Räknas min förlossning som komplicerad? Långt inlägg...
Jag fick barn för ungefär ett år sedan.
Hade inte planerat barnet, utan blev gravid trots preventivmedel. Till saken hör att jag alltid varit väldigt förlossningsrädd och till och med funderat på att välja bort att ens försöka skaffa barn p.g.a. detta.
Men nu eftersom jag stod där med ett plus på stickan så ville jag inte ta bort det!
Var rädd under graviditeten men försökte inte få kejsarsnitt, utan ville klara det vaginalt.
Men när förlossningen väl kom så var det för mig en mycket skräckfylld upplevelse. De fick ge värkstimulerande dropp, ta håll på hinnorna och så blev det till slut klipp (på insida/ utsida med drygt 10 stygn vad jag förstod) samt sugklocka. Ingen bedövning hanns med att lägga, däremot las sterila kvaddlar som var mycket obehagligt, samt lustgas fick jag, men det blev jag förbjuden att använda i slutspurten. Allt kändes väldigt traumatiskt för mig och jag vill absolut ha kejsarsnitt om jag vågar bli gravid igen. Vågar knappt ha samlag eftersom jag vet att inga preventivmedel är 100%:iga och jag inte vågar försätta mig i samma sits igen.
Jag kände helt klart att det var ett stort trauma för mig, men hur räknar läkare och barnmorskor? Går de efter mina känslor om jag ber om kejsarsnitt en ev. nästa gång eller krävs det en medicinskt svår förlossning sedan förrut? Räknas det som att jag hade en lätt eller komplicerad förlossning?
Jag fick världens finaste barn som vägde 3400 gram och var 50 cm. Alltså inget stort barn...