• lojsan

Gravid & inte kunnat äta på 2 dagar....tips någon???

Är gravid i 7 veckan med mitt tredje barn. Vaknade häromnatten med ett fruktansvärt illamående. Försökte äta lite men det kom upp igen....var på jobbet igår (jobbar som kock) men fick åka hem pga fruktansvärt illamående. Får spykänslor så fort jag öppnar kylskåpsdörren...men är helt tom på mat i magen...måste få i mig ngt....tips någon????

• Svar på tråden Gravid & inte kunnat äta på 2 dagar....tips någon???
  • emmakatta

För mig så fungerade det att äta sura hårda godisar innan jag åt mat. Hade alltid en påse med kryptoniter tillgängliga

• lojsan

Okej...kan vara värt att testa:) Tack!!

• emmakatta

När jag tänker efter så käkade jag salta kex också, typ saltiner. Illamåendet är inte skoj, särskilt inte om man jobbar som kock, jag kunde iaf hålla mig undan mat...

• Bustrollen

Det som funkade för mig när jag mådde som sämst var isglass eller knäckemacka(enbart det rutiga funkade för mig dock) med smör på. Allt annat kom upp igen, även vatten.

• Wizla85

Du kan testa att köpa postafen (mot åksjuka) på apoteket. Hjälper inte det så kan du ringa BM och fråga om du skulle kunna få lergigan comp utskrivet. Det fick jag och det var min räddning!

Och sen så försök att aldrig bli tom i magen(när du väl kan äta lite igen).

LYCKA TILL!

• DragonLover

Jag mådde aldrig riktigt så dåligt men djungelvrål hjälpte mot mitt illamående.
    BM föresloga att man skulle doppa äpple i salt men det låter inte så gott...

• MJ70

Det enda som funkat för mig är att pressa en citron i ett dricksglas, blanda med en tsk florsocker och häll på iskallt vatten.
    Sen har jag en bit färsk ingefära som jag luktar på när illamåendet kommer.

Kanske låter knasigt men det funkar för mig. : )

• lojsan

Tusen tack alla för era tips! Ska prova era tips och se vilket som funkar bäst:)

• Limonella

Jag var fruktansvärt illamående i början av min graviditet och berättade det för barnmorskan på inskrivningen. Hon tog ett blodprov för att kolla mina sköldkörtelvärden och det visade sig att de inte var riktigt bra, så jag fick levaxin utskrivet. Om du inte redan har fått dina sköldkörtelvärden testade kan det vara bra att be barnmorskan om det. Hoppas du mår bättre snart!

Svar på tråden Gravid & inte kunnat äta på 2 dagar....tips någon???