• Anonym (tiggare NOT)

Trött på framfusiga, aggressiva tiggare

Är jättetrött på framfusiga tiggare på Stockholms gator. Om man säger ifrån så blir de aggressiva. Såg just det igår. Först så ställer de sig i vägen så hon inte kommer fram och sen när hon sa ifrån så blev hon nästan jagad.
    Känner frustration. De får gärna sitta hela dagarna om de vill och tigga men de behöver inte vara framfusiga. För några år sedan så fanns ett liknande problem i tunnelbanan. När folk inte gav dem pengar blev de aggressiva. Det är dags att förbjuda tiggeriet på gatorna nu! Vi har faktiskt en socialtjänst.

• Svar på tråden Trött på framfusiga, aggressiva tiggare
  • Anonym

Jag har bott i Stockholm i 20 år och har aldrig upplevt problemet.

• hervor

Om någon spärrar vägen och blir otrevlig, räknas det som ofredande. Man kan faktiskt säga till väktare eller polis. Men det är ju inte alltid de finns till hands...

I kollektivtrafiken är det förbjudet att tigga, så där är det bara att säga ifrån. Eller säga till föraren när du kliver av.

Och till alla som tycker synd om tiggarna: Ja, det ÄR synd om många av dem. Men det finns annan hjälp att få.
    Det är ofta organiserade ligor som ligger bakom. Man ska inte uppmuntra detta beteende genom att ge dem pengar, utan hänvisa dem till olika hjälporganisationer istället. 

• Anonym (tiggare NOT)
    Anonym skrev 2011-02-15 11:26:06 följande:
    Jag har bott där i 30 år och det är först nu senaste åren som det blir värre och värre. Drottninggatan t ex. En tiggare på kryckor som sträcker sin mugg under näsan på dig. Han står där eller på Sveavägen och ja han har blivit värre. Det var han som jagade kvinnan igår som jag såg.
  • hervor
    Anonym skrev 2011-02-15 11:26:06 följande:
    Jag har upplevt det. Men det händer inte varje dag precis.

Oftast tar polis eller väktare tag i problemet, om det går så långt som till ofredande. Eller om det är barn som tigger t ex.

Att någon sitter vid en vägg och sträcker ut handen eller spelar och sjunger, tycker jag är en annan sak, så länge det är en allmän plats. 
  • Anonym (tiggare NOT)
    hervor skrev 2011-02-15 11:26:59 följande:
    Om någon spärrar vägen och blir otrevlig, räknas det som ofredande. Man kan faktiskt säga till väktare eller polis. Men det är ju inte alltid de finns till hands...

I kollektivtrafiken är det förbjudet att tigga, så där är det bara att säga ifrån. Eller säga till föraren när du kliver av.

Och till alla som tycker synd om tiggarna: Ja, det ÄR synd om många av dem. Men det finns annan hjälp att få.
    Det är ofta organiserade ligor som ligger bakom. Man ska inte uppmuntra detta beteende genom att ge dem pengar, utan hänvisa dem till olika hjälporganisationer istället. 
    Sällan man ser polisen på gatorna i Sthlm.
  • Anonym (tiggare NOT)
    hervor skrev 2011-02-15 11:29:41 följande:
    Jag har upplevt det. Men det händer inte varje dag precis.

Oftast tar polis eller väktare tag i problemet, om det går så långt som till ofredande. Eller om det är barn som tigger t ex.

Att någon sitter vid en vägg och sträcker ut handen eller spelar och sjunger, tycker jag är en annan sak, så länge det är en allmän plats. 
    Javisst får de tigga men då kan de sitta mot en vägg som du säger. Gatumusikanter är bara trevligt.
  • Mariohn

Jag förstår TS även om jag inte upplever problemet överdrivet ofta. Det händer ibland på värnhem i malmö att missbrukarna blir direkt farliga. De kommer fram och ber om pengar när man står och väntar på bussen. Jag har ytterst sällan kontanter på mig och jag är livrädd för att säga nej efter att ha blivit skriken åt och spottad i ansiktet av inte mindre än två personer när jag varit på väg hem från jobb. Det är INTE trevligt att bli skriken åt av en uppenbart påverkad person som viftar och hytter med nävarna. Och det är mindre trevligt att bli spottad i ansiktet av någon som ser ut att ha alla smittor i världen. 

