• Tänkaren73

15 eller 25 timmar i Sollentuna?

Vi har nyligen bestämt oss för att försöka flytta från Bromma till Sollentuna. Vi har en liten kille på 1,5 år och väntar vårt andra barn och jag har därför börjat kolla på vad som gäller för barnomsorg.

Jag blev väldigt förvånad när jag insåg att det skiljer sig så mycket mellan Stockholms kommun där vi bor nu och Sollentuna. I Bromma får man ha det äldre barnet på dagis 30 timmar per vecka, men i Sollentuna verkar det bara vara 15! Det finns dock ett lite kryptiskt undantag där det verkar som om man kan få ha barnet upp till 25 timmar om man inte har det på dagis under skollov. Är det någon som vet hur detta funkar? Är det man själv som väljer vilket alternativ man vill ha?

Det känns verkligen tråkigt att barnomsorgen kanske blir det som bestämmer var vi kommer att bo och inte var vi egentligen skulle vilja vara. Grrrrrrrr

• Svar på tråden 15 eller 25 timmar i Sollentuna?
  • KMJ

Det är 15 tim i veckan som gäller, men du kan välja att ha ditt barn 25 tim i veckan, men då måste ditt barn vara ledig alla lov, klämmdagar och minst 7 veckor på sommaren. Jag har valt att ha min 2 åring 25 tim i veckan. Jag tycker det funkar bra då hon går 9 - 15 mån - tors och ledig alla fredagar.

• Tänkaren73

Tack för svar. Det låter ju som ett mycket bättre alternativ än att de bara får gå 15 timmar per vecka. Då känns det som om det inte ens är värt att försöka skola in.

• nogger1234

Men vad har en liten 1,5-åring på förskolan att göra om du ska vara hemma och mammaledig?

• Tänkaren73

Leka med andra barn och ha roligt! Dessutom kommer han att vara ca 2,5 år när det beger sig, men det är en helt annan fråga som jag ber dig ta i ett helt annat forum. Alla älskar vi våra barn och alla gör vi de val som vår egen familj mår bäst av och det hoppas jag att vi kan respektera varandra för. Ha en bra dag! 

Svar på tråden 15 eller 25 timmar i Sollentuna?