familj som skyller allt på sitt barns diagnos så innebär det inte att detta gäller för alla.
Ladyshady, jag är också nyfiken på ditt barns symptom. :)
Allt är ju relativt o det finns ju inga garantier för att barn med NPF klarar skolan för att de har föräldrar som har kunskap insikt o jobbar o kämpar med sina barn.
Även med samma diagnos är ju alla olika o styrkorna bär en bit på vägen. Hur långt beror ju på hur stora styrkorna/svårigheterna är.
Själv arbetar jag med barn med npf o har 3 barn med diagnoser inom NPF.
14 åringen har kombinerad adhd och autistiska drag. Hon är bäst i klassen.
7-åringen har autistiskt syndrom, kombinerad adhd, trotssyndrom, tvångssyndrom, motorisk koordinationsstörning samt dysomni. Hon har assistent i skolan o vi kämpar oss gula o blå med henne!
5-åringen har en ospecificerad adhd-diagnos o även honom kämpar vi oss igenom dagen med. Han utreds för autism o vi har börjat träna TBA. Vi har handledning 2 ggr i veckan men även hab har svårt att få till det med honom!
Ändå känner jag att vi är kompetenta o insatta!!
Mina två yngsta fick diagnos när de var 3,5 år! Då var vi helt slutkörda!
Inget funkade på dem! Vi kunde helt enkelt inte fostra dom!
Vi behövde verkligen diagnoserna o vi har haft/har nytta av dem!
Mina barn fungerar inte som andra o de kräver ett annat förhållningssätt! Blir de inte bemötta efter sina förutsättningar så Kan de inte fungera optimalt efter sina förmågor!
Tillämpad Beteende Analys.