• miamupp

Nu vill jag ha era åsikter!! IKEA-kök kontra te.x. HTH, är det prisvärt eller biter man sig i häcken om man kör på IKEA?

Jag o min man är på G o byta kök!

Då i denna djungel har vi fått massa olika kommentarer från folk där bl.a. vi har fått höra att man ju "aboslut inte köpa IKEA, för det håller inte mer än 10 år"....... Sen hör man dem som tycker att IKEA är kalas, dock är dessa människor hantverkare så jag undrar om det har något med det att göra? Att man kan "fixa" till det om de går sönder...

Vi är definitivt INGA händiga människor så vi måste köpa ett bra kök som håller iaf. 30 år. Spelar det då någon roll om det är fabrikat som t.e.x. HTH, Ballingslöv eller om man köper "den billiga varianten" såsom IKEA??
    Jag själv tycker väl att det borde vara skillnad på själva stommarna iom att det är sån stor prisskillnad...

Ni som har gjort iordning era kök, hur ska vi göra???

Tackar o bockar på förhand.....

• Svar på tråden Nu vill jag ha era åsikter!! IKEA-kök kontra te.x. HTH, är det prisvärt eller biter man sig i häcken om man kör på IKEA?
  • Oj vad det blåser

ENligt min bror som är hanverkare, så tillverkas IKEAS och någon av de dyrare märkena på samma fabrik och av samma material. Enda skillnaden är att de som ska till IKEA packas direkt i separata kartonger medan de andra stommarna och luckorna fraktas till företaget i stora partier.

Mina föräldrar har ett IKEA kök och det är 20 år och ser fortfarande nytt ut. Har själv ett IKEA kök också som är 4 år och är mycket nöjd. Vårt kök kostade 50 000kr med allt inräknat så som kakel, vitvaror och alla små tillbehör i lådor och sånt. Ett exakt likadant kök från Marbodal kostade 80 000 kr och då var det vara stommar och luckor man fick i det priset. Jag personligen tyckte att den summa pengar sa allt. Men ni måste ju såklart känna själva vad som känns bäst.

• uniMog

Stommarna från IKEA är skitbra!

Luckorna finns ju i olika varianter, de som är tokbilliga håller sämre, de som är förhållandevis dyra håller jättebra. Tycker jag.

Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • miamupp
    Oj vad det blåser skrev 2011-02-15 11:37:54 följande:
    ENligt min bror som är hanverkare, så tillverkas IKEAS och någon av de dyrare märkena på samma fabrik och av samma material. Enda skillnaden är att de som ska till IKEA packas direkt i separata kartonger medan de andra stommarna och luckorna fraktas till företaget i stora partier.

Mina föräldrar har ett IKEA kök och det är 20 år och ser fortfarande nytt ut. Har själv ett IKEA kök också som är 4 år och är mycket nöjd. Vårt kök kostade 50 000kr med allt inräknat så som kakel, vitvaror och alla små tillbehör i lådor och sånt. Ett exakt likadant kök från Marbodal kostade 80 000 kr och då var det vara stommar och luckor man fick i det priset. Jag personligen tyckte att den summa pengar sa allt. Men ni måste ju såklart känna själva vad som känns bäst.
    Vi hade också hört den historien ang. att de tillverkas på samma ställen...men sen pratade vi med en kille som jobbat många år inom den industrin och han sa att det var en stomme som tog slut på IKEA o då kontaktade de marbodal som fick göra denna stomme tills de hann ifatt med tillverkningen..... vad som är sant har jag ingen aning om.! =o)

ja 20 år på ett kök är ju ett tag...o jag håller med dig! Vi har ett 23 kvm stort kök så en offert vi fick från en av de "lite bättre" firmorna landade på 130 000, kan man då få ett vettigt kök på IKEA för mindre så bör vi nog tänka om både 1 o 356 gånger! =oD
  • miamupp
    Pejgan skrev 2011-02-15 11:39:47 följande:
    Stommarna från IKEA är skitbra!

Luckorna finns ju i olika varianter, de som är tokbilliga håller sämre, de som är förhållandevis dyra håller jättebra. Tycker jag.
    har ni IKEA kök o satte ni upp det själva eller anlitade ni hantverkare?
  • uniMog
    miamupp skrev 2011-02-15 11:44:45 följande:
    har ni IKEA kök o satte ni upp det själva eller anlitade ni hantverkare?
    Jag har inte bytt själv (har aldrig behövt byta kök tack och lov) men jag har bott i kök med IKEA-stommar som var 20 år och höll fint, jag har vänner som har IKEA-kök som hållit jättebra och jag har bekanta som haft problem med billiga luckor (men inte stommarna).

Hur de satt upp köken har varierat.
    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • dkz

Hej Miamupp!
    Mitt första inlägg här och vill bara berätta att vi avråder å det starkaste att köpa ett HTH kök. Vi skulle fått vårt monterat veckan efter midsommar 2010 och än i dag så är inte köket färdigt. Det kök vi har idag är inte heller det kök vi skrev kontrakt på ifrån början. Är ni intresserade så kan ni läsa mer om historien som idag ej är publicerad i sin helhet eftersom affären ännu inte är avslutad.

http://kretzarna.wordpress.com

• Helle333
    miamupp skrev 2011-02-15 11:10:18 följande:
    Jag o min man är på G o byta kök!

Då i denna djungel har vi fått massa olika kommentarer från folk där bl.a. vi har fått höra att man ju "aboslut inte köpa IKEA, för det håller inte mer än 10 år"....... Sen hör man dem som tycker att IKEA är kalas, dock är dessa människor hantverkare så jag undrar om det har något med det att göra? Att man kan "fixa" till det om de går sönder...

Vi är definitivt INGA händiga människor så vi måste köpa ett bra kök som håller iaf. 30 år. Spelar det då någon roll om det är fabrikat som t.e.x. HTH, Ballingslöv eller om man köper "den billiga varianten" såsom IKEA??
    Jag själv tycker väl att det borde vara skillnad på själva stommarna iom att det är sån stor prisskillnad...

Ni som har gjort iordning era kök, hur ska vi göra???

Tackar o bockar på förhand.....
    En sak har jag förstått - köp INTE ikeas kranar. Dem är tydligen inte bra, läcker och har sig
Svar på tråden Nu vill jag ha era åsikter!! IKEA-kök kontra te.x. HTH, är det prisvärt eller biter man sig i häcken om man kör på IKEA?