• snabla

kan magsjuka ge reflux?

hejsan har en 2månaders som har magsjuka och har haft det ett par dagar. Hon har vattniga diaréer,
    äter mindre mångd per mål och har kräkts några gånger. Hon är dock pigg och igår vägde vi henne
    på bvc och hon hade gått upp bra i vikt. Två saker är lite märkliga dels så är det länge mellan kräkningarna
    1-2dygn och hon hostar oftast tills hon kräks och vill genast äta igen efter kräkningen gör man det i en vanlig
    magsjuka? Sedan har hon blivit mer grinig/missnöjd och sover mkt sämre spec på dagarna detta har eskalerat
    de senaste dagarna så nu undrar jag om magsjukan kan ha irriterat slemhinnorna och gett refluxsymtom?
    Vår äldre dotter hade det tills vi gav Zantac  det blev bättre o jagkänner igen detta spec m dålig sömn o
    uppvaknanden direkt man lägger ner henne. Tror du att detta går över av sig själv eller måste man medicinera?

• Svar på tråden kan magsjuka ge reflux?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Enligt min erfarenhet är det ganska ovanligt med magsjuka på barn under sex månader. Däremot kan bör man alltid fundera på allergier, reflux eller liknande när barn kräks och/eller upplevs ha svårt att komma till ro. Dessutom kan "vanlig" spädbarnkolik ge dessa sytmom, även om de oftast märks redan runt två veckor och brukar klinga av runt två månader.

Blir hon trött, slö och/eller får hög feber bör ni självklart kontakta närmaste akutmottagning. Det låter dock som att hon är relativt pigg och går upp i vikt, vilket talar mer för allergi eller reflux om det inte "bara" är något tillfälligt.

Reflux kan man som ni vet behandla med läkemedel och i vissa fall operation, med det beror på symtombilden.
    En del barn mår bra av att "endast" äta oftare, mindre mängder, rapa både under och efter mat, ha höjd huvudände i samband med och ett tag efter matning. Dessa barn klarar sig alltså utan både läkamedel och operation.

Komjölksallergi drabbar en del, framför allt barn under två år, sedan brukar det växa bort. Första steget brukar vara att erbjuda komjlksfri kost om man misstänker detta. Det är dock inget jag rekommenderar att man gör på eget bevåg utan att diskutera med BVC-sköterskan, som känner er.

Mitt råd är att du pratar med er BVC-sköterska om vad er dotters missnöje och kräkningar/diarré kan bero på och utgå ifrån det.

MVH Christine

• snabla

tack för ditt svar! Ja vi var så säkra på att det var magsjuka till att börja med
    eftersom storasyster hade det i samband och även vi föräldrara känt oss lite
    illamående (samt att det går mkt sånt nu...). Tycker att det skulle ha visat sig tidigare
    om det är allergi eller reflux? Hon har ju till för 1,5vecka sedan varit så nöjd o
    i stort sett aldrig kräkts det var därför jag undrade om hon nu haft magsjuka om det
    kunde irritera slemhinnorna? Ja ja får höra mer med bvc då jag ska dit till veckan
    hoppas bara att diaréerna går över snart, kanske har hon bara lite ont i magen
    hon sover ju bättre på nätterna.

Svar på tråden kan magsjuka ge reflux?