• Anonym

Slem

Vaknade imorse av att min bebis på 10 v kräks slem och rosslar till, det lät jätteobehagligt. Sedan började hon gråta. Jag fick upp henne i famnen och hon kräktes litegran och rosslade en stund för att sedan lugna sig. Jag har gett koksaltlösning men jag vet inte om det hjälper mot slem i halsen. Nu sover hon och är/andas som vanligt. Hon har ätit hlet ok och verkar pigg och "normal".  Jag har läst på om rs och är naturligtvis orolig för det men då ska väl barnet vara rejält förkyld, det är allmäntillståndet man ska gå på eller hur? Vad kan man ge och göra för att underlätta för bebisen när dene har slem i halsen? 

• Svar på tråden Slem
  • BVC Sköterskan

Hej!

RS är ett vanligt virus, som förekommer mer eller mindre från höst till vår. De flesta blir inte mer påverkade än som vid en vanlig förkylning, men små barn framför allt under tre månader kan bli väldigt andingspåverkade. Alla barn drabbas någon gång under sina första levandsår. Man blir inte immun, men nästa gång blir symtomen oftast betydligt lindrigare.

Du har helt rätt som resonerar att man utgår från allmäntillståndet. Det finns inget antibiotika mot detta, man sytmombehandlar endast.

Det du kan göra hemma är att ge koksaltdroppar regelbundet, som hjälper att lösa upp slemmet och vid behov kan man även ge näsdroppar. Ibland är det bra att använda näsfrida för att få ut snor och slem. Man bör dock vara ganska restrektiv, då flitigt användande av näsfridan kan irritera slemhinnorna. Låt henne gärna sova med höjd huvudände om hon har mycket slem, det underlättar andningen. Bilbarnstolen eller babysitter brukar fungera bra i dessa lägen.

Ha koll på att hon orkar äta och kissar regelbundet. Utvecklar hon kraftig hosta och andingssvårigheter så bör du uppsöka närmaste akutmottagning.

MVH Christine

Svar på tråden Slem