• SuperJE

Byta handtag på 50 talsluckor. Hur fyller man igen hålen??

Jag är helt lost just nu. Vi ska måla om hela köket, även skåpluckorna. Just nu är det riktigt fula handtag från 50 talet som sitter på skåpen. Tar man bort dessa är det ett stort hål i varje lucka som vi måste fylla igen för att kunna sätta in "vanliga" handtag.

Någon som har något tips på hur man ska göra? Så enkelt som möjligt såklart :) Tack på förhand!!

• Svar på tråden Byta handtag på 50 talsluckor. Hur fyller man igen hålen??
  • Sarilariz

Spackla och måla över?

Bästa är egentligen att ta med en lucka till en färghandel/järnhandel och visa upp den. Då kan de rekomendera vilken sorts spackel och färg du bör använda, samt om det är så att luckan behöver avfärgas/avlackas innan. 

• SuperJE
    Sarilariz skrev 2011-02-14 20:11:16 följande:
    Spackla och måla över?

Bästa är egentligen att ta med en lucka till en färghandel/järnhandel och visa upp den. Då kan de rekomendera vilken sorts spackel och färg du bör använda, samt om det är så att luckan behöver avfärgas/avlackas innan. 
    Men vi har beställt målning genom en firma, så dom sköter allt som har med färg att göra. Men fixar vi inte igen hålen innan dom kommer, så måste vi sätta tillbaka samma gamla fula handtag.

Hålen är 12 mm stora, så frågan är om det är en så bra idé att spackla igen dom..? Det funkar väl, men frågan är om det är "rätt" metod.
  • k girl

Är det typ snabelhandtag ni har? De är ju jättefina. Sälj dem på tradera sedan, du kan nog tjäna en del på dem. Hålen pluggar ni igen med träplugg som ni täljer till, slipar och sedan spacklar ni.

• relan

Originalbeslag från 50-talet? Inte bara mycket snygga, utan också eftertraktade. Varför byta bort dem? Dagens beslag kommer inte i närheten av den kvaliteten och formkänslan.

• k girl

Tänk bara på att det är vanskligt att byta handtag på sådana luckor; de är ju inte bara handtag utan också luckans låsmekanism. När det gjordes i min lägenhet gick det inte att stänga luckorna ordentligt, eftersom luckorna var överfalsade. Minns inte riktigt hur de gjorde - jag undrar om de satte in en liten magnetlist i skåpet? Jag förmodar att ni har överfalsade luckor och alltså snabel- eller tryckobeslag som är genomgående, därav hålen.

• k girl
    relan skrev 2011-02-14 23:11:50 följande:
    Originalbeslag från 50-talet? Inte bara mycket snygga, utan också eftertraktade. Varför byta bort dem? Dagens beslag kommer inte i närheten av den kvaliteten och formkänslan.
    Instämmer till fullo.
  • SuperJE
    k girl skrev 2011-02-14 23:08:21 följande:

Är det typ snabelhandtag ni har? De är ju jättefina. Sälj dem på tradera sedan, du kan nog tjäna en del på dem. Hålen pluggar ni igen med träplugg som ni täljer till, slipar och sedan spacklar ni.

Yes, snabelhandtag är det vi har. Vi bestämde oss för att behålla dem, då vi inte hann fixa igen hålen innan målaren kom (idag)
    Vi skulle även behövt fixa magneter så luckorna hölls stängda. Känns lite krångligt =) Men tack tipsen, nu vet jag hur jag ska göra OM man någon gång skulle ändra sig.
Svar på tråden Byta handtag på 50 talsluckor. Hur fyller man igen hålen??