• Milla181

    Desperat efter hjälp av en neurolog eller nån kunnig inom området. Blir inte av med muskelryckningar!

    Hej, börjar må psykiskt dåligt pga muskelryckningar. Börjar nog bli hypokondriker också efter att ha googlar om mina symptom. Allt började för 3 mån sedan med att jag blev svag i armar och ben. Efter en månad blev jag bra men började få muskelryckningar i hela kroppen även så kallade fascikulationer. Det rycker lite överallt flera gånger dagligen. Speciellt när jag vilar. Har också konstig känsla i högra foten, det känns som om det elekttriska stötar i den. Har tagit blodprov, allt är normalt. Gjort mr, har inte ms. Neurologen sa att det är normalt med fascikulationer. Men ingen jag känner upplever dessa. Vart jag än söker så dyker ALS upp. Att fascikulationer kan vara början på ALS. Kan ngn kunnig hjälpa mig om detta? Är det ngnskillnad på normala fascikulationer och dom vid ALS? Behöver hjälp, mår så dåligt:(

  • Svar på tråden Desperat efter hjälp av en neurolog eller nån kunnig inom området. Blir inte av med muskelryckningar!
  • MattiasFru

    precis som någon skrev i en liknande tråd, hör du hovslag så tänk häst, inte zebra dvs tänk inte alltid att det behöver vara det värsta tänkbara. Nu är jag inte jättepåläst på just ALS men om jag inte minns helt galet så är det oftast äldre män som får det, samt att man blir svagare i kroppsdelarna tills man tappar helt kontakten med dom, alltså borde det inte blivit bättre i armar och ben för din skull om det nu vore ALS  

  • Milla181

    Man blir så fruktansvärt orolig när det står på flesta sidorna att de första symptomen är muskelryckningar på ALS. Ska jag bara acceptera att det rycker överallt utan att få en förklaring? Finns de inga andra som har dessa ryckningar?

  • Anonym

    Jag! Jag kan bara säga att för mig började det i ögat tror jag, googlade och fick upp als, sedan tog det inte lång tid innan jag hade dem ÖVERALLT. Det finns inte ett ställe i min kropp som inte ryckt. Jag gick med dödångest jätte, jätte länge. Tillslut kunde inte ens nerulogen lugna mig, faktum är att din neurolog har rätt. Alla människor har fascikulationer, mer eller mindre men man reflekterar oftast inte över dem. När jag berättade för min bästa kompis, pojkvän och familj, var de som "jaha har du tics?", det får jag också ibland. Det är skillnad på dem vid als och vanliga fasiculationer. Neurologen jag var till sa att man kan direkt se på en person om de har als, och vid als är fasiculationer ett av de sista symtomen efter uttalad atrofier,  svaghet(Alltså inte att du känner dig svag utan ÄR svag exempelvis personer med als upptäcker detta genom att de inte orkar vrida om nyckeln i dörren eller trycka ner gaspedalen i bilen.) Als är en fruktansvärd och hemsk sjukdom men lyckligtvis väldigt ovanlig. Jag tycker att du helt enkelt ska sluta googla, sluta reflektera över dem så efter en tid kommer du knappt att märka av fasiculationerna!

  • Anonym

    Å det finns massor med förklaringar, den förklaringen jag fick var grav ångest. Sedan har vi vitaminbrist, (kalcium, kalium, b12, folsyra m.m.), stress, depression, mediciner, borrelia...

  • Milla181

    Det står olika på alla sidor. På Uppsala akademiska sjukhusets sida står det att fascikulationer som är utbredda ska utredas för att utesluta ALS. Hur ofta har du dina ryckningar? Ser du att huden pulserar då? Vill så gärna veta hur man kan se skillnaden på ALS ryckningarna...

  • Anonym

    Ja jag ser hur huden pulserar, och jag rycker någonstanns varje dag. När det var som värst ryckte det någonstanns hela tiden. Okej jag har inte läst på väldigt länge men jag minns att varje sida jag läste på var på något sätt als-relaterat. Å det låter väldigt konstigt att de säger att "utbredda fascikluationer ska utredas för att utesluta als". För als börjar ju någonstanns, (armar,ben, osv.) så alsfascikulationerna kommer ju i den kroppsdel som håller på att brytas ner först, min neurolog sa att det är överallt är ju snarare ett tecken på att de inte är als, för als slår inte ut hela kroppen på en gång, därav utbredda fasiculationer som ett av de sista symtomen när hela kroppen blivit nerbryten.
     Så jag valde att försöka lita på neurologen samt emg - undersökningen(som jag endast fick för min egen sinnes - ro, han var 100% övertygad om att det inte var als. Lita på din neurlog istället för att läsa på internet.

  • Milla181

    Jag hade också velat göra emg. Men det kommer jag knappast få göra eftersom läkaren bara säger att jag inte har ALS. Han har inte ens kollat på ryckningarna. Bara dragit slutsatsen efter min berättelse. Så du tror att jag kan släppa oron över ALS helt enkelt? Uppskattar verkligen din hjälp.

  • Anonym

    Ja det tycker jag. Jo mer energi du lägger på fascikulationerna desto mer kommer du att känna av dem. Jag hade de i kroppen, sedan läste jag på en sida att det på något sätt skulle vara värre att ha dem i ansiktet, det tog inte lång tid innan de började där också. Min neurlog såg inte heller mina ryckningar, han kollade igenom min min kropp, gjorde tester och kunde utifrån det och min beskrivning konstatera att det inte var als. Sedan sa han att även han har fasiculationer, haft det i flera års tid. Om din neurlog hade haft en minsta misstanke av als så hade han inte sagt att du inte har det. Det finns även en "sjukdom" som heter "benigna fascikulationer syndrom"(godartade muskelryckningar).

  • Milla181

    Tusen tack för din hjälp. Du anar inte hur mycket du har hjälpt mig! :)

  • Anonym
    Milla181 skrev 2011-02-15 14:47:36 följande:
    Tusen tack för din hjälp. Du anar inte hur mycket du har hjälpt mig! :)
    Ingen fara. Glad att jag kan hjälpa till Kommer själv ihåg hur dåligt jag själv mådde när det var som värst för mig!
Svar på tråden Desperat efter hjälp av en neurolog eller nån kunnig inom området. Blir inte av med muskelryckningar!