• starlight

Få bort kvalster?

Tror jag är damm och kvalster allergisk, blis snuvig direkt jag inte dammat och vädrat ordentligt på några dagar..men jag funderar över hur man ska få kål på kvalster som finns i bäddmadrasser och kuddar? Om man hänger ut dessa när det är minusgrader ute, dör kvalstrena då?
    Någon som har nåt bra förslag?

• Svar på tråden Få bort kvalster?
  • Lena

Tvätta dem i 60 grader då och då och häng ut och vädra ofta. Det tar död på det mesta

• starlight
    Lena skrev 2011-02-14 22:10:10 följande:
    Tvätta dem i 60 grader då och då och häng ut och vädra ofta. Det tar död på det mesta
    ja, jag försöker göra det ibland, tänkte om minusgrader tar kål på dem med? Har hört att man ska lägga borstar och kammar i frysen om man skulle få huvudlöss så att gnetterna dör, tänkte om det skulle vara samma med kvalster? :)
  • Jille
    starlight skrev 2011-02-14 22:16:46 följande:
    ja, jag försöker göra det ibland, tänkte om minusgrader tar kål på dem med? Har hört att man ska lägga borstar och kammar i frysen om man skulle få huvudlöss så att gnetterna dör, tänkte om det skulle vara samma med kvalster? :)
    2 upp till en vecka tar det innan kvalster dör i frysen beroende på tempratur läste ja idag :/
  • Mammato2

Ok när jag var liten hade jag kvalser allergi och då la min mamma mina sängkläder alltså kudde och täcke i frysen, tror hon hade två uppsättningar eller så låg den i från morgon till kväll. Hon fick höra att kvalsern dör i frysen.

Jag blev av med min kvalster allergi vad det berodde på att jag blev av med det kan va ålder att det växer bort  

• starlight
    Mammato2 skrev 2011-07-08 08:12:52 följande:
    Ok när jag var liten hade jag kvalser allergi och då la min mamma mina sängkläder alltså kudde och täcke i frysen, tror hon hade två uppsättningar eller så låg den i från morgon till kväll. Hon fick höra att kvalsern dör i frysen.

Jag blev av med min kvalster allergi vad det berodde på att jag blev av med det kan va ålder att det växer bort  
  • Jille
    Mammato2 skrev 2011-07-08 08:12:52 följande:

Har du förändrat dina kostvanor sen du hade allergin? jag har börjat fundera på ifall det är min kost som sänker ner mitt imun och gör mig känslig för kvalster, jag har bara haft problem i 3 år men alldrig innan
  • Mammato2
    Jille skrev 2011-07-20 13:30:23 följande:
    Har du förändrat dina kostvanor sen du hade allergin? jag har börjat fundera på ifall det är min kost som sänker ner mitt imun och gör mig känslig för kvalster, jag har bara haft problem i 3 år men alldrig innan

Jag hade allergin som barn alltså jag var runt 6år försvann väl ungefär vid 13 års ålder så jag tror inte att det beror på ändrad kost utan att allergin växte bort. Glad

Men att frysa sängkläderna dödar kvalsterna. 
  • Jille
    Mammato2 skrev 2011-07-20 18:03:05 följande:
    Jag hade allergin som barn alltså jag var runt 6år försvann väl ungefär vid 13 års ålder så jag tror inte att det beror på ändrad kost utan att allergin växte bort. Glad

Men att frysa sängkläderna dödar kvalsterna. 
    här hitta ja när ja googla

""Kvalster fryser ihjäl vid -18 grader. Om man istället vill tvätta ihjäl kvalster gör man det vid 60 grader. 118100 önskar en trevlig eftermiddag.""

vill till att det blir jävligt kallt :)

Jag vill bara tipsa igen, sedan ja börja försöka undvika tillsatser i maten speciellt syntetisk citronsyra så har jag slutat klia nästan hellt. Jag har kvalsterallergi men den verkar bli mycket bättre av att inte äta tillsatser, änsålänge har det bara gått drygt 2 veckor men jag är bättre nu än på länge.

Har läst massa på internet som blivit hellt befriade från allergiska besvär.
Svar på tråden Få bort kvalster?