• Anonym (tiggare NOT)
    Mariohn skrev 2011-02-15 11:32:45 följande:
    Jag förstår TS även om jag inte upplever problemet överdrivet ofta. Det händer ibland på värnhem i malmö att missbrukarna blir direkt farliga. De kommer fram och ber om pengar när man står och väntar på bussen. Jag har ytterst sällan kontanter på mig och jag är livrädd för att säga nej efter att ha blivit skriken åt och spottad i ansiktet av inte mindre än två personer när jag varit på väg hem från jobb. Det är INTE trevligt att bli skriken åt av en uppenbart påverkad person som viftar och hytter med nävarna. Och det är mindre trevligt att bli spottad i ansiktet av någon som ser ut att ha alla smittor i världen. 
    Vi hade det problemet på tunnelbanan för några år sedan då missbrukare blev väldigt aggressiva när de inte fick pengar. Men det satte polisen stopp för så det var bra.
  • Mariohn
    MammaG skrev 2011-02-15 11:33:12 följande:
    Du borde vara trött på det samhällssystem som skapar sitatuationer där folk behöver tigga
    Det kommer att finnas även om allt blir perfekt. Missbrukare är inte nödvändigtvis från omöjliga förhållanden. Du kan ha alla förutsättningar i världen och ändå börja narka/supa/missbruka mediciner. 
  • Mariohn
    Anonym (tiggare NOT) skrev 2011-02-15 11:34:35 följande:
    Vi hade det problemet på tunnelbanan för några år sedan då missbrukare blev väldigt aggressiva när de inte fick pengar. Men det satte polisen stopp för så det var bra.
    Polisen försöker här också men det är till synes omöjligt. De kör bort dem från torget och ur busshållplatserna men de kan ju inte vara där och övervaka konstant så missbrukarna återvänder så fort polisen försvinner. Jag åker inte där längre. Jag vågar inte. Och jag är inte ensam. 
  • Mamma till Fem döttrar
    Du borde vara trött på det samhällssystem som skapar sitatuationer där folk behöver tigga
    Precis min tanke! Tragiska levnadsöden är vad det handlar om...
  • hervor

Problemet finns. I alla storstäder. Mer eller mindre. I Göteborg tiggs det inte så mycket i kollektivtrafiken, men det händer att missbrukare eller alkisar kommer fram och ber om pengar. De flesta är dock inte farliga.

Annars har trenden med "romer från Östeuropa" nått även till Västsveriige och där har det ibland förekommit större problem. För några år sedan med t ex rosförsäljningen. De sträckte fram en ros och sedan ville de ha pengar. Alltså slutade man ta emot. Då började de sträcka fram till barnen (om man hade barn med sig) istället. Barn tar ju ofta automatiskt emot om de får något... Efter att en mamma hade blivit rasande när en rosförsäljare hade "tvingat" på hennes 5-åriga dotter en ros och sedan ville ha pengar, blev det en lokalpolitisk och polisiär sak och rosförsäljarna försvann. I alla fall den agressiva typen. Att de står och säljer vid gatustånd eller dyl, är ju en helt annan sak.

Det handlar om att samhället tar tag i det och sätter gränser, SAMT att det finns annan hjälp för dessa människor att få. Men det är ju svårare när människor är här på turistvisa, samt ÅKER HIT för att tigga? Men då kan man numera utvisa dem tror jag. 

• Anonym (tiggare NOT)
    Mamma till Fem döttrar skrev 2011-02-15 11:38:29 följande:
    Precis min tanke! Tragiska levnadsöden är vad det handlar om...
    Inte alltid. Det handlar också om organiserad brottslighet.
  • hervor
    Det där var en sällsynt korkad kommentar. Tråden handlar inte om tiggeri i sig eller att det inte är synd om människor som har det svårt. Utan om "aggressivt" tiggande.

Om jag får inbrott, inte fan blir jag argare på samhället än på tjuvarna! Sen kan man bli arg på samhället också, beroende på. Men det är en annan sak. 
  • hervor
    Anonym (tiggare NOT) skrev 2011-02-15 11:43:41 följande:
    Inte alltid. Det handlar också om organiserad brottslighet.
    Om man hänvisar dem till Socialtjänsten eller olika hjälporganisationer, märker man snabbt vilka som verkligen är i nöd (behöver mat, kläder, bostad mm) och vilka som faktiskt är här för att tjäna pengar på tiggeri.

Självklart väljer ingen att åka till Sverige och tigga i tunnelbanan eller i busskurer, om de har bättre alternativ. SÅ kul är det inte Men det är ändå en skillnad på det, och på de som tigger till mat och uppehälle. Dvs sånt som de kan få på andra sätt / via organisationer mm. 
  • Anonym (tiggare NOT)
    hervor skrev 2011-02-15 11:47:05 följande:
    Det där var en sällsynt korkad kommentar. Tråden handlar inte om tiggeri i sig eller att det inte är synd om människor som har det svårt. Utan om "aggressivt" tiggande.

Om jag får inbrott, inte fan blir jag argare på samhället än på tjuvarna! Sen kan man bli arg på samhället också, beroende på. Men det är en annan sak. 
Svar på tråden Trött på framfusiga, aggressiva tiggare