• längtan8402

Norska Skogskatter, lämplig innekatt ? Har så mycket frågor..hjälp..

Jo jag ska skaffa en katt, INNEKATT, de enda katter man ser som är till salu eller lediga det är norska skogskatter... tillexempel på blocket... så det känns som om det inte finns mycket annat till val än en sådan, och dom är vääääldigt fina och jätte gulliga. Gillar dem.

Det är bara det att jag fått för mig, eller hört mycket, om att norska skogskatter INTE är så lämpade inomhus, i en lägenhet. Att det helst vill vara ute ? hur är det, någon som vet mer än jag ??

Är de lugna, sällskapliga, soffpotatisar ? eller är de djur som älskar o spronga i skogen och jaga ?

Vi bor i en stor tre rumslägenhet så lägenheten är inte liten, men i vilket fall så vill jag inte göra misstaget att skaffa en norsk skogskattunge, som sedan inte trivas inne och är hel vild...

så jag undrar hur rasen är generellt sätt ? googlar man på det så hittar man svar om både och, både ja och nej till innekatt med den rasen. Så vad ska man gå på liksom !

Anledningen till att det nog kommer bli en skogis är att andra lugna inne katt raser är såååå dyra,

ragdoll, perser osv.. kostar för mkt för min ekonomi. Plus att jag inte heller tycker om deras utseende överdrivet mycket.

Någon som vet någon annan bra sida där man kan köpa katter ??? Förutom blocket.

Skriv gärna lite som du vet om skogskatter, ni som själva har en eller erfarenhet.

• Svar på tråden Norska Skogskatter, lämplig innekatt ? Har så mycket frågor..hjälp..
  • nemo1

¨För det första heter det Norsk skogkatt, inte skogskatt. En renrasig sådan kostar inte lite den heller, men du kanske har tittat på några utan stamtavla? Dessa blir du "huskatter" Sedan så är det ju så att alla kattungar är vilda så klarar du inte av sånt så rekommenderar jag dig att köpa en vuxen katt.

• ELHU

Jättetrevliga katter! Kp hos uppfödare, du kan googla o få upp massvis. Kolla runt ordentligt innan du köper. TIPSAR om att köpa TVÅ st så de har sällskap o nån att busa med.
    Försäkra och vaccinera dom!!

• längtan8402
    nemo1 skrev 2011-02-15 12:43:04 följande:
    ¨För det första heter det Norsk skogkatt, inte skogskatt. En renrasig sådan kostar inte lite den heller, men du kanske har tittat på några utan stamtavla? Dessa blir du "huskatter" Sedan så är det ju så att alla kattungar är vilda så klarar du inte av sånt så rekommenderar jag dig att köpa en vuxen katt.
    ja jag skrev väll NORSK SKOGSKATT !?
  • Birgitta2

Underbar kattras. Och de trivs visst inne. Min var en innekatt, och soffpotatis. Men som alla katter gillar de ibland att ta ett race genom rummen. Tips är att regelbundet klippa pälsen under tassarna. De halkar lätt annars, om golven inte har mattor.

• nemo1

En äkta kostar mellan 5-7000:- och köpa hos en riktig uppfödare tycker jag är självklart. Kattungen ska då vara veterinärundersökt, chippad, vaccinerad x 2 och ha en dolda fel försäkring. Köp aldrig en kattunge som ensamkatt, alla ungar behöver en kattkompis.

• ELHU
    ELHU skrev 2011-02-15 12:43:43 följande:
    Jättetrevliga katter! Kp hos uppfödare, du kan googla o få upp massvis. Kolla runt ordentligt innan du köper. TIPSAR om att köpa TVÅ st så de har sällskap o nån att busa med.
    Kan tillägga.. det där om att de vill vara ute. Jag tycker du är mkt ansvarig som vill hålla dom inomhus!!!
    Det katterna inte vet om, lider de inte av. Börjar du gå ut med dom i koppel så lär du får göra det i alla år.
    Håll dom inne så slipper de bli överkörda, skadade, plågade osv.

Har du två av dom så leker de mycket med varandra. Tar du bara en, då är det DU som får se till att ha den sysselsatt, lek med den mycket. Får du göra visserligen även om du har två, men då har de ju varandra iaf.

Vi har/haft skogkatter o de är jättemysiga, en stor katt!
  • längtan8402
    ELHU skrev 2011-02-15 12:43:43 följande:
    vill bara ha en katt. sedan vill vi ha en barnvänlig med eller vad man ska säga... som inte vantrivs med barn.
    Med tanke på att vi snart ska ha barn så vill vi ha en LUGN, och skön katt... SJÄLVKLART är alla katter busiga som små... det är bara mysigt och roligt, det finns väll ingen katt som inte är busig som unge.. men sedan när de växer upp måste den va lugn... alltså generellt i rasens temperament.. så jag undrar hur norska skogkatter är..
  • ELHU

Klösträd, gärna en större variant där de kan klättra i oxå!

• nemo1

Jag tycker att du ska vänta med katt tills du fått barnet. Ser så många annonser där folk vill bli av med sina katter för att dom inte har TID för katten när barnet kommit. Det är lättare för katten att acceptera barnet också när den kommer till hemmet som nr 2 så att säga. Vet många katter som blir sotis på barnet för att den inte får lika mycket uppmärksamhet när barnet är fött. Jag tycker att du nog tar på dig för mycket med två bebisar tätt inpå. Du kan heller aldrig veta i förhand om katten kommer att gilla barn.

• LunaLunatic

Är det skogkatt eller skogskatt du vill ha?

Norsk skogkatt är som sagts en raskatt. Den har stamtavla, hälsotestade föräldrar är vaccinerad, chippad och veterinärbesiktigad.
    Norsk skogskatt (notera s:et) är vad säljare på Blocket brukar kalla sina långhåriga huskatter. Dessa har ej hälsotestade föräldrar och brukar på sin höjd vara avmaskade.

Svar på tråden Norska Skogskatter, lämplig innekatt ? Har så mycket frågor..hjälp..