• Anonym

Kan han kräva tillbaka sina dagar?

Sonen är snart 2 år. Jag har haft ensam vårdnad från början och har tagit ut alla föräldradagar.
    Jag och pappan till sonen ligger i en vårdnadstvist och han sa idag att han har rätt till att kräva tillbaka dem dagarna som han vill vara föräldraledig.

Om jag behåller ensam vårdnad, måste jag betala tillbaka honom?
    Om TR dömmer till gemensam, måste jag betala tillbaka honom även fast dagarna redan är använda?

tacksam för svar.

• Svar på tråden Kan han kräva tillbaka sina dagar?
  • hedersknyffel
    Anonym skrev 2011-02-15 01:13:39 följande:
    Sonen är snart 2 år. Jag har haft ensam vårdnad från början och har tagit ut alla föräldradagar.
    Jag och pappan till sonen ligger i en vårdnadstvist och han sa idag att han har rätt till att kräva tillbaka dem dagarna som han vill vara föräldraledig.

Om jag behåller ensam vårdnad, måste jag betala tillbaka honom?
    Om TR dömmer till gemensam, måste jag betala tillbaka honom även fast dagarna redan är använda?

tacksam för svar.
    Låter som att du utnyttjat din ensamma vårdnad från början till... Han kommer få rätt och du skall betala vartenda öre inkl. ränta. Sorry for U
  • Anonym

Varför var han inte delaktig under första året med barnet ? Tänkte just på att han vill ha sina dagar nu när barnet är 2 år och varför han inte velat det tidigare. Utgår från att ni aldrig bott ihop.

• Anonym

Så här står det på försäkringskassans hemsida

Hur många dagar får man?

Vid gemensam vårdnad har ni som är föräldrar rätt till 240 dagar var med föräldrapenning. Av dessa är 60 dagar med sjukpenningnivå reserverade för var och en av er.

De övriga kan en av er välja att avstå till den andra föräldern. Den som avstått föräldrapenningdagar kan ta tillbaka dagar som det ännu inte betalats ut ersättning för. Du hittar de blanketter du behöver nedan.

Vid flerbarnsfödsel får ni ytterligare 180 dagar för varje barn utöver det första. Vid flerbarnsfödsel kan båda föräldrarna vara hemma samtidigt och få föräldrapenning.

Har du ensam vårdnad om barnet har du rätt till alla 480 dagarna.

Föräldrapenningen kan betalas ut som hel, tre fjärdedels, halv, en fjärdedels eller en åttondels ersättning. Hur mycket föräldrapenning du kan ta ut per dag beror på hur mycket du arbetar i förhållande till normal arbetstid för en heltidsarbetande inom yrket

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning

• Anonym

Vi har aldrig bott ihop och han har varit utomlands och ej intresserad av barnet förans nu. Dem umgås VH men jag vill behålla ensam vårdnaden. Dock vill han vara pappaledig men jag har ju redan använt dagarna som jag har haft rätt till pga ensam vårdnad.

Den som avstått föräldrapenningdagar kan ta tillbaka dagar som det ännu inte betalats ut ersättning för.

Ja men dem dagarna som redan har betalats ut för? Jag har ju använt alla dagar pga jag har haft ensam vårdnad, så han har inte skrivit över några dagar som han nu kan ångra om man säger så..
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-02-15 01:35:48 följande:
    Så här står det på försäkringskassans hemsida

Hur många dagar får man?

Vid gemensam vårdnad har ni som är föräldrar rätt till 240 dagar var med föräldrapenning. Av dessa är 60 dagar med sjukpenningnivå reserverade för var och en av er.

De övriga kan en av er välja att avstå till den andra föräldern. Den som avstått föräldrapenningdagar kan ta tillbaka dagar som det ännu inte betalats ut ersättning för. Du hittar de blanketter du behöver nedan.

Vid flerbarnsfödsel får ni ytterligare 180 dagar för varje barn utöver det första. Vid flerbarnsfödsel kan båda föräldrarna vara hemma samtidigt och få föräldrapenning.

Föräldrapenningen kan betalas ut som hel, tre fjärdedels, halv, en fjärdedels eller en åttondels ersättning. Hur mycket föräldrapenning du kan ta ut per dag beror på hur mycket du arbetar i förhållande till normal arbetstid för en heltidsarbetande inom yrket

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/...

Men det kan omöjligt stämma för jag och barnts pappa har gemensam vårdnad och jag har fått ALLA dagar på försäkringskassan utan att han skrivit över några på mig. (han vet inte om att jag har fått det heller) jag har så jag anmäler dagar på nätet.
  • ApelsinKiwiBanan
    Anonym skrev 2011-02-15 02:14:42 följande:
    Vi har aldrig bott ihop och han har varit utomlands och ej intresserad av barnet förans nu. Dem umgås VH men jag vill behålla ensam vårdnaden. Dock vill han vara pappaledig men jag har ju redan använt dagarna som jag har haft rätt till pga ensam vårdnad.Ja men dem dagarna som redan har betalats ut för? Jag har ju använt alla dagar pga jag har haft ensam vårdnad, så han har inte skrivit över några dagar som han nu kan ångra om man säger så..
    Du kommer inte behöva betala tillbaka några dagar, de var till för ditt barn och är nu förbrukade.
  • Anonym

Visste pappan om att han kunde få vara föräldraledig fast du hade ev? Varför har ev?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-02-15 02:39:05 följande:
    Men det kan omöjligt stämma för jag och barnts pappa har gemensam vårdnad och jag har fått ALLA dagar på försäkringskassan utan att han skrivit över några på mig. (han vet inte om att jag har fått det heller) jag har så jag anmäler dagar på nätet.
    Kan du omöjlig ha , då har dom gjort fel på fk eller så har ni inte gemensam vårdnad . Det går automatiskt att ni får 240 dagar var om ni har faderskapet påskrivet o gemensam vårdnad . Sen 60 dagar kan pappan inte skriva över heller så domhar du inte heller fått o kan inte få heller .
    Kolla på fk hemsida om du loggar in med bank id , står det verkligen att du har 480 dagar på dig? Inte att ni har dom dagarna tillsammans. 
  • Anonym

Kollade på min sida nu o det står 480 dagar men det står oxå : 
    Om du och den andra föräldern har gemensam vårdnad av barnet krävs att den andra föräldern avstår dagar till dig för att du ska få utbetalt fler än hälften av föräldrapenningdagarna för barnet.  

Vilket innebär att alla dagarna inte är mina.

Så det är era totala dagar som syns på din sida o lika så på hans. 

• Anonym

Så vad då har ts tagit ut dagar hon inte har rätt till? Ja då kan han kräva tilbaka sina dagar

Svar på tråden Kan han kräva tillbaka sina dagar?