• Tant Green

Ska jag ersätta Ö med O eller OE på flygbiljett??

Hoppas någon vet snabbt.... Jag håller på att boka flygbiljetter (med Brussels Airlines) och vi har Ö i efternamnet. De tillåter inte att man skriver in det, men samtidigt står det ju att det är viktigt att namnet är identiskt med det som står i passet. Vilket är bäst, att jag ersätter Ö med O eller med OE? Är det OE som är standard? Det är ju inga problem när vi åker iväg från Sverige, men man vill ju undvika trassel på hemresan...

• Svar på tråden Ska jag ersätta Ö med O eller OE på flygbiljett??
  • Tant Green

Äsch, glöm det. Jag bestämde mig för OE. Fick ungefär lika många svar på båda varianterna när jag googlade runt, men ungefär lika många sa att det inte spelar någon roll, så jag hoppas på det

• Elli47

oe ska man skriva, det står så på passet också om du kollar nertill.

• Tant Green
    Elli47 skrev 2011-02-15 13:37:03 följande:
    oe ska man skriva, det står så på passet också om du kollar nertill.
    Ja, men titta, vad bra Det hade jag inte tänkt på att det står OE där.
  • SVejsan

Och när vi påpekat att det borde vara OE (har det i efternamnet också) så har resebyrån sagt att det också är vedertaget med O istället också. (De skrev i det så)

• Elli47
    SVejsan skrev 2011-02-15 14:11:36 följande:
    Och när vi påpekat att det borde vara OE (har det i efternamnet också) så har resebyrån sagt att det också är vedertaget med O istället också. (De skrev i det så)
    Det var ju tokigt! Till mig var det en resebyrå som sa att kolla hur det står i passet och skriva exakt likadant.
Svar på tråden Ska jag ersätta Ö med O eller OE på flygbiljett??