• Finlänskmamma

Firas Lilla jul i Sverige?

Hur är det, är Lilla jul en finland-svensk tradition
    eller firar ni den oxå i Sverige?

Om ni gör det, hur gör ni?

Där jag bor klär man en liten gran och ger kanske barnen en liten julklapp.
    En vinter minns jag att mina föräldrar gav mig och min syster en skattkarta från lilla-jultomten som innehöll en väska full med småa julklappar....
    När jag var barn, sprang vi runt och kastade in lillajul-kort men det gör man inte så ofta mera har jag märkt.

Till tradition i min familj sätter oxå barnen ut en morot till tomtens ren och pepparkakor till tomten som sen ger barnen en present under natten mellan lördag och söndag.

Vill att min barn ska minnas deras jular som barn med fina minnen så jag har fortsatt dom traditioner mina föräldrar hade för mig som barn.... Tycker inte att det är något fel med att låta ens barn tro på det magiska och tomtar...

• Svar på tråden Firas Lilla jul i Sverige?
  • Våra Liv

aldrig hört talas om, när firas den?

• Erika

Vi firar lilla-julafton dagen innan men det är kanske inte samma sak.

• ElleEsse

Jag firar Lilla Jul, men jag e ju ålänning ;)

• AasaC

Nej, Lilla jul firas inte i Sverige. Möjligtvis av Finländare som flyttat dit. Själv är jag svensk, men flyttade till Åland förra året. Då fick jag höra talas om Lilla jul för första gången, så nu har vi väl börjat fira det pytte lite för barnens skull (alla sonens dagiskompisar firar det ju). Fast annars är det helt nytt för mig.

• AasaC

På lördagen innan 1:a Advent firar man Lilla jul.

• Finlänskmamma

Vi firar sista lördagen i november före första advent....
    Undrar hur det kommer sig att den firas här och inte i Sverige...och hur är det på den finska sidan av Finland?

• Lilla Rus

visst firas "pikku-joulu" i resten av Finland också!

• Kixi

låter som en trevlig tradition! har dock inte hört talas om den innan jag läste detta inlägg.
    Jag ställer ut gröt eller annan mat till tomten på julafton(i själva verket är ju tomten djuren som håller till runt vår gård), tycker att det är en trevlig tradition att dela med sig även till djur och andra väsen som bor runt omkring oss. Har alltid fågelbord och äpplen och allt möjligt till djuren på vintern men på julafton blir det lite extra. Vid jul ska det vara lite magiskt och mysigt tycker jag :)

Svar på tråden Firas Lilla jul i Sverige?