tro på andar utan att vara kristen/religös?
Kan man tro på andar och spöken utan att vara kristen eller religös för huvudtaget?
Eller går det där hand i hand? Tror jag på spöken så är jag religös?
Kan man tro på andar och spöken utan att vara kristen eller religös för huvudtaget?
Eller går det där hand i hand? Tror jag på spöken så är jag religös?
Jag är inte religiös och jag tycker inte de har något samband. Jag tror på andar eller "spöken". Dock inte demoner.
Fast om man pratar med medium, så handlar det om himlen, änglar och helgon. Det är ju ganska religöst egentligen.
Jag är splittrad.
Varför tror du inte på demoner?
Ingen annan som har funderat på detta?
Har aldrig reflexterat över det, kan inte påstå att jag är jätte religiös. Men tror helt klart på andar, hos min mormor i det gamla hyreshuset får man nästan alltid uppleva oförklarliga saker. Sist var det "någon" som möblerade om och kastade ner tavlor i trapphuset, som vanligt hängde alla tavlor kvar och inte var något ommöblerat inte..
För att demoner är "monster".
Och jag har aldrig hört talas om monster. Bara elaka,onda döda människor.
Alltså jag tror också på andar och späken. Har upplevt en hel del saker.
Men så har jag börjat fundera över det här med den religösa delen. Jag trodde ju själv att jag inte var sån. Men på något sätt borde jag vara det om jag tror på ett liv efter döden, eller har jag helt fel?
Man kan alltså tro fast inte tro?
hmmm.. fortfarande undrande
Jag undrar över varför det bara är vissa människor som ser andar och annat oknytt. Jag har bott i gamla hus i hela mitt liv, gått längs skogvägar mitt i natten, varit och undersökt gamla husruiner i skogen, suttit vid gamla forngravar om kvällarna här i skogarna många gånger, men aldrig nånsin fått se det minsta lilla spöke. Bara harar, vildsvin, älgar och andra djur. Är det bara en del som kan se andarna eller?
Tro och religion går väl hand i hand? Även om man är troende ateist så är man ju per definition troende... Eller? Däremot kan du väl _se_ andar eller spöken utan att vara religiös. Syn- eller hörsel-hallucinationer behöver ju t.ex. inte betyda att den som upplever det är religiös.
Så mitt svar är nej, du kan inte tro på andar utan att vara religiös.